Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La nova Oficina de Transparència de Barcelona rep dues denúncies al dia per possibles irregularitats

Llinares, Asens y Vernia valorant el funcionament de l'Oficina

Sergi Franch

L'Oficina per a la Transparència i les Bones Pràctiques de Barcelona ha rebut 235 denúncies de ciutadans des que es va crear fa set mesos. Una mitjana de dues cartes al dia. L'Ajuntament de Barcelona, de qui depèn aquest organisme acabat de crear, ha constatat en el seu primer balanç que hi ha un interès creixent per part dels ciutadans de posar en coneixement de l'Oficina les pràctiques irregulars que es produeixen en l'àmbit de l'Administració. La bústia és un canal electrònic per comunicar a l'administració qualsevol acte o omissió “contrària als principis de bon govern”. Aquest canal, basat en l'experiència d'Xnet garanteix la confidencialitat de les comunicacions i poden enviar avisos en forma anònima.

El Tinent d'Alcaldia de Drets de Ciutadania, Participació i Transparència de l'Ajuntament de Barcelona, Jaume Asens, ha comparegut aquest dijous al costat del director de l'Oficina de Transparència, Joan Llinares, per valorar el funcionament de l'organisme municipal dedicat a perseguir la corrupció. L'Oficina es va posar en marxa el novembre de l'any passat com a prova pilot i ha suscitat ja l'interès d'altres administracions, com l'Ajuntament de València o la mateixa Generalitat valenciana, que plantegen dotar-se d'una estructura semblant.

“La corrupció es produeix principalment per la via de les contractacions”, ha assenyalat Llinares. Per aquest motiu, el director de l'Oficina ha defensat canvis en les administracions com introduir en les execucions pressupostàries requisits perquè no sigui possible que un mateix proveïdor pugui ser contractat tres vegades seguides. La proposta feta per l'Oficina ja s'aplica a l'Ajuntament de Barcelona, on es constatava que en els contractes menors “s'anaven repetint els mateixos proveïdors”.

Joan Llinares, que s'ha acomiadat aquest dijous de l'Oficina de Transparència municipal (passarà a dirigir pròximament l'Oficina contra la corrupció de la Generalitat valenciana) ha assegurat que les pràctiques irregulars en l'administració “no es donen en actuacions conscients o voluntàries”. Segons el director de l'Oficina, la mala praxi es produeix on hi ha una manca de formació dels funcionaris que donen per bones pràctiques irregulars.

L'encarregada de substituir Llinares al capdavant de l'Oficina serà Sílvia Vernia, present també durant la roda de premsa. Vernia ha col·laborat estretament amb l'actual director com a directora d'Anàlisi de l'organisme.

Un altre dels organismes vinculats a l'Oficina és la Direcció de Control de Gestió, encarregada de realitzar l'auditoria sobre la legalitat dels actes administratius de l'Ajuntament. Des de la data de creació, febrer de 2016, ha obert un total de 23 expedients, on es troben 5 auditories, 14 informes i 4 processos d'assessorament. Alguns han estat encarregats per l'Ajuntament, i altres s'han decidit des de la mateixa Oficina de Transparència, com ara les cinc auditories per analitzar alguns departaments del districte de Ciutat Vella sobre un possible cas de corrupció que es troba en els tribunals. O altres casos judicialitzats com el de Fometo de Construcciones y Contratas (FCC) amb el cobrament a treballs no realitzats en el servei de neteja i recollida de residus.

Etiquetas
stats