L’agonia de línia d’autobús entre València i Madrid: la baixada de preus en l’alta velocitat condemna el servei

El mes d’abril passat, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible publicava en el Butlletí Oficial de l’Estat l’anunci del tràmit d’informació pública de l’avantprojecte de prestació del servei públic de transport regular de viatgers d’ús general per carretera entre Madrid i València: és a dir, la concessió del servei d’autobús del Corredor 12 del nou mapa concessional, que planteja una reducció de preus de l’11,7%, cosa que es tradueix en el fet que el preu se situe al voltant de 0,71 euros per viatger i quilòmetre.

La iniciativa #ViajaMásEnAutobús, un moviment social que engloba diferents entitats ciutadanes i empresarials relacionades amb el sector i que advoca per un sistema de transport “més accessible, eficient i sostenible”, ha analitzat el context en què es presenta aquest document per mitjà d’experts a través de la informació disponible.

Tal com expliquen, l’actual model de viatges amb autobús és criticat tant per les pimes com pels usuaris, que han impulsat una iniciativa que ha recollit 40.000 firmes a través de la plataforma Change.org per a instar el Ministeri que implemente canvis. La presidenta de Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, Cani Fernández, va defensar en el Congrés dels Diputats que els ciutadans, i especialment els més vulnerables, eixirien guanyant amb una transformació del sistema de viatges amb autobús, com s’ha fet amb el tren, en què s’ha liberalitzat l’oferta; i la Unió Europea ha advertit Espanya davant possibles sancions per la falta de competència.

Concessions a grans empreses

Espanya és un dels pocs països europeus en què encara funcionen les concessions a grans empreses per al servei de viatges per carretera amb autobús, al contrari del que s’ha esdevingut amb l’alta velocitat ferroviària, en què empreses com Iryo o Ouigo competeixen amb l’AVE de Renfe. Aquest sistema, adverteix la iniciativa ‘Viatja més amb autobús, “ofega a les pimes i impedeix que els preus siguen raonables; per això som dels països que paga els bitllets més cars”. D’aquesta manera, prossegueixen, no es pot competir amb el tren i el trajecte entre València i la capital d’Espanya “té problemes per a tirar avant”.

Sense anar més lluny, el contracte de la línia d’autobús entre Badajoz, Madrid i València va quedar desert el mes de gener passat després de no presentar-s’hi cap empresa. La licitació es va produir després que Avanza Bus rebutjara continuar explotant-la (aquesta companyia ja havia renunciat anteriorment a mantindre les línies Ayamonte (Huelva) - Santa Coloma de Gramenet (Barcelona) i Madrid-Salamanca-Vigo).

La plataforma proposa que s’òbriga el mercat en unes zones determinades per a tindre unes connexions “realment competitives” i poder aconseguir “reduccions de preu substantives, especialment per als col·lectius més vulnerables”. Quant a les zones menys rendibles per a les empreses del sector, advoquen per la utilització de diners públics per a garantir la cobertura del servei i “cohesionar el territori”.

Tarifes poc competitives

Segons els estudis de Javier Asensio, professor titular d’Economia Aplicada a la Universitat Autònoma de Barcelona, la “pretesa reducció” de preus de l’11,7% deixa una tarifa “superior al preu mínim que es pagava amb el sistema actual”. És a dir, “el Ministeri proposa que, en compte de pagar 46-62 euros per fer el trajecte Madrid-València amb autobús, la ciutadania pague 40-50 euros, per un viatge que, a més, suposa quatre hores”. La plataforma considera que aquesta mesura “no és coherent, tenint en compte les demandes de la societat en conjunt i havent-hi un sistema de viatges amb tren que, gràcies a la competència, ara té bitllets des de 17 euros per a fer el trajecte en menys de dues hores”.

L’avantprojecte, a més, indica que aquesta tarifa pujarà via inflació en els pròxims anys, per la qual cosa s’estima que les tarifes d’ací al 2035 tornaran a estar prop de 50 euros per trajecte.

En l’avantprojecte, alerten, tampoc es tenen en compte models de subvenció o descomptes: “Es garanteix la rendibilitat de les grans empreses que ara operen de manera exclusiva i, a més d’això, se l’alimenta amb ingressos extra per descomptes que, la gran majoria, suposen abaratir just els trajectes que, si s’obriren a la competència, serien més barats”. En compte d’això, prossegueixen, el Ministeri “ha disparat quasi un 35% les tarifes en comparació amb el contracte de la Madrid-València-Badajoz, que va quedar desert el 2024, decisió que considerem que és per a acontentar els operadors i intentar que no se li quede desert”.

El problema radica en el fet que el sistema actual de transport amb autobús manté un “disseny obsolet”, “ineficient”, “no planificat i heterogeni”, que “no respon al repartiment competencial” i que té “inestabilitat jurídica”.

104.600 viatgers

L’avantprojecte presentat pel Ministeri de Transports justifica la necessitat del contracte de concessió per l’alta demanda de mobilitat entre la Comunitat de Madrid i la Comunitat Valenciana, fins a nou milions de viatgers anuals. En aquest sentit, la mobilitat de viatgers amb autobús entre les províncies de Madrid i València se situa en 104.600, segons les xifres que es recullen en el document, encara que cada any són menys els usuaris que utilitzen aquest servei, segons ‘Viatjar més en bus’.

Des de l’aliança insisteixen en la importància de tindre un sistema de viatges amb autobús amb més capacitat: “Tenim una oportunitat de canviar aquesta realitat amb la Llei de mobilitat sostenible en tramitació; no podem continuar sent un els països amb els preus més alts d’Europa per a viatjar amb autobús; un sistema amb menys usuaris cada any i un model concessional que a penes ha canviat en dècades”.