eldiario.es

9

Carlos Navarro Castelló

Periodista especializado en noticias y reportajes de ámbito local y autonómico. Con la verdad siempre por delante.

  • Reacciones a sus artículos en eldiario.es: 2639

Las playas erosionadas por los efectos de las ampliaciones del Puerto de València desaparecen con el temporal 'Gloria'

"Llevo 43 años en la urbanización de la Casbah y recuerdo que antes de las últimas dos ampliaciones del Puerto de València había entre 70 y 80 metros de arena desde el muro de las viviendas hasta el agua; entonces los temporales no causaban estos destrozos".

Así se ha pronunciado A. G., una vecina de la zona de apartamentos del Saler que la Policía Local ha recomendado desalojar ante la virulencia con la que golpean las olas en el muro de contención que separa las viviendas de la playa.

Seguir leyendo »

Les platges erosionades pels efectes de les ampliacions del Port de València desapareixen amb el temporal Gloria

“Fa 43 anys que visc a la urbanització de la Casbah i recorde que abans de les últimes dues ampliacions del port de València hi havia entre 70 i 80 metres d’arena des del mur dels habitatges fins a l’aigua; llavors els temporals no causaven aquestes destrosses”.

Així s’ha pronunciat A. G., una veïna de la zona d’apartaments del Saler que la Policia Local ha recomanat desallotjar davant la virulència amb què colpegen les onades en el mur de contenció que separa els habitatges de la platja.

Seguir leyendo »

Vecinos de Natzaret denuncian que el traslado de la terminal de cruceros junto a su barrio no está amparado por el informe ambiental de 2007

La asociación de vecinos y vecinas de Natzaret ha lamentado la aprobación este lunes de los pliegos de la futura terminal de cruceros en los astilleros de la antigua Unión Naval, junto al barrio marinero, por el aumento de los niveles de contaminación acústica y atmosférica que puede conllevar.

Su portavoz, Julio Moltó, ha recordado que el traslado de la terminal de cruceros de la zona de la ampliación norte, mar adentro, a la nueva ubicación limítrofe con la ciudad, no estaba prevista en el proyecto inicial de 2007 cuando la Autoridad Portuaria de Valencia (APV) obtuvo una Declaración de Impacto Ambiental (DIA) "ahora totalmente desfasada".

Seguir leyendo »

Els socialistes designats per la Generalitat com a consellers del Port de València s'esborren de la votació de la terminal de creuers i Compromís es divideix

Els membres socialistes del consell d'administració de l'Autoritat Portuària de València (APV) designats fa només uns dies per la Generalitat Valenciana s'han absentat de la reunió celebrada aquest dilluns en la qual s'ha donat el vistiplau al plec de condicions de la futura terminal de viatgers per a creuers i ferries del Port de València.Ni l'eurodiputada Inmaculada Rodríguez-Piñero, que repeteix com a consellera, ni l'alcaldessa de Gandia, Diana Morant, totes dues del PSPV, han assistit a la reunió del consell. Sí que ho ha fet i ha votat a favor del projecte l'altre conseller per designació de la Generalitat, Salvador Navarro, president de la Confederació Empresarial Valenciana (CEV), el lloc del qual en el consell es renovarà enguany.Així, l'aprovació dels plecs de la terminal ha comptat amb l'únic vot en contra d'Iván Castañón, secretari autonòmic de Coordinació Institucional de la Conselleria d'Igualtat i mà dreta de la vicepresidenta del Consell, Mònica Oltra.Fonts d'aquest departament han explicat que Castañón ha votat en contra en entendre que abans de seguir endavant amb els diferents projectes del Port s'ha d'aclarir si és necessària una nova Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) per a l'ampliació nord.No obstant això, l'alcalde de València, Joan Ribó (Compromís), que va votar en contra en el seu moment de l'ampliació precisament perquè reclama una nova avaluació ambiental, ha votat a favor del projecte del moll de creuers contra el criteri del nou conseller Castañón, company de partit.Ribó ha explicat que ha condicionat el seu suport al fet que es garantisca que els vaixells apagaran motors i es connectaran a la xarxa elèctrica una vegada atraquen en la futura terminal, al fet que els criteris ambientals tinguen un pes d'un 25% a l'hora d'adjudicar el projecte i no del 4% com figurava en el plec, que els nous edificis que es construïsquen siguen autosuficients en matèria ambiental, que s'instal·len plaques fotovoltaiques i que en la zona d'aparcament hi haja places amb carregadors per a vehicles elèctrics. Totes aquestes condicions es tindran en compte finalment en el plec, la qual cosa ha propiciat el vot favorable de l'alcalde.Sobre si seria preceptiva una Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) per a aquest projecte en concret per la seua proximitat i afecció al barri de Natzaret o si s'ha d'incloure aqueix estudi en la DIA que l'Ajuntament exigeix per a l'ampliació nord, Ribó ha comentat que "això no és l'ampliació nord, és una cosa diferent; aqueixos aspectes els hem plantejats en un pla de residus líquids, sòlids i gasosos que hem exigit també i que es tindran en compte".Ribó ha afirmat que ací no veu la necessitat "objectivament de retardar un tema per una declaració d'impacte perquè no hi ha uns temes substancials, crec que no és necessari; la intenció de l'Ajuntament no és frenar els projectes del Port, és fer-los ambientalment possibles i hem treballat en aquesta idea".No obstant això, aquest projecte està directament relacionat amb els canvis que ha introduït la APV en l'ampliació nord, sobre la qual l'Ajuntament amb el seu alcalde Ribó al capdavant exigeix una nova DIA, precisament perquè s'avalue si aqueixes modificacions que no estaven contemplades en el projecte inicial tindran efectes en el medi ambient.La construcció de la terminal de creuers que se situarà en les drassanes de l'antiga Unió Naval (al costat del barri de Natzaret), de la qual la titularitat indirecta del cent per cent de les accions és de Boluda Corporación Marítima (BCM), ve a conseqüència dels canvis introduïts en el projecte d'ampliació del Port de València per part dels seus actuals responsables, amb Martínez al capdavant, per la qual cosa implicarà l'eliminació de l'actual terminal situada en la zona nord, en un punt molt més allunyat del nucli urbà.Per a aprovar aquest trasllat de la terminal de la zona nord a les drassanes de Boluda, l'APV va aprovar una compensació a l'empresari mitjançant una concessió de 35 anys per a construir dues torres d'oficines de 13 pisos a canvi de rescatar la de les drassanes d'Unió Naval que ja no utilitzava i el contracte de la qual expirava en 2027.Segons ha explicat Martínez, la futura terminal tindrà una capacitat diària per a rebre de manera simultània a 5.000 creueristes, un cost aproximat de 20 milions d'euros a abonar entre l'APV i l'empresa concessionària (el percentatge que correspon a cadascun dependrà de les ofertes) i es preveu la seua posada en servei per a l'any 2024.El projecte implica la prolongació de l'espigó Túria nord on pararan provisionalment els creuers una vegada s'elimine l'actual estació situada en la zona de l'ampliació nord i fins que estiga finalitzada la terminal definitiva.Per recomanació de la càtedra Demetrio Ribes es rehabilitaran cinc naus industrials de les drassanes de Boluda els usos de les quals són compatibles amb els de la terminal i es mantindran dues grues.

