La Diputació actuarà en 18 itineraris de ciclistes amb alta accidentalitat detectats en un estudi
La Diputació de València traslladarà divendres a la reunió convocada pel president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, els resultats del diagnòstic efectuat sobre la xarxa de carreteres de titularitat provincial, a fi de determinar aquells trams més freqüentats pels ciclistes i, dins d'ells, els que registren una major accidentalitat. Així l'estudi provincial ha detectat 18 itineraris amb alta accidentalitat per a ciclistes.
Es tracta d'un estudi en el qual l'àrea de Carreteres que dirigeix el diputat Pablo Seguí va començar a treballar fa ara un any i els resultats del qual permetran determinar què mesures són necessàries adoptar a fi d'augmentar la seguretat vial d'aquests usuaris. El propi Seguí i el president, Jorge Rodríguez, participaran en la reunió convocada pel Consell en nom de la Diputació.
No és la primera mesura que la Diputació de València ha engegat enfocada al col·lectiu de ciclistes que utilitzen la carretera per a la pràctica esportiva. Ja el passat estiu la Diputació va dur a terme una campanya de senyalització de ports ciclistes, per advertir als conductors de la possible presència d'aquests usuaris i de la necessitat d'extremar la seua precaució.
No obstant açò des de Diputació afirmen que són conscients de l'augment de la sinistralitat en aquest col·lectiu, el nombre del qual d'usuaris ha augmentat notablement en els últims anys, Pablo Seguí explica que es va decidir iniciar un estudi en profunditat a fi d'identificar els itineraris d'afluència de ciclistes dins de la Xarxa de Carreteres de la Diputació de València i, en ells, els trams de concentració d'accidentalitat ciclista.
“Aquest diagnòstic, en el qual s'ha estat treballant durant l'últim any, tenia com a objectiu, per tant, veure com són els trams per on circulen els ciclistes esportius, detectar aquells punts més conflictius i quin és la seua problemàtica concreta, per a partir d'ací, estudiar com podem intervenir per a solucionar-la”, detalla Seguí.
Els resultats d'aquest treball, la finalització del qual ha coincidit en el temps amb la convocatòria per part de la Generalitat Valenciana d'una reunió conjunta entre totes les administracions, revelen que existeixen un total de 846,50 quilòmetres localitzats en 57 carreteres diferents que són freqüentats habitualment per aquest tipus de ciclistes. D'aquests, han sigut identificats com d'elevada accidentalitat 18 itineraris que sumen 260 quilòmetres.
Pla d'acció
Amb aquestes dades, el diputat de Carreteres assegura que el seu departament està en condicions de “començar a treballar en el disseny d'un pla d'acció en el qual es determinaran les accions concretes a realitzar, que a priori, es poden sintetitzar en tres línies d'actuació: reforç de la senyalització d'advertiment de la presència de ciclistes, limitació de la velocitat de circulació a vehicles, que podria ser només en determinats dies o èpoques de l'any o bé en trams horaris, en funció de la freqüència d'ús de la via, i ampliació de vorals, allí on es detecte que són insuficients”.
Pablo Seguí ha recordat que “la seguretat vial del que denominem ‘els altres usuaris de la carretera’ ha sigut un tema que des del primer moment ha preocupat a aquesta Diputació” i per açò ha insistit que, malgrat que aquestes accions aniran encaminades al reforç de la seguretat dels ciclistes esportius que utilitzen la carretera com el seu ‘terreny de joc’, “existeix un altre tipus d'usuaris no motoritzats en les nostres carreteres, que engloba a les persones que utilitzen les carreteres provincials per a desplaçar-se ja siga a peu o amb bicicleta entre municipis, acudir a centres d'oci o de treball, o com a esplai”.
Col·lectiu la seguretat del qual també figura en el full de ruta de la Diputació de València, que la passada setmana va presentar un ambiciós Pla de Mobilitat per a Vianants i Ciclistes amb un total de 97 actuacions projectades que arriben a 102 municipis i que suposarà una inversió de més de 36 milions d'euros. Pla que compta ja amb 39 actuacions en marxa o projectades i que està previst executar al llarg dels pròxims 8 anys.