Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Filosofia, assignatura pendent

#Filosofiaenlacalle davant la Lomque

Laura Martínez

La paraula filosofia és una de les més prostituïdes del diccionari. Fins i tot les empreses tenen ja filosofia. En el currículum acadèmic és també una de les assignatures més apalissades, que ha anat reduint les seues hores lectives. Amb l’arribada de la Lomqe, l’assignatura va perillar de mort.

Per sort, els docents, els alumnes i la comunitat educativa van aconseguir prou de clamor perquè algunes comunitats autònomes decidiren blindar aquesta assignatura en el calendari escolar. De moment, són nou els governs autonòmics que l’han convertida en obligatòria mitjançant distintes fórmules. El valencià, que no ha tret encara el seu decret, està treballant en la mateixa via per a garantir-ne l’ensenyament l’any que ve.

La Lomqe esdevé més restrictiva a mesura que augmenta el cicle educatiu. En batxillerat, es dóna la paradoxa que l’assignatura només és obligatòria en primer i optativa en segon per als estudiants de la branca d’Humanitats, a pesar que tots havien d’examinar-se’n dels continguts en la revàlida. El Govern va fer marxa enrere al novembre després de la polèmica i aquest curs la prova d’avaluació final de batxillerat s’aprovarà amb un 4 i només serà necessària per a accedir a la universitat.

Segons les fonts consultades, la fórmula valenciana és instaurar Filosofia com una assignatura específica obligatòria. És a dir, de les assignatures que els alumnes poden triar, en compte de dos, en triaran una més: Filosofia. Segons les mateixes fonts, la Lomqe no permet establir l’assignatura com a troncal i la fórmula de lliure configuració tampoc és vàlida, ja que a la Comunitat Valenciana aquestes hores es destinen a l’ensenyament de Valencià: Llengua i Literatura.

No obstant això, a pesar que el decret està quasi preparat, encara no s’ha publicat i els problemes continuen. Els professors es van trobar a mitjan curs sense saber quin seria el model d’examen. La Conselleria d’Educació va passar Filosofia a la fase específica de la prova d’accés, i en va abaixar la ponderació per evitar perjudicar els alumnes, atés l’embolic del curs. En aquesta prova, semblant a les PAU, Filosofia només ponderarà amb el 0,2 en carreres d’Humanitats, a excepció de les filologies. “Carreres eminentment lligades a la filosofia, com ara Ciències Polítiques o Dret, queden excloses de l’alta ponderació”, explica Ángel Vallejo, professor en l’IES Les Alfàbegues de Bétera.

Tanmateix, malgrat les bones intencions del Consell, l’assignatura s’ha convertit “en una maria” per als alumnes. Entre la baixa ponderació que té per a la majoria de les carreres i que encara no ha eixit l’ordre d’Educació, amb les prematrícules ja obertes, els professors tenen por que a penes es matriculen alumnes en aquesta assignatura.

Filosofia, explica Ángel Valls, és l’assignatura que més desenvolupa la lectoescriptura avançada i la capacitat d’argumentació. “Igual que parlem d’història d’Espanya i de l’art, cal parlar d’història del pensament. El pensament abraça com ens comprenem com a societat i com plasmem políticament les idees. No pot haver-hi política i democràcia sense filosofia, perquè la democràcia és deliberació i la filosofia és deliberació racional”, explica Vallejo. “No podem tenir una ciutadania crítica, ni bastant formada, si no té competències filosòfiques. Si volem tenir ciutadans amb consciència dels seus deures i drets, han de ser capaços de reflexionar-hi, reivindicar-los i criticar-los quan calga”, insisteix el professor.

Fa ja un any, la Xarxa Espanyola de Filosofia, a l’executiva de la qual pertany Vallejo, va participar amb Podem en una proposició no de llei per a instar el Govern autonòmic a blindar l’assignatura, com havien fet altres autonomies. L’admissió a tràmit s’ha produït aquesta setmana i, per a sorpresa dels seus promotors, s’ha aprovat per unanimitat. La PNL, redactada per Antonio Estañ –graduat en filosofia–, insta el Consell a garantir l’ensenyament de l’assignatura sense que vaja en detriment d’altres matèries i amb base en la proposta següent: “Reorganitzar el currículum de 4t de l’ESO per a incorporar-hi la matèria de Filosofia com a matèria específica obligatòria, reforçant-ne els continguts ètics. Reorganitzar el currículum de 2n de Batxillerat per a incorporar-hi la matèria de la Història de la Filosofia com a matèria específica obligatòria”. A pesar dels retards, la Xarxa es mostra optimista perquè arribe el canvi al model educatiu.

L’aprovació de la proposta es va produir al mateix temps d’un anunci esperat i aplaudit. El mateix dia compareixia en la subcomissió d’Educació en el Congrés el catedràtic discurs Antonio Campillo, amb un emotiu davant dels diputats en defensa de la filosofia. Aqueix dia, el PP va decidir replantejar-se la seua postura envers aquesta assignatura, després d’haver-la arraconada amb la Lomqe, que està reformant des que governa en minoria, i ampliar les negociacions del pacte d’Estat per l’Educació. Tot allò sòlid s’esvaeix en l’aire.

Etiquetas
stats