Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

Combinacions estimulants: David Byrne & St Vincent

David Byrne & St. Vincent en l'Auditori./Sergio Collado

Sergio Collado

Dissabte 7 de setembre i en la ciutat acabava de descarregar una d'aquestes trombes d' aigua que anticipen la tardor, des dels altaveus un so in crescendo de pluja monsònica i trons que reverberaven en la fusta de l'Auditori comminar el públic a arrepapar a les butaques i silenciar els mòbils. Minuts després, llavors amb l'ambient refrescat, van entrar en escena David Byrne & St Vincent. Una parella només inversemblant per als que no tenen imaginació i talent...

Anaven acompanyats d'altres nou músics. Va començar i va acabar sent un concertàs amb 22 directes sortits de la seva col · laboració en el disc Love This Giant i altres de les seves carreres independents , ara versionats. És el final d'una gira i esperem que el principi de moltes altres coses.

Amb Byrne i St Vincent (que és el nom artístic d'Annie Clark) va sortir una potentíssima secció de vents: 8 músics als comandaments de trombó, trompeta, saxos, helicó, trompa... als quals se sumaven percussió i teclats, mentre que els dos “artistes principals” a les veus afegien sendes guitarres. I des del primer tema, Who, el públic va veure que no es tractava d'un concert, sinó d'un xou: des d'aquí fins al final els metalls juntament amb Byrne i Clark no van parar d'executar coreografies i balls sobre la tarima . Combinats amb vestits en blanc i negre , es tractava d'una brass marching band en plenitud i sempre en moviment. Surrealistes, còmics, naturals evolucionaven sobre l'escenari.

Així van funcionar amb cançons com Weekend In The Dust, I Am An Ape, The Forest Awakes, Optimism , Lightning, I Should Watch TV, The One Who Broke Your Heart, Outside of Space and Time i Like Humans Do. Entre les que van alternar els temes propis de St Vincent Save Me, Marrow, Cheerleader, Northern Lights, Cruel i The Party.

Així mateix com els de Byrne Strange Overtones (creada amb Brian Eno), la bella balada This Must Be The Place , la sinuosa Lazy, amb coreografia extreta de la pel·lícula True Stories ressonar Wild Wild Wild Life fins a passar per la sobtadament explosiva Burning Down The House. El fenomenal i ben encertat per un bis final del més que clàssic i mai avorrit Road To Nowhere va concloure un concert que pocs havien pogut esperar... Fora de existencialismes , de manera concreta, a on anirà el públic després del concert?

Més enllà d'uns arranjaments fantàstics per a les versions de tots dos... No hi ha més apel·latiu que “química ” per a l'acoblament de David Byrne i Annie Erin Clark. No és ni de lluny una simple col · laboració entre professionals del gènere de la qual podria resultar un bon CD. S'entenen bé i es nota en cada tema del seu treball... i sobre l'escenari. Admiració mútua i ofici en tots dos ia parts iguals. El senzill seria pensar que l'enorme i arxiconegut David Byrne brillaria per sobre i passejaria la seva aura sobre una suposada pupil·la o “principiant” eternament agraïda de ser l'escollida... No és així : en l'espectacle Byrne fa el possible per donar-li protagonisme a ella que el pren i no s'encongeix . Els dos tenen un carisma i unes taules que funcionen fenomenalment combinades. Ell a la manera d'un “Happy johnny cash” i ella com una robotitzada japonesa que rasguea electritzada les cordes per culminar en un mà a mà d'arts marcials tocant el theremin al Bruce Lee.

(Una impressió al marge- i francament peregrinació , aquest recital bé funcionaria de musical a Broadway , amb un fil narratiu quedaria en una òpera rock que ens portés a la tradició de Brech i Kurt Weil fins a The Rocky Horror Show o Hair.) Tornant al tema, és un d'aquests casos en què“ sent a primera escolta un disc per ser escoltat”, imprimeix al cos un ritme subterrani i que en directe fa venir ganes de garbear el cos. L'única pega al concert en qüestió , seria que l'Auditori és un lloc de butaques . El van manifestar platea i llotges inquiets amb alguns irreductibles que es van aixecar sense poder reprimir el ball . Hi ha una frontera invisible que traspassa, aquest concert no és per estar assegut!

Dos músics separats per generacions i estils...

L'exlíder de la mítica banda barreja de dance punk , new wave i rock progressiu Talking Heads (1974-1991) , David Byrne, té una seixantena d'anys i molts d'ells invertits en la creació musical... No va dormir en la flors i després de dissoldre la banda la seva carrera en solitari ha estat de les més fructíferes fins als nostres dies arreplegant originalitat i investigació en diferents sons i músiques del món. Discos com Rei Momo seran el primer com després col·laboracions amb gent tan dispar com Tom Jones, Brian Eno o les més recents amb Fat Boy Slim . El que ens diu molt molt del caràcter inquiet i capacitat d'immersió i fusió estilístiques d'aquest escocès.

Quant a St Vincent, aka de la texana Annie Erin Clark, és una jove a qui Byrne dobla l'edat i que ha tocat amb Sufjan Stevens i amb The Polyphonic Spree. Prové de l'escena indie nord-americana i es mou pel pop experimental i barroc. Ja en solitari, aquesta cantautora i multi instrumentista, compta amb els àlbums Marry Me i Actor i enlluernar al seu present partner musical quan l'anava a veure cantar a Nova York.

Va passar desapercebut pel sedàs de la crítica... Love This Giant, és el seu fill d'aquesta combinació de músics, un treball esplèndid i original. Per la seva artesania en els arranjaments, per l'experiment amb els metalls, pel seu to... En definitiva pel risc assumit . I per ser una mostra més de que en la música no importa l'edat ni la trajectòria , sinó les ganes mateixes de fer música de la millor manera possible.

Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

Etiquetas
stats