eldiario.es

Síguenos:

Boletines

Boletines

Menú

Oriol Puig

  • Reacciones a sus artículos en eldiario.es: 40

"Si fos de dretes les meves peŀlícules serien diferents"

Es reafirma com "un home d'esquerres però sense adhesió a un partit polític en particular, i enemic de tot el que signifiqui l'exercici arbitrari i opressiu del poder". Konstantinos Costa-Gavras (Loutra-Iraias, Grècia, 1933) es va consagrar a finals dels 60 com un dels mascarons de proa de l'anomenat "cinema polític", al qual va aportar èxits com Z, una esgarrifosa sàtira sobre la dictadura dels coronels a Grècia.

Va guanyar l'Oscar amb Desaparegut, on denunciava la complicitat dels EUA al cop de Pinochet. Va aixecar polseguera amb La confessió per tractar les tortures de l'estalinisme i amb Amén, que assenyalava la connivència del Vaticà amb els nazis. Al llarg de la seva filmografia ha rodat una de les cròniques més afilades del segle XX i continua fent-ho com demostra la seva última pel·lícula, El Capital, on retrata els magnats de la crisi financera.

Seguir leyendo »

"Si fuese de derechas, mis películas serían diferentes"

Se reafirma como "un hombre de izquierdas pero sin adhesión a un partido político en particular" y "enemigo de todo lo que signifique el ejercicio arbitrario y opresivo del poder". Konstantinos Costa-Gavras (Loutra-Iraias, Grecia, 1933) se consagró a finales de los 60 como uno de los mascarones de proa del por entonces muy en boga 'cine político', al que aportó éxitos como Z, una escalofriante sátira sobre la dictadura de los coroneles en Grecia.

Ganó el Oscar con Desaparecido, donde denunciaba la complicidad de EEUU en el golpe de Pinochet. Levantó ampollas con La confesión por tratar las torturas del estalinismo y con Amén, que señalaba la connivencia del Vaticano con los nazis. A lo largo de su filmografía ha rodado una de las crónicas más afiladas del siglo XX y sigue haciéndolo como demuestra su última película, El Capital, donde retrata a los magnates de la crisis financiera.

Seguir leyendo »

Gong, sonidos y danzas en la cueva

Los expertos han utilizado a menudo la arqueoacústica para estudiar el papel de los sonidos en el comportamiento humano. Que las cuevas presentan cualidades sonoras especiales para las que fueron específicamente diseñadas y usadas es sabido. También que las Coves del Salnitre, en Collbató, poseen cualidades acústicas especiales, entre ellas, que el campo de presión sonora en su interior no es excesivamente reverberante y la inteligibilidad es significativamente mayor que en otros recintos de este tipo. Albert Blancafort, luthier y organero, hijo de luthiers y nieto de compositores, lo tuvo muy claro cuando hace doce años creó esta propuesta inédita. La elección del emplazamiento para celebrar el Gong no fue casual, ya que teniendo el taller en Collbató, la cueva, no sólo permitía entrar y hacer música en su interior, sino era el lugar adecuado a nivel acústico para mostrar las creaciones de luthiers de todo el mundo. Hoy en día, hay tanta oferta de festivales, sobre todo ahora en verano, que el Festival Gong ofrece algo totalmente diferente, tanto en cuanto a contenido como en cuanto a continente. Cuenta con dos escenarios: uno exterior y uno interior, sin ningún tipo de amplificación artificial. “Gong ofrece una experiencia casi sensorial. Ir hasta Montserrat, subir a pie hasta la cueva, una temperatura de diecinueve grados, donde se está muy bien, con aforo limitado. Todo ello hace que se llegue con una nueva predisposición, muy diferente de la que se tiene cuando se llega a cualquier festival", asegura Blancafort.

