LLEGIR EN CASTELLÀ
El jutjat d’Instrucció número 2 de la Vila Joiosa ha obert una investigació per un presumpte delicte de prevaricació contra l’alcalde de la localitat, Marcos Zaragoza, i contra el cap de Recursos Humans de l’ajuntament, segons han confirmat a elDiario.es fonts del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana. Les perquisicions parteixen d’una denúncia de la Fiscalia contra els dos investigats, que considera que s’hauria comés un delicte en el nomenament a dit de dos inspectors que havien suspés l’oposició per al lloc, un d’ells amb 1,4 de nota sobre 10.
El jutge ja ha començat a fer diligències en la causa. La primera ha sigut el requeriment de documentació a l’Ajuntament. De moment, cap dels dos denunciats ha sigut cridat a declarar com a imputat.
Tal com va revelar elDiario.es en exclusiva, tot va començar amb unes oposicions per a cobrir les dues places d’inspector, amb l’augment de sou corresponent, que l’Ajuntament va resoldre al començament del 2023. Consistien en sis proves: físiques, un psicotècnic, un examen tipus test, resoldre un cas pràctic, la valoració de la titulació de valencià i un concurs de mèrits.
La suma de les sis qualificacions configurava la nota final i, dels 60 opositors que es van presentar a les oposicions, només en van aprovar dos. Els inspectors ara nomenats discrecionalment per l’alcalde de la localitat, Marcos Zaragoza, del PP, van suspendre. En l’examen tipus test, un d’ells (M.A.P.G.) va obtindre una nota de 4,6 i l’altra (J.J.L.D.) d’1,4.
Finalment, les dues primeres notes en el test van ser un 8 i un 7,66 i els dos aspirants també van ser els únics que van aprovar l’oposició, així que van ser proposats pel tribunal per a ocupar sengles places d’inspector de la Policia Local.
No obstant això, després d’aquest procés d’oposicions, una de les places va acabar judicialitzada i està pendent de sentència ferma, per la qual cosa només va ser ocupada l’altra, encara que finalment també va quedar vacant, ja que qui la va aconseguir ha acabat alliberat per un sindicat.
Amb les dues places per cobrir, finalment el 25 de novembre de 2024 sengles resolucions van nomenar inspectors a dit els dos oficials que havien suspés en el procés opositor, i les dues van encapçalades per la frase següent: “Vista la proposta del Sr. alcalde president d’aquest Ajuntament, i del comissari en cap de la Policia Local (…)”. És a dir, que els dos nomenaments van ser proposats pel primer edil.
El despropòsit es consuma amb posterioritat als nomenaments a dit d’aquests dos inspectors durant un any amb data 3 de desembre de 2024, quan l’alcalde va firmar i va publicar les “bases específiques rectores per a les proves selectives que han de regir una borsa d’ocupació temporal de dues places d’inspector de la Policia Local promoció interna ordinària, pel sistema de millora d’ocupació”. És a dir, que primer va promocionar a dit com a inspectors dos oficials i huit dies després va convocar la borsa d’ocupació, cosa que, segons fonts jurídiques consultades per aquest diari, podria comportar conseqüències judicials com finalment ha passat, ja que restringiria o limitaria drets bàsics de la resta dels oficials.
Es dona a més la circumstància que un dels dos oficials nomenat a dit va acabar portant al jutjat el supòsit pràctic de les oposicions a què es va presentar i va suspendre per a reclamar la seua nul·litat. No obstant això, tant el Jutjat Contenciós Administratiu número 4 d’Alacant en primera instància, com posteriorment el TSJ, al qual va recórrer, van desestimar les seues pretensions i van donar la raó al tribunal opositor.
Aquesta situació ha generat, a més, un malestar profund en la plantilla de la Policia Local, segons les fonts consultades per aquest diari, en què només un dels sis inspectors ha aconseguit la plaça per oposició. En total, la plantilla de la Policia Local de la Vila Joiosa està formada per uns 55 efectius.
Segons ha pogut saber elDiario.es de fonts de tota solvència, la investigació judicial podria ampliar-se a altres nomenaments i permutes de policies locals entre la Vila Joiosa i Asp.