eldiario.es

9

20 anys de l'Euromed, el succedani de l'AVE per a valencians i catalans

La velocitat mitjana de l'Euromed entre València i Barcelona és de 107 km/h i tarda 3h 10 minuts, l'AVE València-Madrid va a 240 km/h i tarda 1h 38 minuts

Imagen del primer modelo que entró en funcionamiento en 1997

Imatge del primer model que va entrar en funcionament el 1997

Aquest 16 de juny de 2017 es compleixen 20 anys del primer trajecte de l'Euromed, el tren que unia València i Barcelona amb menys temps i que per primera vegada anava a superar els 160 km/h. Però el tren que anava a ser la referència per a connectar a valencians i catalans mentre s'esperava a l'AVE ha anat decebent en la mateixa mesura que no ha parat de créixer en usuaris i rendibilitat.

En aquell 1997 el referent era l'AVE Madrid-Sevilla, amb 350 km/h, es venia aquest tren com un germà menor que podia arribar als 220 kmm/h, però que ací s'ha quedat i fins i tot ha minvat, la velocitat mitjana comercial s'ha quedat en una mitjana 107,4 km/h, menys de la meitat (i fins i tot en alguns trams no supera els 75 km/h).

El mateix ha succeït amb el temps de connexió, el temps del recorregut en 1997 s'anunciava, entre València i Barcelona, de 2 hores i 57 minuts, ara la web de Renfe ho deixa en aproximadament 3 hores i 10 minuts, este el més ràpid, uns altres més lents arriben a 3h 41 minuts. I gràcies, alguns retards i contratemps que han patit aquests trens han arribat ha suposar calvaris d'unes 6 hores.

L'Euromed pretenia trencar l'estructura radial amb la qual es dissenyaven les grans comunicacions a Espanya. Però la realitat mostra dades molt eloqüents: L'Euromed València-Barcelona, que recorre 340 km, tarda 3h i 10 m, és a dir, una mitjana de 107,4 km/h; l'AVE València-Madrid, que fa 391 km (51 quilòmetres més), tarda 1 h 38 m, quasi la meitat de temps, amb una velocitat mitjana de 239,4 km/h.

De moment aquestes xifres només tenen un àpex de millora, la frontera de finals de 2018, per a quan s'ha anunciat una retallada de 30 minuts en el trajecte gràcies a un canvi en el projecte del Corredor Mediterrani. Un canvi que encara estarà molt lluny de la comoditat de la comunicació radial a la qual encara dóna preferència l'Estat.

Usuaris i beneficis a l'alça

Malgrat el tracte rebut per aquesta línia els nombres d'explotació han sigut més que positius. Així, segons dades oficials, els ingressos s'han duplicat i els passatgers usuaris quasi també.

1998, primer any complet de servei de l'Euromed, el nombre total de passatgers va ser de 797.485, i els ingressos 19.323.140 euros. En 2016, últim any complet de xifres, el nombre de passatgers va ascendir a 1.362.539, i els ingressos 40.606.459 euros.

Comentar

Enviar comentario

Comentar

Comentarios

Ordenar por: Relevancia | Fecha