Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

Encontres i desacords

Grup de nus femenins (Picasso)

Oriol Puig

'Picasso/Dalí, Dalí/Picasso' és una intersecció històrica i temàtica, podem trobar una nova dimensió de coneixement, una nova perspectiva. Pablo Picasso i Salvador Dalí, dialoguen, s'ajuden, s'admiren, discuteixen i s'influeixen en aquesta ambiciosa exposició.

La història entre tots dos genis, en realitat, va començar el 1926, quan Salvador Dalí va viatjar a París a visitar l'estudi de Picasso. Llavors Picasso tenia 47 anys i era el gran mestre. Dalí acabava de sortir de la Residència d'Estudiants. Després van venir els anys surrealistes entre 1929 i 1934 en els quals van introduir les imatges oníriques en les seves obres. D'aquí a l'allunyament per motius ideològics en el període de la Guerra Civil espanyola.

És lògic que l'exposició reveli els moments mes rics d'aquesta relació, sense amagar les seves contradiccions. 'L'objectiu no ha estat explicar que els dos personatges són d'alguna manera similars, sinó més aviat contribuir a la seva comprensió', diu el comissari de l'exposició, William Jeffett, conservador del Dalí Museum de Sant Petersburg, que ha assenyalat que el visitant podrà apropar-se als dos artistes i observar la seva obra amb una nova llum, en aquells moments en els quals els dos es van trobar.

Las peces escollides no són aleatòries, cada una té la seva història. L'exposició dedica un apartat a la Guerra Civil espanyola, que va marcar a tots dos, així com per relatar la seva mirada cap a Goya i demostrar, finalment, com van dirigir la seva mirada cap a Velázquez com a mestre del passat, tractant de superar-lo i preguntant-se quin lloc ocuparien, en els museus, respecte a ell.

Jeffett s'ha referit a Catalunya -i en concret a Barcelona i Cadaqués-, com un espai de trobada molt important per a tots dos artistes, i ha relatat com la visita d'un jove Dalí a un Picasso convertit en mestre que el mirava amb curiositat va representar un gir per al llenguatge cubista cap a posicions avantguardistes del català.

També ha destacat la relació personal asimètrica que es va establir entre tots dos, després de la primera visita de Dalí al taller del malagueny, un gest que ha valorat com a generós per part de l'amfitrió, que responia a l'admiració del jove i que va guardar tota la vida les prop de cent cartes i postals que el surrealista va arribar a enviar-li.

La mostra té 29 obres de tots dos que només es podran veure a Barcelona, a més de peces que rarament s'havien exposat a Europa, com 'Retrat de la meva germana', pintat per Dalí el 1923, que adquireix una nova dimensió situat, cara a cara, amb 'Retrat d'Olga', de Picasso, pintat el 1917. Són idèntics en composició i cromatisme i denoten que, en aquest cas, Dalí va estar molt pendent de l'obra de Picasso.

Les provocacions i la rivalitat es van barrejar amb l'admiració en una relació que, malgrat tenir procedències, estils i ideals diferents, tenia l'art com a punt de trobada, com demostren les seves obres.

Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

Etiquetas
stats