Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
La confesión de la pareja de Ayuso desmonta las mentiras de la Comunidad de Madrid
El plan del Gobierno para indemnizar a las víctimas de abusos agita la Iglesia
Opinión - El pueblo es quien más ordena todavía. Por Rosa María Artal

Women’s Legacy: com posar fi a la història silenciada de les dones

La profesora Ana López Navajas presenta el proyecto europeo 'Women's Legacy'.

Laura Martínez

0

El currículum acadèmic escolar és un frau de dimensions monumentals. Ho és des del moment en què la meitat de la població ocupa un 7,5% de continguts, i priva els seus congèneres de referents. Ho és des que configura un món en què allò masculí és el normal i allò femení el particular, l’abocat als marges. “El desajustament determina una visió del món sense dones i condiciona el seu desenvolupament. Hi ha una distorsió del relat cultural”, assenyala Ana López-Navajas.

Davant un auditori ple de docents, aquesta professora de llengua i literatura exposa unes xifres que congelen una percepció i l’alé: les dones són invisibles en les etapes educatives obligatòries, que coincideixen amb moments del desenvolupament determinants per a infants i adolescents. Aquest esborrament deriva en un “empobriment de la memòria cultural, un desconeixement del nostre bagatge que ens deixa coixes” i que és la primera pedra en la violència patriarcal.

En confiar a allò masculí l’universal i apartar la resta de la població, “naturalitzem discriminacions”, des de la violència de gènere al sostre de vidre o explotació sexual, apunta la docent. I encara que confia que el professorat treballa per la igualtat, aquest esborrament de base fa trontollar la resta del sistema. “Tot té a veure amb la falta de reconeixement, amb la deslegitimació, que, a més, es dona des de les aules”, incideix.

Per començar a estabilitzar la base, López-Navajas impulsa Women’s Legacy, un projecte europeu per a la inclusió de les dones protagonistes de la història i la cultura i el seu llegat en els continguts educatius. Després d’anys d’investigació docent, la idea innovadora s’emmarca en els plans Erasmus + KA201 i es va iniciar el 2020, amb la vista posada a tres anys i compta amb nou entitats sòcies d’Espanya, Itàlia, Lituània i Escòcia.

Entre els socis de Women’s Legacy, que coordina Educació de la Generalitat Valenciana, destaquen els serveis d’educació del Glasgow City Council, l’ajuntament de la ciutat més gran d’Escòcia; les universitats de València i Vílnius; i l’IAL Nazionale - Innovazione Apprendimento Lavoro, la xarxa italiana més gran d’empreses socials que treballen en formació professional i formació contínua.

El projecte, encara en fase de desenvolupament, però amb una xarxa de continguts ja disponibles, consta d’un curs de formació del professorat (Una ciència amb científiques per a l’aula), un banc de recursos amb activitats, indicacions i informacions sobre les dones i les seues contribucions; juntament amb tres catàlegs d’obres i fragments d’autoria femenina en música, literatura i art. Amb els recursos ja disponibles, el desconeixement no podrà ser una excusa per a esborrar la història de la meitat de la població.

Etiquetas
stats