Seguir leyendo »

Los socialistas designados por la Generalitat como consejeros del Puerto de València se borran de la votación de la terminal de cruceros y Compromís se divide

Los miembros socialistas del consejo de administración de la Autoridad Portuaria de Valencia (APV) designados hace solo unos días por la Generalitat Valenciana se han ausentado de la reunión celebrada este lunes en la que se ha dado el visto bueno al pliego de condiciones de la futura terminal de viajeros para cruceros y ferries del Puerto de València.

Ni la eurodiputada Inmaculada Rodríguez-Piñero, quien repite como consejera, ni la alcaldesa de Gandia, Diana Morant, ambas del PSPV, han asistido a la reunión del consejo. Ambas han delegado su voto favorable en el presidente de la APV, Aurelio Martínez. En el caso de Piñero, ha excusado su ausencia por motivos de agenda. Por su parte, Morant ha explicado que se ha quedado en la capital de La Safor para coordinar las labores de emergencia del temporal 'Gloria'.

Seguir leyendo »

Batalla judicial entre empreses de vehicles d’Uber o Cabify i el Govern valencià: 500 llicències pendents de sentència

La competència voraç existent entre el sector del taxi i el dels vehicles de transport amb conductor (VTC) davant un perfil molt similar de potencials usuaris viu pendent dels tribunals.

I és que, actualment les empreses amb vehicles que presten serveis per a plataformes com Uber o Cabify (encara que la primera va deixar d’operar a la Comunitat per la normativa autonòmica que estableix una precontractació de 15 minuts) mantenen recorregudes en els tribunals 500 llicències que en el seu moment va denegar la Conselleria de Mobilitat.

Seguir leyendo »

Batalla judicial entre empresas de vehículos de Uber o Cabify y el Gobierno valenciano: 500 licencias pendientes de sentencia

La voraz competencia existente entre el sector del taxi y el de los Vehículos de Transporte con Conductor (VTC) ante un perfil muy similar de potenciales usuarios vive pendiente de los tribunales.

Y es que, actualmente las empresas con vehículos que prestan servicios para plataformas como Uber o Cabify (aunque la primera dejó de operar en la Comunitat por la normativa autonómica que establece una precontratación de 15 minutos) mantienen recurridas en los tribunales 500 licencias que en su día denegó la Conselleria de Movilidad.

Seguir leyendo »

El plàstic d’un sol ús, principal contaminant del Parc Natural de l’Albufera: 314 quilos retirats en un dia

Els residus en forma d’envasos de plàstics que tant de mal fan a la fauna i la flora dels oceans també amenacen el Parc Natural de l’Albufera, un ecosistema protegit únic de més de 20.000 hectàrees en la qual cada any hivernen uns 70.000 ocells procedents de tot Europa.

