Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Els investigadors sospiten que el copilot de Germanwings va estavellar voluntàriament l'avió

Els equips de rescat treballen al lloc de l'accident.

Irene Castro

Els investigadors de l'accident de l'avió de Germanwings que es va estavellar als Alps aquest dimarts sostenen que el copilot va actuar amb la “voluntat de destruir” l'aparell. El fiscal de Marsella, Brice Robin, ha explicat que els sons de la caixa negra recuperada al lloc del sinistre demostren que el pilot va deixar els comandaments al número dos i es va absentar de la cabina “presumiblement per fer les seves necessitats”. El copilot, un alemany de 28 anys anomenat Andreas Lubitz, es va tancar a la cabina i va activar el mecanisme de descens. Els indicis fan descartar, de moment, un atemptat suïcida.

La hipòtesi que manegen en aquest moment els investigadors és que va actuar amb la “voluntat de destruir l'avió” i indagaran “en el seu entorn” per aclarir quines motivacions van poder portar a voler estavellar un avió amb 149 persones a bord voluntàriament. “Res fa pensar en un atemptat suïcida”, ha dit el fiscal.

“El copilot, per un acte voluntari, va evitar obrir la porta de la cabina i va accionar voluntàriament el botó de la pèrdua d'altitud”, ha sostingut el fiscal, que abans d'oferir aquesta roda de premsa ha atès els familiars de les víctimes que s'han traslladat fins a Marsella i que partiran cap a la zona de la tragèdia.

“No es pot considerar que fos un accident”, ha afegit Robin. Preguntat per si el copilot podia trobar-se malament, el fiscal ha assenyalat que “respirava amb normalitat”. “No és la respiració d'algú que té algun problema”, ha defensat. Els enregistraments de la caixa negra deixen clar, segons el fiscal, que el copilot va estar viu fins al moment de l'impacte. “Escoltem la respiració del copilot fins a l'últim moment. Ni una paraula”, ha explicat.

Els indicis que manegen els investigadors fins ara fan descartar que es tracti d'un atemptat, encara que el fiscal tampoc ha volgut qualificar-lo com un suïcidi. Així, s'ha limitat a dir que “a dia d'avui” el que es pot confirmar és que “va actuar amb voluntat” de destruir l'aparell. “En aquest moment, res permet dir que es tracta d'un atemptat terrorista. Analitzarem l'entorn d'aquesta persona”, ha afirmat Robin.

Diversos mitjans de comunicació, entre ells la revista francesa Paris Match, han difós una fotografia del suposat copilot. Andreas Lubitz treballava per Germanwings des de 2013 i acumulava unes 600 hores de vol.

El copilot no va enviar cap trucada d'emergència als controladors. Tampoc va obrir la porta davant la insistència de la tripulació. Els sons de la caixa negra indiquen que van saltar les alarmes del sistema de seguretat de la cabina. “Li demanen que obri la porta però no respon”, ha insistit el fiscal.

En els vuit minuts anteriors a l'impacte en els Alps, no hi va haver cap contacte entre l'aparell i els controladors aeris. La torre de control es va posar en contacte amb l'aeronau després que s'estavellés, segons ha relatat, però tampoc va obtenir resposta.

Els investigadors han analitzat els 30 últims minuts dels enregistraments de la caixa negra. Els 20 primers denoten la “normalitat” del vol. En un moment, el comandant -que volava amb el pilot automàtic- s'absenta de la cabina i demana al copilot que es quedi al càrrec. És en aquest moment quan acciona els botons per començar el descens. “L'acció de modificar l'altitud s'ha de dur a terme intencionadament”, ha expressat Robin.

La prioritat dels investigadors ara és localitzar la segona caixa negra i continuar amb les tasques de recuperació dels cossos. Les anàlisis de les mostres d'ADN han començat ja, segons ha informat el fiscal. Les autoritats espanyoles, que col·laboren amb les franceses i alemanyes, van prendre mostres als familiars per agilitzar el procés d'identificació, que pot prolongar-se durant diverses setmanes.

El fiscal ha confirmat que les 150 persones que volaven a bord de l'Airbus A320 que feia el trajecte Barcelona-Düsseldorf van morir a l'acte. “Escoltem crits en els últims moments”, ha expressat.

Etiquetas
stats