Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Dos informes més del Consell constaten més impacte “metropolità” i “visual” de l’ampliació del port de València

Imatge del Port de València

Carlos Navarro Castelló

València —

0

L’informe de la Direcció General del Medi Natural i Avaluació Ambiental, dependent de la Conselleria d’Emergència Climàtica que dirigeix Mireia Mollà, que conclou que la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) del 2007 no empara les modificacions introduïdes en l’avantprojecte d’ampliació del port de València aprovat el 2018 (respecte del projecte del 2006), i que requereix la tramitació d’una avaluació d’impacte ambiental simplificada, no és l’únic que ha remés el Govern valencià a l’Autoritat Portuària de València (APV).

Dos serveis més, per requeriment de la Conselleria esmentada, van remetre sengles informes als responsables del port fa una setmana, dins del termini obert per a al·legar al projecte de muntatge i explotació del moll de contenidors previst en l’ampliació nord del port de València presentat per Terminal Investment Limited (TIL), filial de MSC.

Tots dos documents, als quals ha tingut accés eldiario.es, constaten més impacte de la futura infraestructura després de les modificacions introduïdes en l’avantprojecte aprovat l’any passat.

En primer lloc, la Direcció General d’Ordenació del Territori, adverteix en el seu informe que “s’observa que el Projecte Bàsic (del 2006) s’ha modificat, ja que el moll sobre el qual se situa la proposta presentada no coincideix amb la ubicació del moll de la proposta que va ser objecte de la declaració d’impacte ambiental (DIA) el 2007, segons consta en el plànol publicat en la resolució d’aquesta DIA. Per aquest motiu, s’analitza la incidència territorial que pot suposar la modificació”.

Així, posa el focus en l’afecció que pot tindre l’ampliació a escala metropolitana per l’increment del trànsit pesant que pot implicar que es duplique la capacitat de moviment de contenidors: “la probabilitat de col·lapse del viari de la CV-30 és molt elevada, per la qual cosa aquesta ampliació nord del port no pot dur-se a terme sense millores substancials en l’accés per carretera amb ferrocarril o sense. Aquest és el problema principal del projecte, la falta d’anàlisi dels efectes externs de l’ampliació i dels seus impactes sobre el conjunt metropolità”.

El document afig que “una actuació d’aquestes característiques i amb indubtable impacte supramunicipal de gran escala no pot analitzar-se de manera aïllada, sinó que per la seua magnitud i externalitats (positives i negatives) sobre l’entorn metropolità requereixen una visió de conjunt”.

Per tant “es considera necessari que es faça un estudi de propostes i alternatives per a solucionar aquests impactes, valorant les repercussions del projecte de manera integrada”.

Atés que actualment s’està tramitant el Pla d’Acció Territorial Metropolità de València (PATEVAL), “es considera que aquest instrument d’ordenació del territori recull la informació i documentació necessària per a fer aquesta anàlisi”.

Com va informar eldiario.es, en la DIA del 2007 l’Autoritat Portuària va descartar l’accés nord tot afirmant que “la informació complementària remesa pel promotor informa que, tant en la fase d’execució com en la fase d’explotació, la xarxa d’accessos terrestres al port permet al trànsit pesant arribar al seu interior a través de la V-30, sense necessitat de circular pel viari urbà”, cosa que no se sosté, segons aquest informe, amb les modificacions introduïdes en el projecte.

L’informe posa en dubte les xifres facilitades per TIL en el seu projecte, segons les quals, 1.752 camions cada dia accedirien a la nova terminal (635.000 l’any), a més dels 7.000 que ja accedeixen al recinte portuari actualment: “Atesa la dimensió de la modificació del projecte, les xifres que s’hi reflecteixen, amb tota probabilitat, poden ser superades per la realitat”, diu l’escrit.

Més impacte visual

L’altre informe remés pel Consell a l’APV és del Servei d’Infraestructura Verda i Paisatge.

El document torna a remarcar que el projecte aprovat el 2018 no té res a veure amb el que va obtindre la DIA el 2007: “S’ha observat que el moll sobre el qual se situa la proposta presentada no coincideix amb la ubicació del moll de la proposta que va ser objecte de la declaració d’impacte ambiental (DIA) l’any 2007, segons consta en el plànol publicat en la resolució d’aquesta DIA”.

Per aquest motiu, “la possible incidència en el paisatge analitzada en el seu moment en l’estudi d’impacte ambiental elaborat el 2006 no coincidiria amb la proposta sobre la qual s’emet aquest informe”.

Per tot això, i considerant-se, a més, que “la nova proposta tindrà, per la seua ubicació, més impacte visual, haurà d’analitzar-se la incidència en el paisatge de la proposta actual”.

Per aquest motiu, insta l’APV a executar “un estudi d’integració paisatgística que valore els efectes sobre el caràcter i la percepció del paisatge i establisca mesures per a evitar o mitigar els possibles efectes negatius, conforme al contingut de la Llei de la Generalitat d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana (LOTUP)”.

De la seua banda, l’Ajuntament de València va aprovar divendres passat 13 de desembre una moció amb els vots a favor de Compromís i l’abstenció del PSPV, acompanyada de set informes municipals, per mitjà de la qual sol·liciten al Ministeri de Foment, del qual depenen Ports de l’Estat i l’APV, que inicie els tràmits per a elaborar una DIA sobre el nou projecte d’ampliació. Els set informes municipals també s’han remés als responsables del port.

Etiquetas
stats