Segons les dades recaptades pel servei de la Devesa-l’Albufera, aquest és el residu principal que els operaris van traure del llac durant les faenes de dragatge dutes a terme l’any passat.

Seguir leyendo »

El plástico de un solo uso, principal contaminante del parque natural de la Albufera: 314 kilos retirados en un día

Los residuos en forma de envases de plásticos que tanto daño hacen a la fauna y flora de los océanos también amenazan al parque natural de la Albufera, un ecosistema protegido único de más de 20.000 hectáreas en el que cada año invernan unas 70.000 aves procedentes de toda Europa cada año.

Y es que, según los datos recabados por el servicio de Devesa-Albufera, este es el principal residuo que los operarios sacaron del lago durante los trabajos de dragado realizados el pasado año.

Seguir leyendo »

Corrupció en la gestió del fem de València: "Sóc un tipus generós, si m'ajudes podem fer alguna col·laboració"

"Tu encara eres jove per a adonar-te, però traginers som i en el camí ens trobarem; sóc un tipus generós, i quan dic generós no parle de bajanades  i si tu m'ajudes, en un altre moment podem fer alguna col·laboració o una cosa similar".

Aquesta frase correspon a un dels directius investigats de l'empresa Serveis Mediambientals València (SMV). La va pronunciar al director tècnic de l'Entitat Metropolitana de Tractament (Emtre), quan aquest va tombar l'oferta de la mercantil pel transport de contenidors dels ecoparcs (58,45 euros el viatge), perquè n'hi havia una altra de més avantatjosa per part d'una altra empresa (51,95 euros).Aquesta situació que es va donar l'any 2015 va ser una de les que va fer saltar les alarmes en el si de l'entitat pública sobre el procediment per a realitzar les contractacions fins aquell moment i el fet que la majoria recaigueren sobre SMV, encara que hi haguera altres ofertes millors.Darrere d'aquestes adjudicacions estava José Luis Vayá, cap de servei de l'àrea tècnica de l'Emtre, un dels principals investigats en la causa oberta en el jutjat número 3 de València que investiga un presumpte cas de corrupció en el si de l'entitat pública.La investigació parteix d'una denúncia davant la Fiscalia de la direcció de l'Entitat Metropolitana de Tractament de Residus (Emtre) el 2018, presidida llavors per la que fora regidora de Medi Ambient de l'Ajuntament de València, Pilar Soriano (Compromís) i que ara dirigeix l'edil del mateix ram Sergi Campillo (Compromís).Segons la denúncia, José Luis Vayá, cap de servei de l'Emtre, va crear amb altres dos interessats SMV, una empresa contractista, i va mediar perquè la seua facturació cresquera de 70.000 euros a 2,2 milions entre els anys 2011 i 2016. L'any 2017 la facturació va ascendir a 1,8 milions d'euros.Un d'ells havia exercit prèviament com a director general per a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) Los Hornillos, entitat que presta el servei de tractament i valorització de residus per mitjà d'una concessió de l'Emtre.L'escrit remés a la Fiscalia i que al seu torn ha servit perquè el ministeri públic present denúncia en el jutjat detalla que Vayá va abonar una quantitat pròxima a 70.000 euros en metàl·lic per a formar part de l'accionariat de SMV a través d'un testaferro, sense que el seu nom figurara oficialment com a soci en cap document.Fins l'any 2013, l'Emtre contractava proveïdors mitjançant un informe de mercat elaborat pel mateix Vayá amb diferents empreses en què sempre figurava SMV com la més destacada, a la qual se li adjudicaven a dit la majoria dels contractes. Quan en 2013 es decidí implantar un model de subhasta pública per a les contractacions, Vayá es va oposar mitjançant un informe.El mateix va succeir en l'UTE Los Hornillos, encarregada de gestionar i explotar la xarxa d'ecoparcs, encara que en aquest cas el canvi del sistema d'adjudicació directa, sempre supervisat per Vayá i amb SMV com a principal beneficiari, a la subhasta pública es va materialitzar l'any 2015.Segons la denúncia, "l'actitud permanentment benefactora que José Luis Vayá ha tingut cap a l'empresa SMV mai ha evidenciat la imparcialitat pròpia exigible cap a un funcionari públic".Un altre exemple que figura en la denúncia que prova la connivència de Vayá amb SMV és que va posar "tot tipus d'obstacles possibles" quan des de l'Emtre es va decidir apartar la mercantil com a intermediària en la gestió de les cendres després de la cremà de les Falles, ja que la participació de la mercantil en el procés no aportava "valor cap afegit", ja que era un mer intermediari de la UTE Los Hornillos, una labor per la qual s'embutxacava en una nit uns 30.000 euros.En 2016, es va decidir atorgar el contracte de gestió de les cendres a l'empresa Andújar i Navarro en oferir un preu de 21 euros per tona, molt per davall dels 39 euros per tona oferits per SMV. Segons la denúncia, "aquest fet a Vayà no li va semblar bé i va pressionar de totes les maneres possibles perquè s'acceptara l'oferta de SMV".

Seguir leyendo »