Seguir leyendo »

Gong, sons i danses dins la cova

Els experts han utilitzat sovint la arqueoacústica per estudiar el paper dels sons en el comportament humà. Que les coves presenten qualitats sonores especials per a les quals van ser específicament dissenyades i usades no sabut. També que Les Coves del Salnitre, a Collbató, posseeixen qualitats acústiques especials, entre elles, que el camp de pressió sonora en el seu interior no és excessivament reverberant i la intel·ligibilitat és significativament més gran que en altres recintes d'aquest tipus. Albert Blancafort, luthier i orguener, fill de luthiers i nét de compositors, ho va tenir molt clar quan fa dotze anys va crear aquesta proposta inèdita. L’elecció de l’emplaçament per celebrar-hi el Gong no fou casual, ja que tenint el taller a Collbató, la cova, no només permetia entrar-hi i fer música en el seu interior, sinó era el lloc adequat a nivell acústic per mostrar les creacions de luthiers d’arreu del món. A dia d’avui, que hi ha tanta oferta de festivals, sobretot ara a l’estiu, el Festival Gong ofereix una cosa totalment diferent, tant pel que fa a contingut com pel que fa a continent. Compta amb dos escenaris: un d’exterior i un d’interior, sense cap tipus d’amplificació artificial. “El Gong Festival ofereix una experiència gairebé sensorial. Anar fins a Montserrat, pujar a peu fins a la cova, una temperatura de dinou graus,  on s’està molt bé, amb aforament limitat. Tot plegat fa que s’hi arribi amb una nova predisposició, molt diferent de la que es té quan s’arriba a qualsevol festival”, assegura Blancafort.

Seguir leyendo »

"El provincianismo es patrimonio exclusivo de los catalanes"

Es conocido por su acidez y rapidez verbal, que aprovecha en todos los ámbitos de actuación que le permite la vida. Escribe libros, ha sido guionista y, además, ahora vuelve a tener un grupo de música. Poca gente conocía el pasado musical de Jair Domínguez, que con su primer grupo, Poder Roig, llegó a telonear Sopa de Cabra.

El presente, sin embargo, tiene forma de disco homónimo editado por Halley Records, con diez canciones pop, con títulos fácilmente identificables con el universo particular y el espíritu irreverente del autor, como La dona d'en Freezer, La furgoneta de l´Oleguer,   Balleu, fills de punta, Foc al tribunal, o la no menos provocadora M'agrada lo blanc. Jair Domínguez es autor de las novelas Hawaii Meteor, Segui vora el foc i Perímetre.

Seguir leyendo »

"El provincianisme és patrimoni exclusiu dels catalans"

És conegut per la seva acidesa i rapidesa verbal, que aprofita en tots els àmbits d’actuació que li permet la vida. Escriu llibres, ha estat guionista i, a més, ara torna a tenir un grup de música. Poca gent coneixia el passat musical de Jair Domínguez, que amb el seu primer grup, Poder roig, va arribar a talonejar Sopa de Cabra.

El present, però, té forma del disc homònim editat per Halley Records, amb deu cançons pop, amb títols fàcilment identificables amb l'univers particular i l'esperit irreverent de l'autor, com La dona d'en Freezer, La furgoneta de l'Oleguer, Balleu, fills de punta, Foc al tribunal, o la no menys provocadora M'agrada lo blanc.

Seguir leyendo »

Panxo (Zoo): "Nuestras canciones reflejan el sentimiento de la gente que ha sufrido el Partido Popular y la censura cultural en Valencia"

En las fiestas del barrio madrileño de Moratalaz, uno de los grupos invitados fue el valenciano Zoo. José Antonio González de la Rosa, presidente de los populares de Moratalaz, denunció que llevar un grupo de música que canta en catalán en las fiestas del distrito era "una clara provocación". Por su parte, OKdiario apoyaba la opinión de los populares diciendo que el grupo "sólo canta en valenciano y que una de sus canciones más conocidas dice: 'Que no será por ganas de ponerles una bomba'. El concierto de Zoo fue un éxito de público, y cuando terminó se hicieron una foto con los asistentes aguantando un cartel donde se podía leer: "Inda, gracias por la promo" (refiriéndose a Eduardo Inda, director de OKdiario). Lejos de la polémica, Zoo quita hierro al asunto, y como nos explica su cantante, Toni Sánchez (Panxo), continuarán llamando a la resistencia del pueblo valenciano y el respeto a su identidad. Éste, de hecho, vuelve a ser, con más intensidad en relación con el disco anterior, Tempestes vénen del sud, la línea maestra de Raval. Y todo servido con una música contundente en que los aires de rap, reggae y ritmos tropicales no sólo enganchan sino justifican plenamente la expectación desatada por este nuevo trabajo que recientemente ha visto la luz.

