eldiario.es

Síguenos:

Boletines

Boletines

Menú

CATALUNYA

Crítica institucional o censura?

Massa sovint hem de lamentar l’antiquat sistema de treball i gestió de les institucions museístiques enlloc de decantar-se fermament amb la concepció del museu com un espai de llibertat

- PUBLICIDAD -

L'Efecte Streisand és com s'anomena el fenomen pel qual l'intent d'amagar o censurar una informació produeix l'efecte oposat, fent que el que s'intentava ocultar obtingui una major difusió. La mateixa censura fa que el contingut esdevingui més popular i acabi escampant-se a les xarxes socials.

El MACBA ha cancel·lat a última hora l’exposició 'La bèstia i el sobirà' al·legant que l’exposició contenia una obra inapropiada, però no ha dit de quina peça es tractava. Amb tot, no s'ha pogut evitar que poca estona després circulés per la xarxa imatges d’aquesta escultura de l'austríaca Ines Doujak on apareix un gos penetrant la líder feminista boliviana Domitila Barrios de Chúngara, qui, a la vegada, fa el mateix amb un home amb una fesomia que recorda el rei Joan Carles I. La reina Sofia figura com a presidenta d'honor de la fundació del museu.

Només transcendir la notícia s'ha produït un considerable enrenou a les xarxes socials pel que es considera, de forma bastant estesa, com un cas de censura i d'intervencionisme en un museu. La ventilació d’escàndols mediàtics al món de l’art està moltes vegades aparellada a interessos de poder. De vegades aquestes polèmiques són fruit de negligències i contingències que desvetllen el complex subsòl ideològic sobre el qual s’assenta la indústria cultural.

El sistema de l’art es caracteritza per la típica posició liberal permissiva que permet que es pugui criticar el joc mentre es juga. La crítica institucional, encara que vingui revestida d’immoderació, excés i paròdia, és millor assumir-la com a part del mecanisme intern per tal d’evitar situacions de ridícul mundial i el descrèdit en el propi món de l’art

Massa sovint hem de lamentar l’antiquat sistema de treball i gestió de les institucions museístiques enlloc de decantar-se fermament amb la concepció del museu com un espai de llibertat, un lloc de participació social que s’obre al públic perquè aquest hi actuï, que sigui un lloc viu i actiu, que generi qüestions i autoaprenentatge. Un contenidor amb les portes obertes de bat a bat a noves visions i nous relats.

- PUBLICIDAD -

Comentar

Enviar comentario

Enviar Comentario

Comentarios

Ordenar por: Relevancia | Fecha