València està bruta: l'estiu agreuja el descontrol a la recollida de residus, sobretot als barris obrers

La ciutat de València, amb més de 800.000 habitants, una àrea metropolitana que duplica la seua població, i més de dos milions de turistes a l’any, està bruta. Ho sap qualsevol veí que faça una passejada pel carrer, ho reflecteixen les estadístiques oficials que publica l’Ajuntament, i, amb vista a l’estiu, qualsevol persona que faça una ullada a les xarxes socials.

Els perfils públics de recomanacions de la ciutat, espais digitals variats en què es parla de la vida en l’urbs, recullen desenes de queixes sobre el mal estat d’alguns barris. La neteja, com tot, també entén de classes: les imatges dels barris obrers contrasten amb les dels rics. Són especialment actives les protestes en barris com el Cabanyal, amb carrers tremendament desiguals i turistificat els últims anys, que contrasta amb zones més riques com ara l’Eixample. A la primavera, diverses associacions de veïns, com Sant Antoni-la Saïdia, Malva-rosa o Orriols van protestar severament per aquest servei.

La falta de neteja a la ciutat és el segon principal problema per als ciutadans enquestats per l’Ajuntament l’últim mes, només per darrere del preu del lloguer. El 4% dels enquestats en el baròmetre municipal van dir que era el seu problema principal, i un terç dels habitants creuen que ha empitjorat. Una altra estadística, l’informe de queixes i suggeriments de maig, també subratlla el malestar: s’hi recullen 105 trasllats –queixes formals al consistori referents als serveis que presta– sobre neteja i recollida de residus. És la segona àrea que més queixes acumula, només per darrere de la seguretat i la policia. En concret, hi ha 113 queixes o suggeriments sobre serveis de neteja en via pública només en un mes, per bé que es registren quasi 2.000 incidències a través del web o l’app municipal. En el còmput del 2024, seguretat i neteja van tornar a encapçalar les queixes, encara que van descendir un 14% sobre l’últim exercici; va haver-hi més de 800 queixes per neteja deficient als carrers.

L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana

El consistori ha llançat una campanya a través dels mateixos empleats dels serveis de neteja i recollida de residus per a explicar la seua faena i demanar col·laboració ciutadana. A través d’una sèrie de vídeos, es demana als veïns i visitants una mica més de civisme i es recorden les normes bàsiques.

L’Ajuntament defensa que el 2023, a l’inici del contracte de neteja, s’aigualejaven els carrers cada 21 dies, mentre que en l’actualitat s’hi fa neteja amb aigua cada 10 dies de mitjana. Una millora que, apunten, en els últims mesos, s’ha ampliat amb altres de la mateixa importància. Per exemple, les fraccions d’envasos lleugers i de paper o cartó de les zones comercials s’arrepleguen dues vegades cada dia i les furgonetes que s’encarreguen de retirar els caramulls dels contenidors han augmentat en nombre. Amb tot, per als veïns, sembla que no és prou.