eldiario.es

Menú

Usuaris del transport públic convoquen 39 concentracions contra la pujada de preus

La protesta ha anat pujant de to i ampliant el seu abast territorial més enllà de Barcelona

Veïns i sindicats es queixen que els bitllets han pujat fins a 17 cops l'IPC del 2013

- PUBLICIDAD -
Documento de la campaña electoral de Xavier Trias (CiU) que muestra como el alcalde se oponía entonces a la subida de precio del tiquet de metro.

Document de la campanya electoral on Xavier Trias s'oposava a la pujada d'un 7% de la tarjeta T-10

Diverses entitats barcelonines, amb la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona al capdavant, han convocat per a aquest dimecres una vaga d'usuaris i usuàries del transport públic contra la pujada de les tarifes. L'acció consistirà en evitar agafar metros i autobusos de la xarxa pública entre les 20 i les 20,30 hores, tot i que les concentracions s'han convocat a partir de les 19 h.

La protesta, que convoca oficialment la plataforma Stop Pujades Transport, segueix les que es venen fent setmanalment des que es va aprovar el darrer increment de tarifes amb l'inici del 2014

Les accions, que en algunes ocasions suposen les aturades dels trens i autobusos, s'han anat estenent a poc a poc. En aquesta ocasió, a més de les concentracions a diversos punts de la ciutat de Barcelona, n'hi haurà també a Badalona, Sant Adrià, L'Hospitalet, Castelldefels, Cornellà, Gavà, Premià de Mar, Sant Boi de Llobregat, i Santa Coloma de Gramenet. En total hi haurà 39 protestes localitzades, segons manifesten els organitzadors, que compten també amb el suport d'organitzacions sindicals com CCOO i CGT, i de partits polítics d'esquerra i altres entitats ciutadanes.

La T-10 puja 17 vegades més que l'IPC

La plataforma critica durament l'increment de les tarifes del transport públic a l'àrea metropolitana, decidit per l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM). Remarquen que amb la revisió dels preus s’ha penalitzat la immensa majoria dels usuaris de tarifa integrada, que utilitzen les targetes T-10 i la T-50/30 (prop del 80% dels usuaris/es segons l’ATM), amb pujades molt per sobre de la inflació (17 vegades l’IPC en el cas de la T-10).

La Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona veu en la pujada de preus un “desafiament als barris més castigats per la crisi, l’atur i les retallades” i critiquen que, a més, s’hagin eliminat línies d’autobús i els autobusos de barri dels diumenges i festius.

A nivell global es demana, doncs, que es redueixin els preus i que s'incrementi el finançament públic del transport en aquesta part del territori. Això es refereix tant a l'Estat central, que ha rebaixat la seva aportació, com a la Generalitat, que també l'ha reduït de forma important. Per tant, es reclama que es retorni als preus del 2013.

Vincenç Tarrats, secretari de Política Territorial del Barcelonès de CCOO, adherida a la protesta, hi afegeix un matís propi. "Nosaltres, com a sindicat reclamem que es convoqui una taula social del transport, que esdevingui un marc de diàleg estable amb l'administració per negociar temes com la mobilitat". En aquest sentit recorda que fa anys que es va aprovar una llei mobilitat de Catalunya, però que no s'ha desenvolupat. D'aquesta norma n'hauria de sortir també una reglamentació sobre el finançament, cosa que no s'ha fet, malgrat que cada any es repeteixen les protestes ciutadanes al respecte.

Curiosament, en els últims anys canvia acceleradament la proporció de fonts de finançament del transport de rodalies a Catalunya, que s'acosta a un 60% aportat pels usuaris directes i un 40% aproximadament que sortiria dels impostos. En els països de l'entorn fa anys que l'equació és gairebé a l'inrevés, un 40% aportat pels usuaris i la resta procedeix dels pressupostos públics, indica Tarrats.

A la crítica sobre el finançament, el sindicat CGT hi afegeix altres puntualitzacions. Considera que els diners de més que es recaptin no es destinaran a millorar el servei, ni a renovar leds flotes de transport. Posen el dit a la nafra remarcant que aproximadament el 10% de la plantilla de transports de Barcelona cobra fora de conveni, cosa que fa que les retribucions d'aquesta part del personal siguin una incògnita. Hi sumen dos aspecte més. El primer és el que entenen com a superpoblació d'alts directius, molts d'ells antics dirigents polítics, que poden arribar a cobrar fins a 100.000 euros l'any, i la segona, que havent-hi personal especialitzat a les respectives empreses, es segueixin contractant societats externes per realitzar diverses feines especialitzades.

Sigui com sigui, els organitzadors pensen fer és mantenir el pols reivindicatiu en vistes que cada cop la protesta s'estén territorialment més. Ni Tarrats, ni els altres convocats consultats no s'atreveixen a comparar la iniciativa en marxa, amb la gran vaga de tramvies viscuda durant el franquisme en la que els usuaris van ser també els grans protagonistes d'una protesta contra el que era en un moment de crisi, una pujada injustificada dels preus del transport públic. No obstant, creuen que motius per emular aquella protesta n'hi ha de sobra.

- PUBLICIDAD -

Comentar

Enviar comentario

Enviar Comentario

Comentarios

Ordenar por: Relevancia | Fecha