Eduardo Inda y su diario os han hecho una buena promoción. ¿Se ha ganado un puesto de honor dentro del colectivo Zoo?  

Seguir leyendo »

Panxo (Zoo): “Les nostres cançons reflecteixen el sentiment de la gent que ha patit el Partit Popular i la censura cultural al País Valencià”

En el marc de les festes del barri madrileny de Moratalaz, un dels grups convidats va ser el valencià Zoo. José Antonio González de la Rosa, president dels populars de Moratalaz, va denunciar que portar un grup de música que canta en català a les festes del districte era "una clara provocació". Per la seva banda, OKdiario donava suport a l'opinió dels populars dient que el grup "només canta en valencià i que una de les seves cançons més conegudes diu: 'Que no serà per ganes de posar-los una bomba'. El concert de Zoo va ser un èxit de públic, i quan va acabar es van fer una foto amb els assistents aguantant un cartell on s'hi podia llegir: "Inda, gràcies per la promo" (fen referència a Eduardo Inda, director de l' OKdiario). Lluny de donar vida a la polèmica, Zoo treuen ferro, i com ens explica el seu cantant, Toni Sánchez (Panxo), continuaran cridant a la resistència del poble valencià i al respecte a la seva identitat. Aquest, de fet, torna a ser, amb més intensitat en relació amb el disc anterior, Tempestes vénen del sud, la línia mestra de Raval. I tot servit amb una música contundent en què els aires de rap, reggae i ritmes tropicals no només s’enganxen sinó justifiquen plenament l’expectació desfermada per aquest nou treball que fa poc ha vist la llum.

Eduardo Inda i el seu diari us han fet una bona promoció. S'ha guanyat un lloc d'honor dins del col·lectiu Zoo?

Seguir leyendo »

Enric Palau: "Situamos Barcelona en la vanguardia de la música y la tecnología digital colaborando con diferentes espacios de la ciudad"

Con la 24ª edición en marcha, el próximo Sónar celebrará un cuarto de siglo. Hemos preguntado cómo quisiera celebrarlo Enric Palau, codirector del festival: "Será una celebración que irá acompañada de mucho trabajo y rigor. También mucha presión para que todo salga bien y todas las piezas del puzzle encajen". Centrémonos en la edición que acaba de empezar porque como bien dice Enric Palau "no hace falta que lleguen los 25 años, esta misma edición tenemos gente en el equipo que no había nacido en 1994 y ahora forman parte de la organización y de este público que desea que llegue el festival". Nosotros también lo deseábamos. Enric Palau nos da las claves de una de las ediciones más ambiciosas.

Seguir leyendo »

Enric Palau: “Situem Barcelona en l'avantguarda de la música i la tecnologia digital col·laborant amb diferents espais de la ciutat”

Amb la 24a edició en marxa, l’any que ve Sónar sumarà un quart de segle. Hem preguntat com voldria celebrar-lo Enric Palau, codirector del festival: “Serà una celebració que anirà acompanyada de molta feina i rigor. També molta pressió perquè tot surti bé i totes les peces del puzle encaixin”. Centrem-nos en l’edició que acaba de començar perquè com ve diu Enric Palau “no fa falta que arribin els 25 anys, aquesta mateixa edició tenim gent a l’equip que no havia nascut l’any 1994 i ara formen part de l’organització i d’aquest públic que desitja que arribi el festival”. Nosaltres també ho desitjàvem. Enric Palau ens dóna les claus d'una de les edicions més ambicioses. 

Seguir leyendo »