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Oriol Puig

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El vinil es creu etern

Cap a la dècada del 1970, primer el casset i, posteriorment, el CD, van anar desbancant el disc de vinil. Aquests nous formats eren més moderns i més portables que el disc tradicional que requeria un aparell reproductor extern –el  tocadiscs– i un manteniment curós i precís dels mateixos discs. Un tractament que en els nous formats era pràcticament nul. El disc de vinil té una major qualitat de so, ja que es produeix de manera analògica i no digital i, per tant, diuen que el so és més càlid i més “real” malgrat les imperfeccions finals que pugui emetre. Però el pas del temps sí que afecta, poc o molt, aquests discs. La pols que s’acaba instal·lant als minúsculs solcs gravats al vinil que produeixen el so poden acabar interferint en la qualitat final produint el característic “fregit” que podem sentir en els discs més deteriorats. D’altra banda, els discs de vinil tenen una vida útil de més de 100 anys. A partir d’aquí ja és una qüestió de gustos i prioritats.

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El vinilo se cree eterno.

Hacia la década de 1970, primero el cassette y, posteriormente, el CD, fueron desbancando el disco de vinilo. Estos nuevos formatos eran más modernos y más portables que el disco tradicional que requería un aparato reproductor externo -el tocadiscos- y un mantenimiento cuidadoso y preciso de los mismos discos. Un tratamiento que en los nuevos formatos era prácticamente nulo. El disco de vinilo tiene una mayor calidad de sonido, ya que se produce de manera analógica y no digital y, por tanto, dicen que el sonido es más cálido y más "real" a pesar de las imperfecciones finales que pueda emitir. Pero el paso del tiempo sí afecta, poco o mucho, estos discos. El polvo que se acaba instalando los minúsculos surcos grabados en vinilo que producen el sonido pueden acabar interfiriendo en la calidad final produciendo el característico "frito" que podemos sentir en los discos más deteriorados. Por otra parte, los discos de vinilo tienen una vida útil de más de 100 años. A partir de aquí ya es una cuestión de gustos y prioridades.

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La poesia se’n va al mercat

La poesia gaudeix d'una mica més de consideració social avui que fa uns anys. Ara bé, què entenem per poesia? Per respondre-ho, ens hem de situar en la utopia.  Poesia ho és tot, tal com sona. No hi ha normes, ni gustos, ni ideologies ni teories, que puguin dogmatitzar que "això és poesia i això no ho és". En conseqüència, veiem dues posicions per entendre què és poesia, les quals es subdivideixen respectivament en moltissimes més. L'una, la qualiticaríem de convencional, tradicional i acadèmica, i l'altra d'utòpicament anarquitzant. La poesia neix amb música, la poesia és imatge, la poesia és so, la poesia s’escriu en paper pautat, la poesia troba el seu mitjà d’expressió en múltiples formats. Que la poesia no té límits ho comprovarem al primer Utopia Market dedicat al gènere. "Una iniciativa dirigida a aquells que els agrada la poesia i a aquells que encara no saben que els agrada", defineix Montse Abbad, organitzadora de la trobada juntament amb Quique Camín i Óscar Vallés. Entre les editorials independents que participaran al mercat trobarem Animal Sospechoso, Blind Books, Café Central, Palimpsesto Editorial, Sabina Editorial, Stendhal Books, Varasek, la revista de poesia Caravansari o la revista objecte La jirafa en llamas.

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La poesía va al mercado

La poesía disfruta de un poco más de consideración social hoy que hace unos años. Ahora bien, ¿qué entendemos por poesía? Para responder, nos debemos situar en la utopía. Poesía es todo, tal cual. No hay normas, ni gustos, ni ideologías ni teorías, que puedan dogmatizar que "esto es poesía y esto no lo es". En consecuencia, vemos dos posiciones para entender qué es poesía, las cuales se subdividen respectivamente en muchísimas más. Una, la cualificariamos convencional, tradicional y académica, y la otra de utópicamente anarquizante. La poesía nace con música, la poesía es imagen, la poesía es sonido, la poesía se escribe en papel pautado, la poesía encuentra su medio de expresión en múltiples formatos. Que la poesía no tiene límites lo comprobaremos al primer Utopía Market dedicado al género. "Una iniciativa dirigida a aquellos que les gusta la poesía ya aquellos que aún no saben que les gusta", define Montse Abbad, organizadora del encuentro junto con Quique Camín y Óscar Vallés. Entre las editoriales independientes que participarán en el mercado encontraremos Animal Sospechoso, Blind Books, Café Central, Palimpsesto Editorial, Sabina Editorial, Stendhal Books, Varasek, la revista de poesía Caravansari o la revista objeto La jirafa en llamas.

