Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

El discurs social s'apodera del Sónar

C:\fakepath\image.jpeg

Oriol Puig

La música no deixa de ser el reflex de les inquietuds socials, sigui assegut en un pati de butaques o ballant fins a la matinada. Amb aquesta idea, el Sónar es renova any rere any, i intenta prendre el pols musical sense perdre el compromís social. “Un contingut social cada vegada més present en els discursos dels artistes”, diu convençut, Enric Palau, un dels tres codirectors del festival. Així, del 16 al 18 de juny, la diversitat estètica, cultural i geogràfica i el discurs social serà present en moltes de les propostes.

El festival arrencarà amb l’OBC i l’estrena nacional de Become Ocean del compositor nord-americà John Luther Adams. Nascut l’any 1953 a Mississipi i resident a Alaska des de 1978, Adams és un dels més prestigiosos compositors americans dels últims temps. La seva trajectòria està estretament vinculada als moviments ecologistes, i les seves obres més importants, a les quals sovint introdueix elements electrònics, pretenen alertar sobre els perills de la destrucció dels espais naturals per part de l'home.

Become Ocean ha estat guardonada amb el Grammy (2015) i el Pulitzer (2014) a la millor obra contemporània, Alex Ross, de The New Yorker, l’ha descrit com “l'apocalipsi més preciós de la història de la música”. L’auditori viurà dijous una experiència immersiva de 42 minuts de música a mig camí entre la simfonia i l'ambient contemporani. John Luther Adams alerta del desglaç progressiu de l'Àrtic amb una recreació musical a partir de tres grups orquestrals que fluctuen com si fossin tres onades oceàniques, evolucionen de manera independent, i es retroben per formar una onada imponent en tres moments de l'obra.

Anohni, el pseudònim d'Antony Hegarty, la veu d'Antony & The Johnsons, ja va alertar de l’ecocidi a Manta Ray (tema inclòs a la banda sonora del documental Racing Extinction per la qual va ser nominada a l’Òscar a Millor Cançó) i torna a fer-ho al seu nou àlbum Hopelessness, segons The Guardian “el disc de protesta més profund en dècades”, en el qual també parla obertament sobre la seva condició genèrica, els atacs militars amb drons o la vigilància dels governs sobre els ciutadans. Anohni presentarà el seu nou espectacle per primera vegada a Europa a Sònar de Nit, acompanyada a l’escenari per Oneohtrix Point Never i Hudson Mohawke.

Les amenaces i riscos que comporten l’era de l’Antropocè són també protagonistes a la programació de Sónar+D. El duet britànic Semiconductor situen el terme al centre d’Earthworks, la instal·lació de gran format que aquest any es presenta a SonarPLANTA, en la qual participen Felix Hallwachs, responsable del llum solar Litlle Sun (projecte de l’artista islandès Olafur Eliasson) i el fotògraf Armin Linke, col·laborador habitual de la Fundació Soriguer.

Xarxes descentralitzades i vigilància extrema

Els mecanismes de control, l’anonimat i la centralització d’Internet són temes clau aquest any a Sónar+D a través de Decentralize, un cicle de conferències programat en col·laboració amb el festival austríac Elevate que inclou un ampli programa de debats i workshops al voltant dels efectes i perills d’una xarxa excessivament centralitzada.

Jacob Appelbaum va ser un dels primers periodistes a conèixer de primera mà els documents desvetllats l’any 2013 per Edward Snowden, que recentment ha col·laborat a Exit, un dels temes del nou disc de Jean-Michel Jarre. El productor francès es va entrevistar a Moscou amb l’ex-agent de la NSA, i d’aquesta trobada va sorgir la participació de Snowden a l’àlbum Electronica Vol. 2: The Heart of Noise, i que sonarà durant l’estrena del nou show de Jarre, divendres 17, a Sónar de Nit.

Política migratòria i critica a Europa

La crisi de valors galopant que viu Europa centre En el nombre de, el nou espectacle de Niño de Elche y Los Voluble, després de protagonitzar un dels concerts del festival l’any passat. Aquesta col·laboració, que s’estrena a Sónar de Dia i incorpora textos inèdits del filòsof queer Paul B. Preciado, gira al voltant d’un tema d’absoluta actualitat: la política de fronteres europea que converteixen el Mediterrani en -com diu la nota de presentació del projecte- “un cementiri ple de cadàvers anònims”.

Un altre artista involucrat en el compromís per canviar Europa és Brian Eno, encarregat d’inaugurar Sónar+D amb la conferència Why We Play. El prestigiós músic i productor forma part del grup d’experts que treballa en les línies mestres de DIEM25, el grup liderat per l’ex ministre grec de finances Yannis Varoufakis. A la seva presentació a Berlín va fer un breu discurs ple d’idees, en el qual va comparar el seu treball de ruptura al costat de David Bowie i U2 amb el canvi urgent que necessita Europa i que promou aquest nou moviment.

Causa i compromís feminista

A la música de ball de The Black Madonna cal afegir-hi un manifest amb paraules molt clares sobre la manca de presència femenina en la música electrònica: “La dance music necessita riot girls. La dance music necessita a Patti Smith. Necessita a DJ Sprinkles. Necessita dones per sobre dels 40 anys”. Mare Stamper, nom real de The Black Madona, és a més fundadora de les nits Daphne, pensades per celebrar la presència de les dones a l’escena dance internacional.

Per la seva banda, el col·lectiu Girls In Lab presentaran a Sónar+D el workshop de creació d’instruments “De consumidores de tecnologia a creadores de tecnologia” amb la finalitat de reivindicar la igualtat de gènere en els àmbits de la tecnologia i l’enginyeria. El seu treball es centra en formar a nenes i adolescents per així incrementar en un futur la presència de dones en carreres i posicions de responsabilitat relacionades amb la ciència i la tecnologia.

Fi del capitalisme i hiper-consumisme

El capitalisme (i el seu possible final) és un dels temes centrals de Nothing, el nou àllum de Steve Goodman (Kode9), i de la seva translació al directe en col·laboració amb l’artista alemany Lawrence Lek sota el nom de The Nøtel. Goodman va quedar fascinat per la lectura del llibre Postcapitalisme, de Paul Mason, especialment pel capítol dedicat al Project Zero, sobre l’impacte que produiria al sistema si els costos de producció fossin reduïts a zero, i a partir d’aquí va construir la base conceptual de Nothing.

Finalment, el buit existencial i la violència com a aliments inherents de l’hiper-consumisme són també qüestions centrals del nou espectacle de Gazelle Twin, titulat com un dels últims llibres de J.G. Ballard, Kingdome Come. L’artista britànica s’ha aliat amb els cineastes Chris Turner i Tash Tung per dissenyar un show performatiu amb imatges de centres comercials, pàrquings i altres espais sense presència humana, dibuixant una metàfora i una reflexió sobre la deshumanització dels temps que vivim.

Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

Etiquetas
stats