Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Les entitats veïnals del Marítim porten al ple la seua oposició a l’ampliació del port de València: “No volem ser el seu abocador”

Manifestació contra l'ampliació del port de València.

Carlos Navarro Castelló

0

“L’associació no vol l’ampliació del port de València per tot el que pot repercutir per a la vida i la salut del barri i dels veïns i veïnes pel que fa a la contaminació de l’aire i el trànsit de camions. El barri del Grau no vol ser l’abocador del port”. La presidenta de l’Associació de Veïns i Veïnes Grau-Port, María Orrit, es va pronunciar així dimarts en declaracions a elDiario.es després d’intervindre en el ple de l’Ajuntament de València, juntament amb les associacions veïnals del Cabanyal i de Natzaret i juntament amb la Comissió Ciutat-Port, que agrupa la resta de les entitats veïnals i ecologistes contràries al polèmic projecte.

Totes aquestes organitzacions van mostrar davant el ple la seua oposició frontal a la infraestructura per les conseqüències ambientals que suposarà per a l’entorn, especialment per a les platges del sud i per a l’Albufera. Tan sols Compromís va donar suport a les seues reivindicacions en el ple que es va desenvolupar en la Diputació de València per estar l’hemicicle municipal en obres.

El president de l’Associació de Veïns del Cabanyal, Daniel Adell, va posar en evidència que ja tenen certeses de les primeres repercussions de l’ampliació portuària: “La certesa que la mar a la nostra platja està un quilòmetre més lluny. Al mateix temps, les platges de la Devesa i del Parc Natural de l’Albufera desapareixen i hem de gastar milions en regeneracions parcials. La certesa, com va passar a Natzaret, de totes les infraestructures que necessitarà després, sempre després, tàctica de terra cremada, de passar per damunt de Natzaret, el Grau, el Cabanyal-el Canyamelar i la Malva-rosa, per on hauria de passar un accés nord”.

El portaveu de l’Associació de Veïns de Natzaret, Julio Moltó, va recordar que “l’Ajuntament va finançar l’ampliació del port sacrificant la platja del barri, la desembocadura del Túria i l’horta de la Punta, on vivien més de 100 famílies” i va denunciar: “Ara el Port vol traslladar els creuers de Baleària i MSC al costat del nostre barri sense declaració d’impacte ambiental, sense resoldre els accessos, amb una ampliació qüestionada i un accés nord que duplicaria el port i a més vol obrir la ZAL, que continua sent il·legal, multiplicant la contaminació atmosfèrica amb més trànsit”.

Finalment, el portaveu de la Comissió Ciutat-Port, David Adrià, va recordar que “cap organisme ha emparat, hui dia, que la declaració d’impacte ambiental formulada el 2007 continua sent vàlida” i va afegir: “La distinció que l’Advocacia de l’Estat va fer en el seu escrit de 2 de desembre de 2022, remés a l’Autoritat Portuària de València, entre vigència i validesa, deixa clara aquesta realitat. I nosaltres anem encara més enllà. La dia del 2007 no és ni vàlida, ni vigent, i incompleix tot principi de legalitat, seguretat jurídica i precaució en matèria de medi ambient”.

Adrià va reclamar “un nou model de gestió portuària, en què els interessos reals de la majoria social estiguen representats, que reconega les clivelles que els ports ocasionen al seu entorn, contribuïsca a tancar-les i establisca una manera diferent de relacionar-se entre els espais urbans i els espais portuaris”. Va posar com a exemple altres ports europeus, “com el de Rotterdam, en què la ciutat decideix el curs dels seus esdeveniments”.

Amb tot, com era d’esperar, el Govern municipal del PP i de Vox va tancar l’orella i va aprovar una moció de suport a l’ampliació nord del port de València “com a element estratègic per a l’economia i la competitivitat de la ciutat i de la Comunitat Valenciana”, i, a més va instar el Govern d’Espanya perquè el Consell de Ministres autoritze, amb urgència, la licitació de les obres de construcció de la nova terminal de contenidors.

La regidora de Compromís, Papi Robles, va recordar que “els veïns de València ja fa anys que experimenten els efectes negatius que l’ampliació del port ja feta han tingut a la ciutat, així com el nul benefici que ha reportat” i va afegir que “no calen estudis a futur per veure que la ZAL ampliada i buida només va servir per a enriquir els seus constructors i arrasar l’horta; per saber que el trànsit de contenidors va a la baixa i sense aparença de recuperació, la qual cosa fa l’ampliació innecessària, no necessitem ni que ho corrobore la presidenta mateixa, encara que ho va fer fa uns dies; i per saber com s’han deteriorat les platges del nord i del sud de la ciutat des de l’inici de l’última ampliació només cal ser valencià”.

La portaveu del PSPV-PSOE, Sandra Gómez, va demanar que “l’equip de govern deixe de polititzar el tema i de generar soroll, crispació i confrontació política amb el Govern d’Espanya”.

Etiquetas
stats