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Sense llar, sense vida i sense nom

El portal d’un edifici poc concorregut, el banc d’un parc, la vorera d’un carrer del qual no importa el nom o, amb sort, l’interior d’un caixer automàtic o d’un pis abandonat. Cartrons, capes de roba, mantes i tots els records del que algun dia havia estat una vida atapeïts dins d’algunes motxilles. Com a companys de viatge, el fred, la por i la pròpia soledat. A Catalunya n’hi ha al voltant d’11.500. I només a la ciutat de Barcelona, hi ha 3.000 persones sense llar, de les quals 900 viuen directament al carrer, tal com afirma la Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar de l’Ajuntament de Barcelona.

El 90% són homes, el 10% dones. El 44%, porta més de 3 anys en aquesta situació. El que avui dia només semblen ser dades, informes i una realitat confusa i desdibuixada que per a molts sembla irreal, són persones que han hagut d’afrontar el deteriorament de la seva vida i que, per molts motius diversos, acaben llençant la tovallola i acceptant la desolada situació d’haver de sobreviure al carrer. Aquestes persones es converteixen en un obstacle que cal esquivar coincidint a la mateixa vorera. Se’ls anomena fàcilment sense llar, pobres o captaires i se’ls carrega de prejudicis d’una manera pràcticament automàtica, deshumanitzant-los, subestimant la seva existència i llevant-los la identitat.

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Sin hogar, sin vida y sin nombre

El portal de un edificio poco concurrido, el banco de un parque, la acera de una calle del que no importa el nombre o, con suerte, el interior de un cajero automático o de un piso abandonado. Cartones, capas de ropa, mantas y todos los recuerdos de lo que algún día había sido una vida apretados dentro de algunas mochilas. Como compañeros de viaje, el frío, el miedo y la propia soledad. En Cataluña hay alrededor de 11.500. Y sólo en la ciudad de Barcelona, hay 3.000 personas sin techo, de las cuales 900 viven directamente en la calle, tal y como afirma la Red de Atención a Personas Sin Hogar del Ayuntamiento de Barcelona. El 90% son hombres, el 10% mujeres. El 44%, lleva más de 3 años en esta situación. Lo que hoy día sólo parecen ser datos, informes y una realidad confusa y desdibujada que para muchos parece irreal, son personas que han tenido que afrontar el deterioro de su vida y que, por muchos motivos, terminan tirando la toalla y aceptando la desolada situación de tener que sobrevivir en la calle. Estas personas se convierten en un obstáculo que hay que esquivar coincidiendo en la misma acera. Se les llama fácilmente sin techo, pobres o mendigos y se les carga de prejuicios de una manera prácticamente automática, deshumanizante de los mismos, subestimando su existencia y quitándoles la identidad.

Muchas veces las imágenes que se utilizan de las personas sin hogar recurren al estereotipo y tienden a presentarse como seres aislados, inactivos o descuidados. "Son estos prejuicios que hacen pensar que están en la calle porque quieren o que su familia ha roto con ellos, son tres sesgos muy habituales que la sociedad asocia a los sin techo. Y nada más lejos de la realidad: el alcoholismo es una enfermedad y en muchos casos, una herramienta para soportar y huir de la calle; no tener hogar es a menudo una acumulación de desdichas como la pérdida de trabajo, la rotura de una relación, la aparición de una enfermedad mental ...; y son a menudo los mismos sin hogar que deciden romper con la familia, por la vergüenza que sienten de su situación ", explica Pepe Garrido. "Y lo peor es la soledad. Todos los sin techo comienzan su relato de la misma manera: somos invisibles", concluye Xesc Cabot.

