Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

És pitjor llegir que endreçar l’habitació?

Llegir és la tercera activitat menys valorada pels joves, només per sobre de dormir o endreçar l’habitació!

Paula Veciana

LECXIT —

Recomforteu-vos! Les dades ens diuen que no... Però la diferència és poca. La lectura no és una de les prioritats de part dels joves nostra societat, en la qual el temps de lleure es destina preferentment a altres activitats. Així i tot, la lectura per plaer és cabdal per a l’aprenentatge. Què podem fer per motivar-la?

Isabel Solé, catedràtica de psicologia evolutiva i de l’educació a la Universitat de Barcelona, afirma que l’ensenyament de la lectura pot ser vist com un tamboret de tres potes, que són: “ensenyar i aprendre a estimar la lectura, a gaudir-ne; ensenyar i aprendre a llegir, i ensenyar i aprendre a llegir per aprendre.” Sovint les potes es resumeixen en el gust de la lectura, el saber llegir i el llegir per aprendre. El que ens vol mostrar la imatge del tamboret és precisament que les tres dimensions són imprescindibles: cal saber llegir, com és evident; cal dominar les estratègies que posem en pràctica quan llegim per aprendre; però no podem oblidar que cal facilitar el gaudi de la lectura.

La OCDE ha publicat un informe que porta per títol ¿Leen actualmente los estudiantes por placer?, en el qual il·lustra amb dades la relació entre la lectura per plaer i el rendiment escolar i amb l’aprenentatge al llarg de la vida. Segons aquest estudi, els alumnes amb millor situació econòmica, social i cultural llegeixen més per gust. I les noies també llegeixen més que els nois. L’anàlisi dels resultats en l’avaluació de PISA en diferents països, ens indica que els alumnes que llegeixen diàriament per plaer obtenen un resultat escolar millor. De mitjana, la diferència en els resultats correspon a un any i mig d’escolarització. És a dir, els joves que llegeixen cada dia van un any i mig per davant dels que no ho fan en matèria de resultats escolars.

Les diferències en competència lectora són l’expressió de desigualtats socials i a la vegada les perpetren, com mostra l’informe de la OCDE sobre PISA 2006, Extending Opportunities - How active social policy can benefit us all. La manca de comprensió lectora pot dificultar l’aprenentatge i això no només té efectes en l’àmbit escolar i acadèmic, sinó que pot ser un obstacle a la inserció laboral i durant la trajectòria laboral.

Malgrat els beneficis de la lectura en l’aprenentatge, alguns informes ens mostren que, en el cas dels joves, l’hàbit lector es troba en retrocés. La OCDE mostra que, entre 2000 i 2009, en pràcticament tots els països, els joves cada vegada llegeixen menys.

En l’àmbit català, el Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil elabora una enquesta a joves de 12 a 16 anys, famílies i professorat per avaluar l’evolució dels hàbits de lectura dels infants i joves. Aquest estudi també reflecteix el descens de la lectura en el temps de lleure entre el 2004 i 2008. Quan es pregunta per les activitats que més agrada fer als infants i joves, les activitats més valorades són sortir amb els amics, escoltar música i xatejar, jugar o navegar per internet. Llegir és la tercera menys valorada, només per sobre de dormir o endreçar l’habitació!

El 83% dels infants de 12 anys llegeixen cada dia o algun cop per setmana, davant del 44% dels de 16 anys. Així doncs, la lectura és molt present durant la primària i tendeix a desaparèixer durant la secundària. Aquest és un repte present a molts instituts i que cal abordar. El 46% dels infants de 12 anys afirmen que llegeixen per aprendre; mentre que només el 23% dels de 16 anys ho fan. Evidentment, els motius de la lectura i el seu hàbit estan estretament relacionats.

Un bon hàbit lector està relacionat amb una millor competència lectora i un millor aprenentatge, a l’etapa escolar i al llarg de la vida. Però tenim davant nostre el repte de viure en una societat cada cop menys lectora. Hem aconseguit que en l’infància es llegeixi, gràcies a l’esforç que s’ha fet en escoles i biblioteques, entre d’altres. Cal recuperar, en els joves i en els adults, el plaer de la lectura. El repte és evident per a aquells que treballen o conviuen amb joves. Treballar a partir de la motivació, tenir present lectura en pantalla, recordar que els adults som models, poden ser algunes de les claus. Tenir un bon hàbit lector marcarà una diferència en l’aprenentatge.

Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

stats