eldiario.es

Menú

Onze anys després, el Govern assumeix el deute de la Copa de l’Amèrica a València... ‘ma non troppo’

L’acord del president Ximo Puig amb la ministra d’Hisenda perquè la Comunitat Valenciana votara a favor de la senda de dèficit comporta que el Govern assumisca 350 dels 454 milions de deute del Consorci València 2007

- PUBLICIDAD -
La antigua base del Alinghi en la Marina de Valencia.

L’antiga base de l’Alinghi en la Marina de València

El 2005 es construïa al port València el recinte que havia d’acollir les regates de la Copa de l’Amèrica. Per a gestionar-ho es va constituir el Consorci València 2007, un organisme participat per l’Ajuntament, la Generalitat i el Govern i que arrossega un deute de 460 milions d’euros a causa, principalment, del finançament de les actuacions per mitjà dels préstecs de l’ICO (Institut de Crèdit Oficial).

Aquesta mateixa setmana, i en el marc de les negociacions del president de la Generalitat, Ximo Puig, amb la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, perquè la Comunitat Valenciana donara suport a la senda de dèficit proposada pel Govern a les comunitats autònomes en el Consell de Política Fiscal i Financera, l’executiu acceptava assumir aqueix deute, tot i que només una part. Concretament, l’acord a què han arribat Puig i Montero –i que ha costat la primera crisi seriosa en el si del Consell del Botànic entre els socialistes i Compromís– inclou que el Govern es fa càrrec de 350 dels 454 milions de deute del Consorci. És a dir, tres quartes parts del total (77%).

Així, mentre els socialistes a l’Ajuntament –per boca de la seu portaveu i primera tinent d’alcalde, Sandra Gómez– aplaudien aquest anunci, que fins i tot van arribar a qualificar de “compromís històric”, l’alcalde Joan Ribó (Compromís) el considera insuficient. Així doncs, si bé considerava “positiu” que l’executiu es faça càrrec de part del deute, tal com va fer en el seu moment amb Barcelona pels Jocs Olímpics o Sevilla i Saragossa per les exposicions, insisteix el primer edil que no serà prou fins que no comporte l’assumpció de la totalitat del deute. “És un pas avant molt important, però no ens satisfà tot el deute, per la qual cosa s’han de continuar fent passos”, insistia el primer edil. Per això, Ribó exigeix que l’executiu es faça càrrec de la totalitat del deute.

L’executiu ja tenia previst estudiar aquest assumpte en l’inici de curs, tal com va dir fa uns dies el delegat del Govern, Juan Carlos Fulgencio. No obstant això, també va apuntar que aquesta possibilitat no estava inclosa en els pressupostos generals de l’estat aprovats pel Govern de Mariano Rajoy fa a penes uns mesos.

Vista aérea de la Marina de Valencia

Vista aèria de la Marina de València

El Consorci València 2007 “té futur”

Joan Ribó ha defensat que el Consorci València 2007 “té futur”, ja que el 2017 va obtindre beneficis operatius per primera vegada i ha registrat un augment dels ingressos d’un 62% i un increment dels usuaris d’un 80%. L’últim balanç anual “serà ja en positiu”, reconeixia l’alcalde.

En aquest sentit, el director estratègic de la Marina de València, Ramón Marrades, es referia a la decisió del Govern com una "magnífica notícia" i destacava com el pla estratègic s'ha complit en un 30%, les xifres de la nàutica han millorat un 32% en l'últim any i els esdeveniments en un 417% i s'ha consolidat el districte innovador amb Lanzadera, Edem i Innsomnia.

Així, apuntava al fet que l'acord és possible gràcies al treball que es realitza des de fa dos anys per a convertir la Marina en un gran espai públic "obert a la innovació i la nàutica". Per a això, s'ha desenvolupat una estratègia "basada en l'activació productiva i l'apropiació ciutadana" apostant per un model de desenvolupament econòmic "progressista i no especulatiu".

De cara al futur pròxim, Marrades assegura que serà "millor", amb un Tinglado 2 en rehabilitació com a gran plaça coberta dels poblats marítims, amb l'antiga base de l'Alinghi com a espai cultural -s'inaugurarà al setembre-, "inversió en 15.000 m2 d'espai públic i estació marítima com hub d'empreses innovadores". 

A mig termini: un varador, un poliesportiu nàutic, un clúster nàutic amb formació professional, Tinglados 4 i 5, Docs, edifici singular terciari... "Estem de celebració. La Marina és el gran potencial de la ciutat, però també una realitat. Amb la feina de tots això és imparable: la dàrsena històrica, el districte comercial, el lloc de la memòria, la fàbrica per a construir futurs, la plaça de tots", conclou el director estratègic.

- PUBLICIDAD -

Comentar

Enviar comentario

Enviar Comentario

Comentarios

Ordenar por: Relevancia | Fecha