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Creatividad musical en tiempos de crisis

Tras años de dudas y de replanteo de formato, futuros y escenarios posibles, el ámbito de la industria discográfica no acaba de levantar cabeza. La escena musical es muy complicada por su dinamismo. Hay bandas que nacen y desaparecen a una velocidad extraordinaria... No es tan fácil ordenar el mapa musical y el público también es difícil de asumir. Esto hace que quede mucha gente fuera. Además, es cierto que desde los medios tenemos algunos vicios y situamos algún grupo arriba del todo y ya nos va bien que esté. Decir pues que la música en catalán pasa por un momento dulce sería negar una parte de la realidad. Es un momento muy complicado para todo el sector, sobre todo la gente que depende de unas taquillas y de una entrada. Hay un momento bueno creativo pero muy malo en cuanto a la industria. El 21% de IVA está afectando a toda la gente que vive de eso. Hay algunos casos de gente que está triunfando pero también muchos que lo están pasando mal. Fue muy optimista ahora mismo es prácticamente ser inconsciente. La economía no es un hecho ajeno a la música. Obviamente, la crisis ha dejado secuelas y ha afectado duramente. No es un hecho intrínsecamente musical. El músico, sobre todo el de música popular y siempre dentro de las posibilidades, ha sido un ser que se ha adaptado a las circumstànscies. Así lo está haciendo. Los grupos siguen haciendo discos, actuando, etc. La intensidad, por parte de los músicos, está.

En cuanto a los principales indicadores de la industria musical, cabe destacar entre las conclusiones de los datos presentados en el Anuario 2016 que la industria del directo repunta con una ligera recuperación positiva en la facturación y los ingresos por derechos de autor, aunque que los festivales y las salas ven un futuro incierto. La industria discográfica catalana cae a un nuevo mínimo histórico y no consigue resultados positivos con los formatos digitales, amenazada cada vez más por un mercado globalizado. Los circuitos musicales y los equipamientos públicos catalanes ganan público y conciertos gracias a la optimización de las programaciones. La encuesta de consumo musical señala un cambio de hábitos, con un récord de asistencia a conciertos y una recesión del modelo festivales: la música en catalán se refuerza en directo. Discográficamente hablando, la lista de éxitos catalanes consigue buenos resultados, a pesar de reducir la producción fonográfica, y por estilos, se registra un récord histórico del jazz, y en cambio bajan clásica, folk, canción y música infantil.

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Creativitat musical en temps de crisi

Després d'anys de dubtes i de replantejament de format, futurs i escenaris possibles, l'àmbit de la indústria discogràfica no acaba d’aixecar el cap. L’escena musical és molt complicada pel seu dinamisme. Hi ha bandes que neixen i desapareixen a una velocitat extraordinària… No és tan fàcil ordenar el mapa musical i pel públic també és difícil d’assumir. Això fa que quedi molta gent fora. A més, és cert que des dels mitjans tenim alguns vicis i situem algun grup a dalt de tot i ja ens va bé que hi sigui. Dir doncs que la música en català passa per un moment dolç seria negar una part de la realitat. És un moment molt complicat per tot el sector, sobretot la gent que depèn d’unes taquilles i d’una entrada. Hi ha un moment bo creatiu però molt dolent pel que fa a la indústria. El 21% d’IVA està afectant a tota la gent que viu d’això. Hi ha alguns casos de gent que està triomfant però també molts que ho estan passant malament. Ser molt optimista ara mateix és pràcticament ser inconscient. L’economia no és un fet aliè a la música. Òbviament, la crisi ha deixat seqüeles i ha afectat durament. No és un fet intrínsecament musical. El músic, sobretot el de música popular i sempre dintre de les possibilitats, ha estat un ésser que s'ha adaptat a les circumstànscies. Així ho està fent. Els grups continuen fent discos, actuant, etc. La intensitat, per part dels músics, hi és.

