Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

El blog Opinions pretende ser un espacio de reflexión, de opinión y de debate. Una mirada con vocación de reflejar la pluralidad de la sociedad catalana y también con la voluntad de explicar Cataluña al resto de España.

Llegir Opinions en català aquí.

El cas Efial i els antídots contra el mal govern

Gerardo Pisarello

Primer tinent d'alcaldia de Barcelona —

La batalla contra el poder arbitrari i la corrupció es disputa en diferents camps. La transformació dels principis que regeixen la política de contractació municipal és un dels principals. La foscor, la falta de transparència, són el terreny propici per a la proliferació de vincles escabrosos entre el poder públic i el privat. És allí, precisament, on es produeixen intercanvis de favors, el finançament encobert de partits o l'enriquiment d'uns pocs aprofitats. La trama de l'operació ‘Térmyca’, també coneguda com el cas Efial, ho demostra una vegada més. I recorda la importància d'una bona contractació pública com a tallafocs contra el mal govern.

La setmana passada, per ordre d'un jutjat del Vendrell, es van registrar vuit ajuntaments que havien contractat amb la consultora Efial i es va demanar informació a 15 més, entre ells el de Barcelona. Així mateix, es va detenir a dos exalcaldes, tots dos de CiU.

En realitat, Efial va ser fundada l’any 2007, i des de llavors s'ha especialitzat a oferir serveis a administracions públiques, sobretot en matèria urbanística.

La consultora ja es trobava a la picota des de l'esclat d'un cas de presumpta corrupció a l'Ajuntament de Torredembarra, en 2014. En aquella ocasió, les recerques van conduir a la detenció de l'alcalde de CiU, Daniel Masagué, i de sis edils de l'equip de govern. L'escàndol va posar en relleu que els treballs d’ Efial no solament es trobaven sota sospita a Torredembarra, sinó que acumulaven denúncies en altres consistoris, com el d'Ascó o el de Ametlla de Mar, també governats per CiU.

Amb les últimes investigacions, es llancen noves sospites sobre les pràctiques de la vella coalició il·luminada durant el pujolisme i ara immersa en un suposat procés de refundació que pretén deixar enrere aquest passat.

Quan Barcelona en Comú va arribar a l'Ajuntament de Barcelona, vam procurar que els contractes que es realitzessin amb aquesta empresa fossin acuradament avaluats. De fet, l'Oficina de Transparència creada en arribar al govern està inventariant totes les adjudicacions que l'Ajuntament va signar amb Efial des de 2010. Gràcies a aquest treball, sabem que el consistori –al marge de les empreses que depenen d'ell i que també van treballar amb Efial– ha contractat 493.575,63 euros amb aquesta consultoria des d'aquest any. La major part, en plena època de l'alcaldia de CiU: en 2014 el volum de contractació va arribar als 283.941,86 euros. Des de maig del 2015, ha caigut als 52.302,21 euros.

La gran majoria d'aquests contractes són menors, és a dir, atorgats sense publicitat, la qual cosa és una font potencial d'irregularitats.

Evidentment, un Ajuntament no pot deixar de contractar de manera arbitrària una empresa com Efial, només perquè està sent investigada. Però pot i ha d’introduir mecanismes que evitin que la contractació pública serveixi per encobrir relacions opaques, moltes vegades il·lícites, amb actors privats.

Per això, el govern va decidir, fa unes setmanes, limitar a tres els contractes menors als quals pot accedir qualsevol empresa sense publicitar-lo. Un mateix proveïdor no podrà acumular adjudicacions menors per valor de més de 200.000 euros si és en obra pública, o de 100.000 en la resta de tipus. Així mateix, el govern ha prohibit usar el procediment negociat sense publicitat.

Aquestes mesures van ser adoptades després de fer una extensa radiografia dels anys 2014 i 2015: per primera vegada, l'Ajuntament disposava d'una fotografia global dels contractes efectuats durant aquest període. I el resultat era inquietant: el 70% de l'import contractat s'havia adjudicat sense publicitat, i 60 proveïdors havien acumulat el 79% del total en aquests anys.

Les noves mesures per limitar aquesta contractació directa permetran diversificar el teixit empresarial que pot accedir als contractes públics i afavorir així petites i mitges empreses. I també permetran augmentar la transparència. Ja no serà possible que empreses com Efial puguin acumular de forma opaca tantes adjudicacions a dit.

A més, una de les sospites del jutge que entén el cas Efial és que aquesta consultora evadia els diners que obtenia i ho ocultava a Andorra. Si es confirma aquesta activitat, Efial quedaria subjecta al decret d'alcaldia que prohibeix contractar empreses amb activitats il·lícites en paradisos fiscals.

Tot això era impensable un any enrere. Però està sent possible. Com en tants altres terrenys, el nou municipalisme està demostrant que és possible instaurar noves regles contra el privilegi i el mal govern. Amb determinació política, amb imaginació tècnica i amb l'apel·lació constant a un control social, ciutadà, que és l'únic capaç d'assegurar el seu efectiu compliment.

Sobre este blog

El blog Opinions pretende ser un espacio de reflexión, de opinión y de debate. Una mirada con vocación de reflejar la pluralidad de la sociedad catalana y también con la voluntad de explicar Cataluña al resto de España.

Llegir Opinions en català aquí.

Etiquetas
stats