Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La Generalitat garanteix per al 2023 la recuperació pública de les ITV, després de la privatització per la qual Zaplana serà jutjat

Una estació ITV de la Comunitat Valenciana.

Carlos Navarro Castelló

0

La recuperació pública de la gestió de les Inspeccions Tècniques de Vehicles (ITV) no té marxa arrere i s’executarà abans de les pròximes eleccions de maig del 2023.

Així ho han garantit fonts de la Conselleria d’Economia davant la sospita que des de les empreses concessionàries tracten de dilatar el procés més enllà dels comicis, amb l’expectativa que una victòria eventual de la dreta i l’extrema dreta servira per a prorrogar els contractes que vencen el 31 de desembre d’enguany.

Va ser l’expresident de la Generalitat i exministre de Treball amb el PP, Eduardo Zaplana, qui va impulsar la privatització del servei adjudicat fa 25 anys, procés pel qual està acusat d’haver cobrat 20 milions d’euros en mossegades i pel qual serà jutjat juntament amb l’expresident valencià del PP també, José Luis Olivas, en el marc del cas Erial.

El Govern valencià va notificar el setembre de l’any passat a les empreses concessionàries de la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) que no renovarà els contractes una vegada finalitzada la vigència el 31 de desembre d’enguany.

Per assumir el servei, es crearà una empresa pública que assumirà els 1.200 treballadors de les concessionàries, amb les mateixes condicions que tenien fins ara. Des d’Economia esperen constituir la mercantil a principis de novembre, moment en què es convocarà el primer consell d’administració.

L’Associació d’Entitats Concessionàries de la Comunitat Valenciana per a la Inspecció Tècnica de Vehicles (Aecova-ITV) va sol·licitar en el seu moment una compensació pels quasi dos mesos d’aturada que van tindre durant el confinament, quan el Govern va decretar temporalment el tancament de les estacions i posteriorment, encara que es van reobrir, van funcionar a mig gas per les restriccions.

En aquest sentit, fonts de la Conselleria d’Economia han reconegut que jurídicament hi ha una obligació de compensar d’alguna manera les pèrdues que hagen pogut tindre les concessionàries, encara que la solució no està exempta de complicacions, perquè cada estació base la va afectar en diferent mesura el confinament, en funció de la seua ubicació. Per aquest motiu, han demanat a Aecova-ITV que, en la mesura que siga possible, facen una proposta conjunta.

Les fórmules de compensació que maneja el departament que dirigeix el conseller Rafael Climent són dos: d’una banda, allargar el període de concessió durant un termini aproximat de dos mesos, per la qual cosa les empreses mantindrien la gestió de les estacions fins al març del 2023; l’altra opció seria una aportació econòmica, encara que per a això les empreses haurien d’acreditar les pèrdues que hagen pogut tindre.

Amb tot, fonts d’Economia han informat a elDiario.es que encara no han rebut la proposta d’Aecova-ITV i que, una vegada la reben, l’estudiaran i hi donaran una resposta. No obstant això, han assegurat que en cap cas acceptaran una pròrroga superior a dos mesos, i molt menys que vaja més enllà de les pròximes eleccions.

A més, van afegir que, si no hi ha acord, serà la mateixa Conselleria la que, en virtut de les dades de facturació que maneja, farà un càlcul d’indemnització que s’abonarà a les empreses que hagen tingut pèrdues, de manera que a partir de l’1 de gener el servei ja quedaria en mans de la nova empresa pública.

Els grups del Pacte del Botànic en solitari (PSPV, Compromís i Unides Podem) van votar el mes de juny passat en les Corts Valencianes a favor de la convalidació del decret llei que autoritza la creació de la Societat Valenciana d’ITV, l’empresa pública que s’encarregarà de la gestió.

Economia estima que els ingressos nets per a la Generalitat, descomptant les despeses i les inversions fetes per a l’ampliació de la xarxa d’estacions de les ITV, serien de 39,3 milions d’euros anuals.

Un servei llastrat per la corrupció del PP

El cas Erial, en què està imputat l’expresident de la Generalitat Valenciana i exministre Eduardo Zaplana amb altres i pel qual serà jutjat, es va obrir per investigar el pretés cobrament de 20,6 milions d’euros en comissions derivades de les concessions d’ITV i parcs eòlics a la Comunitat Valenciana.

“El total dels diners delictius mitjançant operacions de corrupció obtinguts per Eduardo Zaplana i la seua organització criminal ascendeix a 20.606.364 euros”, sosté el fiscal Pablo Ponce, que sol·licita per a l’expolític del PP una pena de 19 anys de presó pels presumptes delictes de grup criminal, blanqueig de capitals, suborn, falsedat i prevaricació administrativa.

L’operació d’externalització d’un servei que era públic en els anys 90 del segle passat va servir perquè uns pocs anys després de les adjudicacions les concessionàries vengueren els drets per desenes de milions d’euros, que són els que, al seu torn, s’haurien utilitzat per a pagar les mossegades a la trama internacional que s’investiga en el cas Erial. Sedesa va vendre la seua concessió per 86 milions d’euros i la va repartir entre molts dels ara investigats.

L’adjudicació dels lots de les ITV, un dels epicentres del cas, es va dur a terme el 1997 i van resultar agraciats diversos empresaris que havien portat Zaplana de la mà al poder autonòmic valencià, aplanant el pacte entre Unió Valenciana i el Partit Popular (el conegut com a Pacte del Pollastre) després de les eleccions autonòmiques del 1995.

Etiquetas
stats