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Catalunya preveu assolir el 0’7% en cooperació al desenvolupament l’any 2030, tal com fixa Nacions Unides

Visita de terreny d'un equip de l'ACCD a Funhalouro, Moçambic. El projecte és una iniciativa d'Enginyeria Sense Fronteres i la Unió Nacional de Camperols de Moçambic.

Catalunya aspira, com a territori compromès, a un món més lliure, just, igualitari, sostenible, equitatiu i en pau, on els drets humans siguin respectats, protegits i garantits. Amb una àmplia majoria, el Parlament ha donat llum verda al Pla Director de cooperació al desenvolupament 2019-2022, un pla que preveu un creixement progressiu en la inversió en aquesta matèria fins a assolir el 0,7% l’any 2030.

Aquest pla recupera l’objectiu de la Llei 26/2001, que ja preveia destinar el 0,7% dels ingressos corrents no condicionats a l’Ajuda Oficial al Desenvolupament (AOD). Segons les estimacions realitzades, aquesta xifra equivaldria a 261,71 milions d’euros el 2030. Per assolir aquesta fita, el Pla planteja un augment de 20,82 milions d'euros anuals els anys 2020, 2021 i 2022 segons les disponibilitats pressupostàries i dibuixa els creixements necessaris per caminar cap a l’objectiu marcat per al 2030.

El compromís del 0,7% en cooperació és un dels punts rellevants del Pla Director 2019-2022, que s’ha elaborat responent a la voluntat d’assumir i de desplegar, des de la política pública de cooperació al desenvolupament, el nou marc internacional de l’Agenda 2030 i dels seus Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Adoptats per l'Assemblea General de Nacions Unides l'any 2015, els ODS representen una fita fonamental per al conjunt de les polítiques públiques, especialment per aquelles més vinculades amb el desenvolupament. El pla, a més, manté el seu compromís en l’enfocament de gènere i de defensa dels drets humans, ja inherents en l’ADN de la cooperació catalana.

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La fórmula para que peatones y patinetes eléctricos puedan convivir en paz

Un usuario de patinete eléctrico.

Un patinete tirado en mitad de la acera es una estampa cada vez más habitual en las grandes ciudades. Desde que comenzaron a proliferar este tipo de vehículos, los peatones, muchos de ellos también usuarios de este medio de transporte, han tenido que encarar que estén mal aparcados y, en ocasiones, incluso impidiendo el paso para los que caminan.

Precisamente, fue esta problemática en la que se fijaron el verano pasado los cuatro fundadores de Reby (Pep Gómez, Kiran Thomas, Cristina Castillo y Guillem Pages) para montar esta empresa de vehículos eléctricos –de momento tienen patinetes, pero en un futuro también trabajarán con bicicletas- que, como indica una de las cofundadoras, Castillo, pretende dejar atrás el modelo importado desde EEUU, “muy depredador de la ciudad”, y poner como prioridad al peatón. De momento, en Zaragoza ya tienen 850 patinetes cada día en la calle, en Barcelona 500 y en Gijón, 100.

Con un amplio bagaje en China, donde trabajaron durante años con la fabricación de bicicletas eléctricas, la idea es que su patinete, del cual también se encargan de su fabricación, fuera más adecuado en un entorno, el de la movilidad urbana, en el que se están produciendo grandes cambios, principalmente con la aparición de vehículos, desde los coches al propio patinete, con la posibilidad de ser compartidos por diferentes usuarios.

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Gemma Mengual: "la familia es el mejor equipo"

Gemma Mengual.

Obra social La Caixa.

A mí nunca me gustó mucho estudiar. Y cuando llegó la adolescencia, la cosa se puso difícil. Por un lado, los entrenamientos de sincro empezaron a ir en serio; entrenaba ocho horas de lunes a sábado y me quedaba poca energía para los estudios, que también se estaban poniendo duros. Y por otro lado, mientras mis amigas se iban a merendar y a la discoteca, yo tenía que entrenar. Por suerte, estuve muy bien acompañada por unos padres que me dejaban seguir mi camino, pero asesorándome en un entorno de total confianza. Su papel para mí, como para casi todos, fue fundamental.

Por esa época me cambié de instituto y fui a la residencia para deportistas Joaquín Blume, con horarios muy flexibles que nos permitían entrenar y estudiar. El papel de los educadores de allí también fue importante. Yo a las 6 de la mañana estaba entrenado y a las 9, en clase. Pero los profesores eran muy conscientes de que íbamos cansados y siempre supieron cómo “llevarnos” para que nos mantuviéramos interesados en los estudios. De hecho, años después, justo en la cúspide de mi carrera deportiva, acabé sacándome Gemología por gusto. Iba a clase muy motivada y aprendí muchísimas cosas.

