Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

L'excap d'atenció al client de Bankia reconeix que el bescanvi de preferents va ser un error

L'excap del servei d'atenció al client de Bankia, Joaquín Olmeda.

catalunyaplural.cat/Europa Press

Barcelona —

El representant del servei d'atenció al client de Bankia entre juny de 2011 i agost de 2013, Joaquín Olmeda, ha reconegut que, vist en perspectiva, el bescanvi de les participacions preferents per accions va ser un error. Tot i que ha matisat després que l'entitat estava sotmesa a les limitacions fixades per la UE i el Fons de Reestructuració Ordenada Bancària (FROB).

Olmeda ha comparegut aquest dilluns a la comissió d'investigació del Parlament de Catalunya sobre la gestió de les entitats financeres durant la crisi, després que la setmana passada ho fessin l'actual president de l'entitat, José Ignacio Goirigolzarri, i l'anterior, Rodrigo Rato, que va justificar el bescanvi per l'aval de la CNMV.

En el seu cas, Olmeda ha admès que l'operació de canvi de preferents per accions -que va provocar que els estalvis de milers de persones s'evaporessin en desplomar-se el valor dels títols- “no va ser la millor solució possible”. Així mateix, ha considerat també com un error la pròpia col·locació de participacions preferents a persones estalviadores, una operació que en aquest cas van fer les diferents entitats que ara conformen Bankia abans de la fusió: “No va ser el producte més adequat per a aquest tipus de clients”, ha afirmat, per després afegir que estan mirant de “donar-li solució”.

Olmeda ha celebrat, paral·lelament, que l'arbitratge “està funcionant” malgrat reticències inicials, i ha confiat que es resoldrà la problemàtica de molts afectats, que en principi han de poder recuperar tots els seus diners; 24.380 clients de Bankia han presentat sol·licitud d'arbitratge a Catalunya, dels quals 21.193 ja han rebut l'informe favorable de l'expert independent -2.400 en l'última setmana- i 8.640 ja han completat el procés i rebut els seus diners -628 en els últims set dies-.

Pel que fa a reclamacions de clients sobre hipoteques i clàusules sòl, l'oficina d'atenció al client remetia els afectats a la seva sucursal o adreça de zona per tractar el seu cas particular. En aquest sentit, Olmeda ha assegurat que no li consten reclamacions sobre desnonaments.

Els estafats, també a la comissió

Per la comissió han passat també aquest dilluns representants de diferents col·lectius d'afectats per productes de les entitats financeres, com la plataforma Estafats per la Banca o la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH). Tots dos han coincidit en criticar la manca de suport tant des del Govern espanyol com de la Generalitat per fer pressió contra els bancs i caixes perquè atenguin les seves demandes.

El representant de Estafats per la Banca, Roque Borràs, s'ha referit en primera instància a les respostes dels diferents directius que han passat per la comissió, la majoria dels quals ha esgrinit l'aval dels organismes de supervisió per justificar-se: “El Banc d'Espanya va mirar cap a un altre banda, i la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) hauria d'haver defensat als ciutadans i tampoc va fer res”. Borràs ha apuntat també al FROB, al qual ha acusat d'haver-se convertit “en una altra forma de robar als ciutadans”.

En aquest sentit, ha detallat que molts casos d'arbitratge a CatalunyaCaixa i Bankia -intervingudes pel FROB- estan sent rebutjats o aprovats amb quitances. Tot i que ha advertit que “no pararem fins que recuperem els nostres diners” i fins que els responsables paguin pel patiment causat.

Etiquetas
stats