Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Els tramvies d’Alacant que van comprar Camps i Zaplana, els més cars d’Europa

Camps, Barberá, Bonig i un representant d’una multinacional ferroviària, arran de la compra d’uns trens per a FGV.

Sergi Pitarch

València —

0

Els governs del PP amb Eduardo Zaplana i Francisco Camps van tirar amb pólvora de rei i ara els jutjats –i la Fiscalia Anticorrupció– investiguen si el pagament d’aqueixos tirs van acabar en butxaques alienes. O si podien haver costat menys. Un d’aqueixos casos és el del valor real dels trens que es van adquirir entre els anys 2000 i 2007 i que l’actual Conselleria d’Infraestructures va denunciar que podrien haver-se comprat amb sobrecostos escandalosos.

Eldiario.es ha comparat i ha consultat amb experts l’adquisició d’unitats de trens en aquesta època en què s’evidencia que alguna d’aqueixes partides milionàries seria la més cara d’Europa. És el cas de la compra a l’empresa Alstom el 2003 dels trens per a la línia del tramvia entre Alacant i Benidorm, en què cadascuna de les unitats hauria costat, com a mínim, un milió d’euros més que les adquirides per Renfe i altres governs autonòmics i europeus a diferents companyies.

El 2003, el Govern valencià va adjudicar a l’empresa Alstom la construcció de nou trens de la sèrie 4100 per 57 milions d’euros, amb un cost per cada unitat de 6.333.000 euros. Les màquines van començar a funcionar el 2007. El 2009, Serveis Ferroviaris de Mallorca –l’empresa pública que gestiona el ferrocarril a les Balears– va adquirir a l’empresa Vossloh sis trens idèntics als comprats per Camps i Zaplana, però per 26.500.000 euros, la qual cosa suposa un cost per a les arques públiques de 4.416.000 per unitat. Quasi dos milions menys.

L’any 2006, ÖBB –la gestora del ferrocarril a Àustria– va adjudicar a l’empresa Bombardier un contracte de 237 milions d’euros per a l’adquisició de 60 trens del model Talent, similar, encara que amb més prestacions que la 4100 que va comprar FGV. En aquest cas, la unitat va eixir a les arques públiques sueques a 3.950.000 euros, 2,4 milions d’euros més barat cada tren.

Aquesta mateixa màquina Talent va ser adquirida per DB a Bombardier, l’empresa pública de ferrocarrils d’Alemanya el 2005. Per 78 trens van abonar 343 milions d’euros, 4.397.435 euros la unitat. La diferència respecte als austríacs es deu a millores tècniques, expliquen fonts del sector.

La mera comparativa entre el preu que va pagar l’Administració valenciana i altres administracions evidencia els sobrecostos assumits. Una màxima que la fiscalia haurà de dirimir en els pròxims mesos i que podria posar en problemes, més si és possible, el govern de Francisco Camps.

Etiquetas
stats