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La Generalitat farà aquest estiu 377 obres de reparació, adequació i millora en centres escolars

Escolars en una aula.

La Generalitat durà a terme aquest estiu un total de 377 obres RAM -de Reparació, Adequació i Millora- en centres escolars arreu de Catalunya, en què hi destinarà 35.166.413 euros. Aquestes se sumen a les 27 noves construccions escolars que va aprovar l’abril per un valor de 104.700.000 euros, que corresponen a les més prioritàries per al sistema educatiu d’acord amb les necessitats d’escolarització actuals i a mig termini.

De les 27 obres, un total de 21 són de nova construcció, 5 són grans ampliacions i 1 és una rehabilitació integral. Totes les obres es començaran a edificar de manera esglaonada fins al 2023 i permetran la retirada de més d’un centenar de mòduls.

Tot i que el Govern a data d’avui treballa amb els pressupostos prorrogats, les noves 27 construccions escolars són uns pressupostos d’obra molt realistes que permeten que es puguin dur a terme a mig termini amb els comptes previstos de la Generalitat.

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Los estudiantes más brillantes de bachillerato recorren las mejores universidades europeas

El Corpus Christi College de la Univesidad de Cambridge.

“Un viaje para descubrir el espíritu universitario”. Así define el Santander el programa Becas Europa que, cada año -ésta es la XIV edición-, premia la excelencia y el talento de los alumnos preuniversitarios. “El objetivo de esta iniciativa es que estos jóvenes conozcan de primera mano el origen y los pilares de la universidad europea como puerta de entrada para formar su compromiso con la sociedad y forjar en ellos su capacidad de liderazgo y ética profesional”, afirman desde la entidad.

El camino al corazón del conocimiento en Europa se inició el pasado dos de julio en Madrid, en la Universidad Alcalá de Henares. Desde ahí, las siguientes paradas han tenido y tendrán lugar en las más importantes universidades del mundo occidental como Bolonia, Cambridge, Londres, Heidelberg o Santiago de Compostela. La agenda del viaje está repleta de actividades pensadas para contribuir a la excelencia en la formación: conferencias impartidas por rectores y académicos de las universidades; encuentros con destacadas personalidades del ámbito político, académico, cultural, empresarial y de investigación; talleres y visitas a organismos e instituciones estratégicos de la sociedad y cultura del continente; y grupos de trabajo dirigidos por formadores del área de Humanidades que orientan a los preuniversitarios y les enseñan las claves del debate y la conversación.

Se trata de despertar en ellos la actitud del verdadero universitario y construir una red de contactos que les permitirá desarrollar capacidades de liderazgo, tanto en su faceta académica como profesional.

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Els CAP de Catalunya es posen al dia

Imatge d'un centre d’atenció primària.

El Departament de Salut de la Generalitat torna a demostrar que l’atenció primària és una de les grans apostes d’aquesta legislatura. I ho fa, aquesta vegada, invertint 30 milions d’euros en un programa per posar al dia les instal·lacions i l’equipament de fins a 382 centres d’atenció primària (CAP) dels més de 400 que hi ha a Catalunya. En aquests edificis s’hi han detectat necessitats tenint en compte la seva data de construcció o de la darrera remodelació.

Aquesta és la finalitat del pla de millora de l’equipament als centres d’atenció primària, que des del mes de juny, i durant els propers tres anys, preveu actuacions en quatre grans àmbits: compra de nous aparells sanitaris –que augmentaran la capacitat de resolució de la primària-; reforma de manteniment i conservació dels centres per potenciar el confort dels professionals i usuaris –substituint calderes i aparells climatitzadors, pintant, instal·lant leds-; renovació d’equipament tecnològic –com centraletes o equips audiovisuals-; i reposició d’elements estructurals –com butaques d’extracció, taulells o cadires-.

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La Universitat Jaume I entrega a más de 100 estudiantes y profesores los galardones del Santander

Campus de la Universitat Jaume I de Castellón.

La Universitat Jaume I, de Castellón, mantiene con el Banco Santander uno de los convenios de ayudas a la educación superior más antiguos entre los más de 1.000 que el grupo financiero ha firmado con universidades de todo el mundo. Este verano, más de un centenar de estudiantes y profesores del centro castellonense han recibido de la entidad premios, becas y credenciales para otras ayudas al desarrollo universitario. La Universitat Jaume I de Castellón tiene 14.000 estudiantes, de los que el 57% son mujeres.

