Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

El despropòsit de Renfe en els trens de rodalia: va suprimir 7.793 serveis en 2019, el 4,8% del total i 14 vegades més que en 2015

Trens de Rodalia de Renfe, en l'estació del Nord de València.

Sergi Pitarch

0

La situació dels trens de rodalia de Renfe a la Comunitat Valenciana s'està convertint en un despropòsit, segons la l'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), un fet sense sentit o inconvenient. Protestes, xiulets o perolades dels centenars d'usuaris que tots els dies utilitzen aquest servei públic que paguen inunden les xarxes socials, els mitjans de comunicació i la bústia de queixes de Renfe pels seus retards, anul·lacions i supressions de viatges.

Un ciutadà que usa aquests trens per a acudir a treballar, estudiar o per a moure's entre les grans ciutats valencianes -la situació és similar en altres autonomies- té més que legitimada la seua queixa quan arriba tard a la feina, a la universitat o directament l'expulsen del servei perquè s'ha convertit en un mitjà de transport poc fiable. Però quan les xifres de la situació es posen damunt de la taula, el sentiment pot superar la indignació.

En 2019, un dels anys en què les queixes més s'han aguditzat, Renfe va suprimir en la Comunitat Valenciana 7.593 trens, una mitjana de 21 cada dia, segons una resposta parlamentària entregada per l'empresa pública al senador de Compromís, Carles Mulet. La xifra es torna més escandalosa quan es compara amb 2015, quan el nombre de viatges que es van suprimir van ser 543, 14 vegades menys o cosa que és el mateix, el passat exercici l'eliminació de trajectes va ser un 1.300% superior a fa cinc anys.

De la sèrie històrica, 2015 va ser el millor any i 2019 el pitjor. I això que s'ha declarat l'emergència climàtica i el tren és un dels transports més recomanats per a reduir les emissions de CO₂. En 2016, les supressions de trens de Rodalia quasi es van triplicar en passar de 543 a 1.289. En 2017 el nombre d'anul·lacions de viatges va ser de 5.443, l'any que més va créixer; en 2018 5.676 i l'any passat es va marcar el rècord.

Aquestes anul·lacions cal posar-les en context. En 2015 es van programar 147.108 trens i es van suprimir 543, el 0,37% del total. En 2019, les supressions van arribar al 4,8% dels trens programats en tot l'any que van arribar als 159.155.

Els arguments de Renfe

A la resposta parlamentària, Renfe argumenta que “la causa principal d'aquestes supressions han sigut problemes derivats de la dotació de recursos humans i la falta de disponibilitat material”. Des de l'empresa pública reconeixen la situació i consideren les supressions de viatges com a “desequilibris” producte de “les disfuncions administratives que es generen durant els processos d'incorporació i de desvinculació o jubilació dels treballadors”.

A aquestos problemes, afigen, “s'estan donant resposta a través de processos de reposició de la plantilla, tant de personal de conducció com de personal d'atenció comercial, que s'està duent a terme mitjançant convocatòries internes de mobilitat geogràfica i amb l'entrada de nou personal a través d'ofertes d'ocupació pública”.

Els últims mesos, apunten en Renfe, “s'estan produint el major nombre d'incorporacions de nous treballadors dels últims anys”.

Etiquetas
stats