Pel que fa als principals indicadors de la indústria musical, cal destacar entre les conclusions de les dades presentades a l’Anuari 2016 que la indústria del directe repunta amb una lleugera recuperació positiva en la facturació i els ingressos per drets d’autor, tot i que els festivals i les sales veuen un futur incert. La indústria discogràfica catalana cau a un nou mínim històric i no aconsegueix resultats positius amb els formats digitals, amenaçada cada cop més per un mercat globalitzat. Els circuits musicals i els equipaments públics catalans guanyen públic i concerts gràcies a l’optimització de les programacions. L’enquesta de consum musical assenyala un canvi d’hàbits, amb un rècord d’assistència a concerts i una recessió del model festivals: la música en català es reforça en directe. Discogràficament parlant, la llista d’èxits catalans aconsegueix bons resultats, tot i reduir la producció fonogràfica, i per estils, es registra un rècord històric del jazz, i en canvi baixen clàssica, folk, cançó i música infantil.

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Deu coses que no has de portar al show de Mongolia

És ben sabut que el teatre fereix com el mateix punyal que travessa la carn de la consciència del corrupte, del trampós, del delinqüent, de l'estafador, del dèspota, de l'opressor. El teatre ja no se l'emporta el vent, queda, fa mal. Què passa quan una revista satírica es personifica en escena? Què hi ha més provocador que el teatre? Què passa quan la revista Mongolia es planteja un musical sobre Espanya? Eduardo Galán i Darío Adanti projecten la veu de la consciència de l'acudit, mentre ells dos prenen la paraula per passar comptes amb el racisme, l'homofòbia, els martingales de torn, els xoriços, la corrupció i la Casa Reial. “Hem detectat que Espanya ha canviat i els nostres sistemes ja no ho suporten: nous pactes, forces polítiques diferents i les mateixes monges segrestadores de sempre”, asseguren. Atenció: recomanen veure l’actualització del seu celebradíssim varieté còmic a  Mongolia El Musical, ara 2.0, en el qual hi ha nous gags, vídeos i dèries. Si no desitgeu sortir damnificats de l'espectacle tingueu present aquests deu consells. 

Edu Galán: No heu de portar sensibilitat en un espectacle de Mongolia. Ho passareu realment malament perquè tractem temes incisius i lesius per no dir molt cabrons. Si t’ofèn ser d’esquerres o Garcia Lorca, si no t’agraden les referències religioses o a la Casa Reial, a més d’imbècil, vol dir que ets molt sensible. El nostre consell és que deixis la sensibilitat a casa.

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Diez cosas que no debes llevarte al show de Mongolia

Es bien sabido que el teatro hiere como el mismo puñal que atraviesa la carne de la conciencia del corrupto, del tramposo, del delincuente, del estafador, del déspota, del opresor. El teatro ya no se la lleva el viento, queda, duele. ¿Qué pasa cuando una revista satírica se personifica en escena? ¿Que hay más provocador que el teatro? ¿Qué sucede cuando revista Mongolia se plantea un musical sobre España? Edu Galán y Darío Adanti proyectan la voz de la conciencia del chiste, mientras ellos dos toman la palabra para ajustar cuentas con el racismo, la homofobia, los tejemanejes de turno, los chorizos, la corrupción y la Casa Real. "Hemos detectado que España ha cambiado y nuestros sistemas ya no lo soportan: nuevos pactos, fuerzas políticas diferentes y las mismas monjas secuestradoras de siempre", aseguran. Atención: recomiendan ver la actualización de su celebradísimo varieté cómico Mongolia, El Musical, ahora 2.0, en el que hay nuevos gags, vídeos y manías. Si no desean salir damnificados del espectáculo tengan presente estos diez consejos. 

Edu Galán: No debe llevar sensibilidad en un espectáculo de Mongolia. Lo pasaréis realmente mal porque tratamos temas incisivos y lesivos por no decir muy cabrones. Si te ofende ser de izquierdas o García Lorca, si no te gustan las referencias religiosas o a la Casa Real, además de imbécil, quiere decir que eres muy sensible. Nuestro consejo es que dejes la sensibilidad en casa.

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