Los premios más significativos en la UJI son los galardones Jóvenes Investigadores, que van por su novena edición y que otorgan 2.000 euros cada uno. El talento investigador es premiado por el Santander también en otras tres universidades españolas: la bilbaína Deusto, la madrileña Complutense y la de Málaga. Los ganadores de los premios de la universidad de Castellón este año han sido los siguientes:

Licenciada en Matemáticas, especialista en análisis matemático y matemática aplicada y con premio extraordinario de carrera. También, profesora ayudante doctora en la Universitat Jaume I y acreditada como profesora titulada desde el pasado mes de abril. Su investigación se reparte principalmente entre el “estudio de sistemas dinámicos y el estudio de la regularidad de ecuaciones en derivadas parciales”.

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La Generalitat implica els professionals de la seguretat en la lluita contra les agressions sexuals en entorns d’oci

La Generalitat ha creat un protocol perquè cap conducta que atempti contra la llibertat i la indemnitat sexuals quedi impune.

El Departament d’Interior de la Generalitat ha creat un protocol en l’àmbit de la seguretat perquè cap conducta que atempti contra la llibertat i la indemnitat sexuals quedi impune. Tot i que el Codi Penal preveu sancions per fets constitutius de delictes, hi ha conductes que no hi estan previstes i que han de ser castigades amb sancions administratives.

L’objectiu del protocol és fer constar que cal erradicar totes les violències sexuals, siguin quines siguin. Per això, es donen criteris operatius als professionals de la seguretat i s’estableixen pautes d’actuació davant les conductes infractores. També s’informa la ciutadania que, si pateixen agressions d’aquest tipus, els poden denunciar.

Les conductes que es consideren infracció administrativa són: exhibicionisme obscè davant persones adultes, masturbació en espais públics o oberts davant persones adultes, seguiment obscè, injúria sexual, fer fotos de parts íntimes, acorralament amb finalitat sexuals i altres conductes que impliquin una vexació sexual.

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Formar-se, la clau per trobar feina i millorar professionalment

Més d’un terç de les persones que troben feina tenen educació superior.

La Formació Professional aporta valor. Millora les competències i habilitats de les persones i afavoreix el seu desenvolupament professional. Ajuda, per tant, a millorar les oportunitats laborals. I és que cada cop són més, les empreses que sol·liciten persones amb unes competències i actituds concretes. Per això, acreditar una Formació Professional i tenir el compromís de formar-se al llarg de la vida ens permet optar a una feina de qualitat, mantenir-la i progressar professionalment.

Una opció de qualitat és la Formació Professional per a l’Ocupació, que ofereix certificacions per diferents nivells, tant per  a persones amb estudis previs de batxillerat o de cicles superiors com per a persones sense  estudis i contempla 600 especialitzacions de tots els sectors econòmics. La majoria de la formació inclou pràctiques en un centre de treball; un període que, en moltes ocasions, es converteix en una oportunitat per demostrar l’actitud i els coneixements per ser contractat.

La Generalitat de Catalunya, a través del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, ofereix cada any 1.500 cursos sense cap cost per al participant amb certificació oficial (Certificats de Professionalitat) a persones en situació d’atur, a través de centres propis i de centres acreditats en tot el territori. També ofereix accions d’altres especialitats formatives, per donar resposta a les necessitats de les persones treballadores i les empreses.

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El ‘voluntariado probono’ del Santander, un batallón de profesionales al servicio de las ONG

Una voluntaria limpia una playa.

Lejos de ser una moda, el voluntariado corporativo ha llegado para quedarse. Las grandes organizaciones, como Banco Santander, están integrando esta actividad como un elemento esencial de sus políticas de sostenibilidad y responsabilidad social. Y es que esta actividad se ha convertido en una herramienta empresarial que fomenta no sólo el respeto y la solidaridad, sino el espíritu de equipo, los valores, el orgullo de pertenencia y el compromiso con la compañía. Una fórmula win win (todos ganan): las empresas, los voluntarios y, por supuesto, los colectivos beneficiados, ONG o instituciones benéficas.

“Necesitamos profesionales comprometidos y preparados, que sean un reflejo de la sociedad”, señalan desde Banco Santander. El gigante financiero lanzó en 2011 el programa Voluntarios Santander Comprometidos, que ofrece a todos sus empleados la posibilidad de dedicar una cierta cantidad de horas de trabajo cada año a colaborar en proyectos locales que impulsan la educación, la construcción de viviendas sociales, la limpieza de bosques y playas o el bienestar social de personas en riesgo de exclusión social. Un ejército formado por más de 66.000 voluntarios del grupo cántabro colabora en distintos programas.

De ellos, más de 2.000 son profesionales del centro corporativo, que tiene su núcleo en la Ciudad Financiera en Boadilla del Monte (Madrid). Sólo este grupo ha conseguido ayudar, de forma directa, a más de 14.000 personas a través de programas de educación financiera, mentoring y coaching de colectivos en riesgo de exclusión dirigidos a prevenir el abandono escolar y mejorar su empleabilidad.

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