eldiario.es

9

“La investigació del metro del PP va ser una comissió d’exculpació”

El parlament autonòmic arranca les perquisicions per a “depurar responsabilitats” polítiques sobre l’accident del suburbà a València

Les compareixences dels portaveus de la comissió anterior, qualificada de “paperot” del PP, enceten els treballs

Un exdiputat socialista acusa els membres del PP de cometre un delicte de fals testimoni per haver mentit en les Corts Valencianes

El exportavoz del PP en las Corts Valencianes, Serafín Castellano, en el centro, en la comisión de investigación del metro.

L’exportaveu del PP en les Corts Valencianes, Serafí Castellano, al mig, en la comissió d’investigació del metro

La segona comissió d’investigació de les Corts Valencianes sobre l’accident de Metro de València s’ha engegat aquest divendres amb les compareixences dels portaveus de tots els partits presents en la primera, feta en gairebé quatre dies entre el juliol i l’agost del 2006, poques setmanes després del sinistre que va causar 43 morts i 47 ferits. 

Els dos primers compareixents han coincidit. Amb pocs matisos, han qualificat la comissió conduïda pel PP –que en aquell moment tenia majoria absoluta en el parlament– de “comissió exculpatòria”, “paperot” o farsa preparada per a “exculpar” el PP i el Consell presidit per Francisco Camps de qualsevol responsabilitat.

Les primeres crítiques han estat les de Francisco Tomás, exdiputat del PP, en aquell moment en el grup mixt després d’haver abandonat el partit. Ha titlat de “frau a la ciutadania” la comissió. Tot “venia tot cuit per endavant”, el PP no tenia “voluntat d’avançar en el procés i trobar conclusions verdaderes” en una comissió de només quatre dies en què “hi havia pressa per tancar” els treballs.

Joan Antoni Oltra, d’EU, també ha fustigat sense pietat la reacció del PP davant d’“un dels accidents més greus de la història mundial del transport suburbà”. Més que d’investigació “la comissió era d’exculpació. Es va acurtar el temps de treball en contra del criteri de l’oposició, a la qual es va dificultar el treball al màxim”. “El PP es va centrar a atribuir l’accident a la mala sort i exculpar el seu govern de qualsevol responsabilitat”, ha lamentat Oltra. L’exdiputat critica, a més, que després de la comissió “no es van posar els mitjans per a reforçar la seguretat, que costaven quatre duros. És fàcil pensar que l’accident s’hauria pogut evitar”. 

El tercer compareixent ha estat Andrés Perelló, del PSOE. L’exdiputat ha estat contundent. “Vaig tenir la sensació que vaig participar en la no-investigació de la no-comissió”; en una “farsa” o “hauria d’haver-hi membres del PP empresonats per falsedat continuïtat” en els seus testimonis durant la comissió, ha dit. El socialista no ha deixat canya dreta. “És molt dur el que ha fet el PP a la Comunitat Valenciana”, en el cas del metro, “un ús deplorable de la majoria absoluta” amb “apropiació indeguda del dolor alié”. Perelló ha deixat clar que, al seu parer, molts membres del PP en la comissió del 2006 van mentir, van cometre un pretés delicte de fals testimoni per a eludir la seua responsabilitat. “Tot es va fer per a salvar a Camps”, va assegurar.

Castellano defensa la tasca del PP

Serafí Castellano, exdelegat del Govern en la Comunitat Valenciana i portaveu parlamentari del PP durant la primera comissió, ha tancat el primer dia de compareixences. Ha defensat el pla de treball aprovat pel PP, l’ha justificat per la rapidesa amb què es va fer, poques setmanes després de l’accident, i ha recordat que el PP va impulsar la investigació. “No es podia demorar la transmissió de la veritat als ciutadans atesa la gravetat del que havia passat i la necessitat de donar respostes sobre la seguretat del metro”.

“Tot és opinable, però no entraré en debats sobre la duració de la comissió”, ha dit Castellano, imputat per pretesa corrupció en l’adjudicació de contractes públics, en resposta a Podem. L’exconseller no se n’ha eixit del seu guió, radicalment diferent del dels seus predecessors. Ha negat qualsevol muntatge per a adobar les conclusions de la comissió o vetos a compareixences o peticions d’informació: Simplement, “es va seguir el pla de treball aprovat per una majoria parlamentària”.

En algun moment, fins i tot ha contraatacat. “No és seriós”, ha dit, “insinuar tota mena d’irregularitats” en la comissió anterior sense les proves pertinents. “Les conclusions del PP es van basar en la documentació aportada i les compareixences efectuades en aquesta comissió”. Ana Barceló, diputada del PSOE, ha negat aquest extrem i ha acusat el PP de manipular informes de FGV –l’empresa pública que gestiona el metro– que es van lliurar sense annexos. El debat entre ambdós ha fet purnes en algun moment.

Una investigació contra l’“ocultisme del PP”

El pla de treball acordat pels quatre partits que cooperen en aquest assumpte –PSPV-PSOE, Compromís, Ciutadans i Podem; el PP va votar en contra d’iniciar les perquisicions parlamentàries– inclou la petició de 82 informes o documents i la compareixença de 70 persones. Amb l’objectiu d’establir la veritat, reparar les víctimes i depurar responsabilitats polítiques –les penals, si n’hi ha, se substanciarien en la causa oberta en un jutjat d’instrucció– la comissió investigarà, entre moltes altres coses, el tractament informatiu que Canal 9 va donar al sinistre. També ha cridat a declarar Camps i Juan Cotino, exconseller i expresident de les Corts Valencianes.

Aquesta comissió durarà sis mesos. La dissenyada pel PP fa quasi 10 anys, a penes 15 dies.

Comentar

Enviar comentario

Comentar

Comentarios

Ordenar por: Relevancia | Fecha