Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

A la recerca del consens per a la primera Llei integral valenciana de l’educació

El conseller Vicent Marzà amb representants de diferents sectors de l’educació valenciana

Miguel Giménez

València —

“Amb el màxim consens i la màxima participació, la Llei integral valenciana d’educació serà un èxit”. La Conselleria d’Educació, Cultura, Investigació i Esport ha posat en marxa un procés participatiu per a desenvolupar aquesta norma, la primera d’aquestes característiques en l’àmbit valencià. Per a fer-ho, des d’aquest mateix mes de juny comença un procés col·lectiu, “de reflexió conjunta”, que s’allargarà durant les setmanes següents i que té com a objectiu fixar les bases de la nova llei educativa valenciana, amb un esborrany previst per a les darreries de l’any.

Aquesta norma vol, amb les limitacions que marca la legislació estatal i amb un fonament merament pedagògic, “definir el model d’educació que volem, un model flexible i dinàmic adaptat a les necessitats del nostre alumnat”, ha reconegut el conseller d’Educació Vicent Marzà, que ha puntualitzat: “Les escoles no són fàbriques i no han de respondre totes al mateix patró. Volem que la llei s’adapte a l’alumnat i no a l’inrevés”.

Per a assegurar l’èxit de la llei cal que tinga seguretat econòmica: “Cal blindar l’educació, que siga realment una prioritat per a la Generalitat”. I també cal que siga com més participada millor i s’hi implique la mateixa comunitat educativa, “tot i que els consensos no són fàcils”.

Punt de partida

Com a punt de partida per a elaborar aquesta norma, la Conselleria ha utilitzat les conclusions de la comissió celebrada la legislatura passada en les Corts, participades per tots els grups llavors representats en el parlament autonòmic i recollides pel Consell Escolar Valencià, que les va fer seues en un decàleg. S’hi inclouen dotze reptes: la motivació, la implicació, el benestar, l’autonomia, responsabilitat i autoexigència, el pensament crític i creatiu, la maduració equilibrada, la participació i el protagonisme, la convivència, la implicació de la família, la qualitat de l’oci, el talent i rendiment d’aprenentatges. En aquest document hi ha 343 propostes d’acció.

Partint d’aquesta base, ara comença un procés participatiu que vol consensuar el text de la nova Llei integral valenciana de l’educació: “La idea no és elaborar un document reflexiu pels experts, sinó dur a terme un exercici col·lectiu per a cercar objectius compartits i la manera d’assolir-los”, ha explicat el secretari autonòmic Miguel Soler.

Pròxims passos

El pas següent és la posada en marxa d’un calendari de reunions per a escoltar abans de l’estiu els sindicats, els grups parlamentaris, les associacions de directors, les associacions d’inspectors, l’AMPA, les escoles de magisteri, les patronals de l’escola concertada, les cooperatives i les patronals de l’ensenyament privat, entre altres.

També s’han elaborat diferents qüestionaris dirigits al professorat, a les AMPA dels centres educatius i a les famílies en general, que podran ser emplenats per totes les persones implicades que vulguen.

Acabat el procés consultiu, se celebraran una sèrie de trobades per les diferents comarques valencianes per a acostar les reflexions i les diferents aportacions de la comunitat educativa.

L’objectiu és disposar d’un esborrany de llei a les darreries de l’any a partir de les diferents aportacions, dels qüestionaris i de les reunions amb els diferents col·lectius. Aquest document es tornarà a traslladar a la comunitat educativa abans de l’aprovació definitiva pel Consell d’un avantprojecte de llei que ha de ser ratificat per les Corts.

Etiquetas
stats