Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

L’Hospitalet, territori 'manouche'

C:\fakepath\IMG_0197.JPG

Oriol Puig

L'Hospitalet de Llobregat —

L'Hospitalet de Llobregat pot presumir de tenir, a la seva Escola de Música, una àrea d'estudis de jazz manouche impulsats pel músic i guitarrista Albert Bello. I no només això, també tot un festival dedicat a aquesta vibrant i substanciosa variant europea del jazz aglutinada al voltant del llegendari Django Reinhardt. El festival Django L'H va engegar l'any 2010 coincidint amb el centenari del naixement de Reinhardt, i des d'aleshores s'ha anat consolidant com un punt de trobada entre els afeccionats al jazz manouche, els nous públics que el descobreixen i els intèrprets més destacats de l'escena actual.

Un dels punts més importants per l’organització ha sigut sempre treballar per una programació amb gran qualitat musical i això ha permès projectar internacionalment el festival i la ciutat. Així doncs a l’edició 2015 es va programar el concert del Biréli Lagrène, un dels millors guitarristes de jazz de l’actualitat. L’arribada de públic més enllà de les fronteres i la gran resposta dels hospitalencs va fer possible omplir tot l’aforament del Teatre Joventut.

Un fet que es podria repetir dissabte 26 de novembre amb un directe històric al nostre país, el concert intergeneracional amb dos guitarres i un contrabaix de Stochelo Rosenberg, un dels màxims exponents del jazz manouche de les últimes dècades, tota una llegenda viva. D’origen sinti, va començar a tocar la guitarra als 10 anys, ha gravat més de 60 discs -Seresta va ser una revelació-, i ha actuat, entre altres llocs, al Carnegie Hall amb el gran mestre violinista Stéphane Grappelli. L’acompanyaran dos dels intèrprets més potents de les noves generacions de manouche; Adrien Moignard, representant de l’actual generació de guitarristes, abanderat de la velocitat i la improvisació moderna, i el contrabaixista William Brunard, de base perfecta, que ha actuat amb artistes com Biréli Lagrène i Tchavolo Schmitt, entre altres.

Aquesta no serà l’única actuació destacada del cap de setmana, diumenge 27 de novembre a l’Auditori Barradas, Hono Winterstein, guitarrista de referència del jazz manouche, presentarà un projecte únic: un concert amb els músics gitanos més importants del gènere. Vinguts d’Alsàcia, centre neuràlgic del gènere, Hono Winterstein Project serà un concert al més pur estil gipsy swing amb guitarres, contrabaix, acordió i violí, amb artistes de la talla de Brady Winterstein i Samson Schmitt (guitarres solistes), Marcel Loeffler (acordió), Martin Weiss (violí), William Brunard (contrabaix) i Hono Winterstein (guitarra rítmica). El festival programarà un total de 10 concerts dels màxims representants internacionals del gènere, 10 classes magistrals gràcies a l’Escola de Música de L’Hospitalet, i 5 jam-sessions als principals clubs de jazz i sales de concerts de Barcelona i L’Hospitalet de Llobregat.

Un altre dels plats forts d’aquest festival descentralitzat tindrà lloc, dimarts 22 de novembre, a El Molino amb la Jazz manouche night, un homenatge als anomenats gitanos del swing que als anys quaranta ballaven aquests ritmes al Paral·lel barceloní. Es tracta d’un concert per conèixer el gènere de la mà de tres generacions de músics: els joves Crash Manouche, el grup professional Scaramouche i la EMMCA Gipsy Project. Tots tres grups acabaran junts a l’escenari amb l’objectiu de recrear una autèntica festa manouche. Una peça clau, des dels seus inicis, del Festival Django és l’aposta per la formació, entenent el jazz manouche com una eina pedagògica. En aquest sentit, alguns dels artistes que actuen a la VII edició del festival impartiran una classe magistral, tallers de dues hores orientats a tothom qui vulgui aprendre els secrets dels millors guitarristes de jazz manouche del panorama actual nacional i internacional.

El jazz manouche, l'únic estil genuïnament europeu de jazz estava pràcticament oblidat a Catalunya. Ens hem de remuntar als 50 i 60 quan Pere Bonet, conegut com Bonet de San Pedro, gran coneixedor del jazz i el swing, va incorporar elements de la música de Django als seus arranjaments i composicions. Haurien de passar més de tres dècades perquè Albert Bello, un jove visionari i entusiasta, creés l’Escola de Música i un festival que forma part de l'agenda de priotitats de la ciutat de L’Hospitalet. L'amor i passió pel llegat musical de Django, la seva màgia i particularitat, així com l'atemporalitat de la seva música, ha impregnat a tota una ciutat. L’Hospitalet és territori manouche.

Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

Etiquetas
stats