Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Castelló segueix el camí de València i anuncia un anell ciclista entorn del centre històric

El regidor de Mobilitat de Castelló, Rafael Simó, envoltat de tècnics municipals en la presentació del nou Pla General d'Ordenació Urbana en matèria de mobilitat

Belén Toledo

Castelló —

Facilitats per al vianant i el ciclista i intentar que la ciutat tinga menys cotxes privats. Aquest és l'objectiu en matèria de mobilitat del nou Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) que l'equip de Govern de Castelló està preparant, i que el regidor Rafael Simó ha presentat dimecres.

Destaca la construcció d'un anell ciclista que envoltarà el casc històric i que formarà part del que l'edil ha cridat “ronda centre”, formada per les vies Millars, Magdalena, Cerdà de Tallada, Sanahuja, María Agustina, Governador, Casalduch i Orfebre Santalínea. D'aquesta forma, la capital de la Plana segueix el camí de València, que ha fet de la mobilitat un dels seus estendards, amb una aposta decidida per la bicicleta.

Anar amb bicicleta sense por

La planificació exposada per Simó aspira a construir un disseny “capil·lar” de carrils bici i cicle carrers que permeta a qualsevol ciclista “anar d'un costat a un altre de la ciutat sense problemes”. Per a açò, es condicionaran camins històrics com a vies amb una part ciclopeatonal i una altra per a vehicles a motor.

Aquest serà el cas de 10 quilòmetres del Caminàs, que ajudaran a connectar la ciutat de nord a sud. També de 5 quilòmetres del camí Villamargo i la seua prolongació urbana fins al parc Mèrida que, sumats a altres 4,8 quilòmetres de via paral·lela a l'avinguda de l'Alcora fins a connectar amb l'antiga N-340, serviran per a vertebrar la ciutat d'est a oest.

El riu Sec es convertirà en una via ciclopeatonal de 10,5 km. que unirà la UJI amb la platja. A més, l'edil afirma que se solucionaran els actuals problemes de discontinuïtat en el traçat ciclista mitjançant carrils bici segregats, zones de velocitat màxima de 30 quilòmetres per hora per als cotxes, carrers ciclistes, etc.

L'edil també va anunciar canvis en matèria d'aparcaments segurs de bicicletes privades. És “una de les coses que més preocupa als usuaris, no solament en destinació sinó també en origen”, en referència a les dificultats de molts ciutadans per a deixar la bicicleta a casa. En els pròxims mesos hi haurà proves en diferents ubicacions de “dos models diferents d'aparcaments”.

Ampliar el centre per als vianants

Quant als espais per al vianant, es planeja ampliar la zona per als vianants del centre històric cap al nord fins a abastar tot el raval de Sant Félix, i cap al sud fins a ocupar el raval de la Trinitat. Simón va explicar que encara no se sap amb detall quin tipus de peatonalització es farà, però, en qualsevol cas, va assegurar que es facilitaria l'accés als residents i als serveis.

Hi haurà una altra peatonalització en el Grau, entre els parcs de la Pineda i la Panderola. Simó també va detallar que a començaments de l'any pròxim s'engegarà en el barri del Mestratge una primera “super-illa”, és a dir, un conjunt de carrers amb prioritat per al vianant.

Vies principals i la resta, zona 30

Quant al trànsit a motor, es distribuirà en diverses vies principals entre les quals destaquen tres circumval·lacions que tindran doble sentit de circulació. De l'interior a l'exterior de la ciutat, són la ronda centre, la ronda barris i la ronda circumval·lació. Aquestes dues últimes estan pendents de completar. En l'espai que queda entre les vies principals, “el recomanable seria que hi haguera zones 30”, va afirmar Simó.

Per a facilitar la “racionalització” de l'ús del cotxe privat, el regidor va anunciar millores en el transport públic i construcció d'aparcaments dissuasoris als afores de la ciutat com, per exemple, a l'entorn de l'estació de trens, del pavelló Ciutat de Castelló o en l'Hospital General.

Campanyes de conscienciació que no arriben als cotxes

Una altra de les assignatures pendents de la mobilitat a Castelló és la pacificació del trànsit, que consisteix que la velocitat dels cotxes disminuïsca fins a adequar-se a l'entorn, de manera que es possibilite la convivència amb vianants i ciclistes. Preguntat per aquesta qüestió, Simó va afirmar que la Policia Local fa campanyes mensuals de prevenció, en les quals s'intenta que els conductors no sobrepassen els límits de velocitat.

Quant a la conscienciació sobre el respecte a les normes vials i a tots els mitjans de transport que conviuen en les vies urbanes, Simó va destacar l'engegada fa uns mesos de la iniciativa promoguda per l'Ajuntament “Jo convisc”. No obstant açò, aquesta campanya no té missatges dedicats als usuaris del mitjà de transport que més capacitat té d'incomplir els límits de velocitat i que és, al seu torn, el més usat en la ciutat: el cotxe privat.

“Jo convisc” està dedicat només a motoristes, ciclistes i vianants, als quals se'ls demana que respecten les normes de trànsit i vagen amb compte amb les distraccions. Una de les campanyes d'aquesta iniciativa és la impressió de missatges en els passos de peatons dirigits als vianants amb el missatge “Vianant!, assegura't que els cotxes han parat”, sense que hi haja cap missatge semblat per als conductors que travessen aqueixos mateixos passos de vianants.

Des de l'Ajuntament, expliquen que la campanya ha començat per vianants i usuaris de la bicicleta perquè són “els més vulnerables” i no per “culpabilitzar-los”. En els pròxims mesos, afirmen, hi haurà campanyes també dirigides als conductors d'automòbils.

Etiquetas
stats