Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
La izquierda busca reconstruirse ante el nuevo ciclo político
El PP de Ayuso bloquea la investigación de los negocios de su pareja
Opinión - 'Un español cuenta algo muy sorprendente', por Isaac Rosa

Barcelona implementarà la primera superilla al setembre per assajar un nou model d'espai públic

Zona de l'Eixample que es veurà afectada pel pla més endavant

Blanca Blay

L'Ajuntament de Barcelona preveu començar a executar durant el 2017 un seguit de canvis en diferents illes de l'Eixample per reduir la circulació de vehicles i recuperar els carrers com espais comunitaris, de joc i gaudi dels veïns i les veïnes. El desplegament d'aquest projecte, anomenat superilles, recupera les illes tradicionals i dona resposta a alguns problemes de la ciutat com ara l'escassetat d'espais verds o els elevats nivells de contaminació de l'aire, entre d'altres.

Tot i que el projecte no s'implantarà fins el 2017, el mes que ve s'iniciarà la primera superilla del Pla de Mobilitat Urbana (PMU), que tindrà un caràcter experimental i servirà per veure com es faran la resta. Segons han explicat aquest divendres des del consistori, aquesta primera superilla serà la del Poblenou i es farà al districte de Sant Martí, concretament, en el perímetre comprès entre els carrers Badajoz, Pallars, Llacuna i Tànger.

La idea és, en primer lloc, modificar la mobilitat en aquest espai per tal que tots els vehicles privats que circulin per l’interior de la superilla es vegin obligats a girar a cada cruïlla interior, fet que fomentarà, segons preveuen, que els vehicles evitin passar per aquests espais si no és estrictament necessari per accedir a algun punt concret de l’interior de la superilla. A més, la velocitat en aquest espai es limitarà a 10km/h per a tots els vehicles a motor, sempre amb l'objectiu d'evitar el trànsit de pas i alliberar espai per l'ús ciutadà.

Les senyalitzacions en els carrers es faran a principis de setembre i serà a partir del dia 5 quan la mobilitat seguirà aquestes obligacions. Des de llavors fins el dia 22 més de 200 alumnes d'arquitectura de diverses escoles faran propostes destinades a explorar la recuperació de l'espai públic mitjançant la construcció d'elements de mobiliari urbà amb material reciclat, aprofitant els nous espais que quedaran a les cruïlles i als xamfrans interiors. La cultura, l'esbarjo, la participació i l'intercanvi són els punts de partida que han de guiar les propostes, en una iniciativa que comptarà també amb l'Agència d'Ecologia Urbana i Barcelona Activa.

Tret de sortida d’un nou model d’espai públic

La superilla de Poblenou s'assajarà sobre els principis d'un “urbanisme tàctic”. Això implica, segons l'Ajuntament, un seguit d'actuacions de “baix pressupost, temporals i reversibles” i que permeten veure “com funcionaria l’aplicació del model”. Una vegada passada aquesta primera fase, es farà una diagnosi gràcies a l'experiència de la primera superilla. Així, durant el 2016 es continuaran definint criteris de disseny i definició del Pla Director i la priorització de les actuacions de la resta de superilles previstes a la ciutat, amb l’objectiu d’iniciar actuacions a partir del 2017.

El desplegament de les superilles forma part de l'estratègia del consistori per redefinir el model d'espai públic a la ciutat de Barcelona, que segons el previst en el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) presentat al juny, vol reduir en un 21% la circulació del vehicle privat d'aquí al 2018.

Així, l'equip de Colau aposta per un model de ciutat “més sostenible que permeti afrontar el repte de millorar la qualitat de vida de les persones, fent que la ciutat sigui més habitable i més saludable”.

Etiquetas
stats