La portada de mañana
Acceder
Junts y PNV ignoran la nueva intentona de Feijóo de atraerles
Así es la batalla por sobrevivir en la Cuba sitiada por Trump
Opinión - 'Al banquillo por un chascarrillo', por Esther Palomera

El Govern valencià endureix el to contra els docents mentre els vaguistes ja apunten a tots els seus actes: “Pérez Llorca, on està?”

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha endurit aquest dilluns el to del seu discurs contra els docents en vaga quan el conflicte entra en la seua quarta setmana sense que la Generalitat haja aconseguit plantejar un pla prou ambiciós per a convéncer milers de treballadors públics de tornar a les aules i deixar de perdre milers d'euros amb les aturades. El cap del Consell ha situat les Proves d'Accés a la Universitat (PAU) com una “línia roja” en la negociació amb els sindicats docents. Ha advertit que el Consell no acceptarà “cap tipus de negociació” si es produeixen accions de pressió que afecten el normal desenvolupament de les proves d'accés a la universitat, una situació difícil que es produïsca després que s'hagen decretat uns serveis mínims del 100% i s'hagen constituït tots els tribunals, tot i la dimissió d'uns 200 correctors.

A més, el president ha acusat part dels sindicats de generar “tensió” en el conflicte i ha defensat que el dret a la protesta “no pot traduir-se en perjudicis per als estudiants”. Pérez Llorca ha carregat contra els docents vaguistes per suposades “coaccions” a companys. En concret, ha al·ludit a denúncies de la Conselleria d'Educació sobre pressions a professors que no volen secundar la vaga i a grups de WhatsApp en els quals s'hauria difós informació personal de la consellera d'Educació, Carmen Ortí, el departament de la qual ha habilitat una bústia de denúncies. El president ha afirmat que cap professor “s'identifica” amb els qui “filtren el domicili de la consellera i de la seua família” o amb els qui pressionen altres docents. El cap del Consell també ha parlat de grups a les xarxes socials que, segons ell, “inciten a actes vandàlics”.

Més llenya al foc ha tirat el conseller d'Hisenda i anterior titular d'Educació, José Antonio Rovira. “Cal donar-los 600 euros perquè vulguen?”, ha afirmat Rovira, que sosté que amb la proposta de pujada de 200 euros de la Generalitat els docents valencians quedarien entre els “millor pagats d'Espanya”.

Mentre Pérez Llorca i Rovira endureixen el seu discurs contra els docents, el col·lectiu comença a assenyalar també la Presidència de la Generalitat davant la falta d'acord amb la Conselleria d'Educació. Aquest dilluns, dues grans concentracions han entelat els dos actes del president: un al matí a la Ciutat de la Llum d'Alacant, sobre cinema, i un altre a la vesprada al Palau de la Música de València, durant el lliurament dels premis de la Generalitat a l'excel·lència acadèmica. En l'acte vespertí, el cap del Consell va haver d'accedir en cotxe oficial per l'aparcament de l'edifici públic i no per la porta principal, com és habitual, on l'esperaven centenars de manifestants reclamant millores en educació.

L'acte va començar passades les 18.30, però més d'una hora abans ja hi havia centenars de persones corejant els ja habituals lemes de “consellera, dimissió”, “vergonya” o “Pérez Llorca, on estàs?”. Les protestes van estar acompanyades per una banda de música que va amenitzar la vesprada. Els concentrats també van tindre temps per recordar la dona ferida aquest diumenge per un agent de la Policia Nacional que, segons denuncien els convocants, la va agredir per l'esquena mentre es manifestava en un carrer pròxim a la Conselleria d'Educació.

Els sindicats majoritaris (STEPV, CCOO i UGT) mantenen la vaga indefinida i han convocat una manifestació per a aquest dimarts a les 11.00 hores pel centre de València. La marxa conclourà a la plaça de la Mare de Déu, al costat del Palau de la Generalitat, on té el despatx el president.

Aquest dilluns, la Conselleria d'Educació va traslladar als sindicats majoritaris les seues noves propostes per a continuar negociant. De la documentació aportada, únicament les propostes sobre ràtios i plantilles incorporen millores. En qüestions com la burocràcia, les infraestructures, la inclusió educativa, el valencià, la Formació Professional i les condicions laborals, el departament que dirigeix María Carmen Ortí manté l'oferta presentada el 29 de maig, sobre la qual no es va assolir cap acord amb els sindicats.

“L'atomització o el retard intencionat de les negociacions per part de l'Administració ha quedat confirmat aquest dilluns, quan alguns representants de la unitat sindical han pogut comprovar el funcionament de les meses de treball plantejades per la Conselleria. Tot i que els sindicats havien de disposar prèviament de la documentació a tractar, l'han rebuda concretament 44 minuts abans de l'inici de la mesa. A més, els canvis són poc significatius i no tenen prou calat per a considerar-los rellevants. Així mateix, una mesa en què ni el secretari autonòmic ni la consellera participen difícilment pot introduir canvis importants, ja que els directors generals no disposen de competències per a acceptar modificacions que impliquen una partida econòmica superior”, han denunciat els tres sindicats.