Entra en vigor la reforma electoral que desenvolupa la circumscripció pròpia de Formentera

Europa Press

0

El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) ha publicat la reforma de la Llei Orgànica del Règim Electoral General (LOREG) aprovada per les Corts Generals, que entra en vigor aquest divendres, per adaptar la normativa a la recent modificació de la Constitució que reconeix Formentera com a circumscripció electoral pròpia per a l'elecció d'un senador.

La proposta aprovada, sancionada ara pel rei Felip VI, modifica els articles 161.2 i 165.2 de la LOREG per recollir de forma diferenciada les circumscripcions d'Eivissa i Formentera, de manera que cadascuna elegeixi un representant a la Cambra Alta en les pròximes eleccions generals.

El procés es va iniciar amb la modificació de l'article 69.3 de la Constitució, aprovada setmanes enrere pel Parlament balear, que va desvincular Formentera del 'tàndem' electoral que compartia amb Eivissa per a l'elecció de senadors.

La nova configuració exigia, per tant, adequar la LOREG, com a norma que articula el procediment d'elecció dels membres de les Corts Generals (Congrés i Senat), amb la finalitat de garantir la plena efectivitat del mandat constitucional, la coherència interna de l'ordenament i la regularitat de futurs processos electorals.

Fins a la recent reforma constitucional, les illes d'Eivissa i Formentera constituïen una única circumscripció a efectes de representació al Senat, en consonància amb l'estructura territorial prevista en el text constitucional de 1978.

“Igualtat de condicions”

Segons el BOE, la nova configuració, que “reconeix la singularitat institucional de Formentera i el seu dret a una representació directa al Senat”, respon a “criteris de proximitat democràtica, equilibri territorial i reconeixement de les especificitats insulars, reforçant així tant el principi de representació territorial que inspira la composició de la Cambra Alta com l'efectivitat del dret dels ciutadans a participar en els assumptes públics per mitjà de representants, reconegut a l'article 23 de la Constitució”.

Així mateix, se assenyala que la present reforma assegura la plena vigència del “principi de seguretat jurídica” i es garanteix que la ciutadania d'Eivissa i de Formentera “pugui exercir el seu dret de participació política en igualtat de condicions”.

Per tant, entrarà en vigor des d'aquest divendres la modificació de la reforma electoral que recull que “en cada circumscripció insular s'elegeix el següent nombre de senadors: tres a Gran Canària, Mallorca i Tenerife; un a Eivissa, Formentera, Menorca, Fuerteventura, La Gomera, El Hierro, Lanzarote i La Palma”.