Sindicats i comandaments policials rebutgen la llei 'ad hoc' que el PP prepara per a València
LLEGIR EN CASTELLÀ
La proposta del PP per a establir un règim especial en la Policia Local de València ha encés els sindicats i les associacions professionals. Com va avançar elDiario.es, els populars han registrat en solitari una esmena que incorpora un article a la Llei de coordinació per a permetre als municipis de més de 500.000 habitants convocar places de comissari i comissari principal mitjançant el torn lliure; és a dir, obrir la porta a professionals de fora del cos o permetre als agents ascendir saltant-se categories. La mesura es votarà a partir d’aquest dilluns a les Corts Valencianes, sense que, de moment, tinga els suports parlamentaris garantits. El PP i Vox han presentat textos conjunts, però aquest només porta la rúbrica del PP.
Els sindicats policials han carregat contra la modificació, que es produeix a iniciativa de la direcció de la Policia Local de València. El cas de la capital és excepcional: part de la cúpula està en situació d’interinitat i hi ha oposicions paralitzades des de fa més de deu anys. Mentrestant, bona part dels comandaments s’han jubilat, les oposicions s’han judicialitzat i hi ha més de 40 comandaments intermedis amb el nomenament de millora caducat. A més, l’Ajuntament ha acordat desistir dels processos convocats i iniciar unes noves oposicions. La qüestió dels processos selectius ha acabat en l’Agència Valenciana Antifrau.
També s’han mostrat contundents les agrupacions de comandaments d’altres municipis. Dijous, l’Associació de Caps i Comandaments de la Policia Local de la Comunitat Valenciana es va reunir amb el president de la Generalitat i el conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama. La Generalitat només va informar de la trobada mitjançant una fotografia en la qual s’aprecia un obsequi dels comandaments al president en una escena cordial. Amb tot, una setmana abans, l’associació va remetre un comunicat en què sol·licitava la retirada de la proposta del PP, en el qual “manifesta públicament el seu rebuig més absolut a l’esmena presentada” i considera que “la modificació ara plantejada trenca aquest model”.
El president de l’associació, Agustín Rubio, que és inspector de la Policia Local a Finestrat, localitat de la qual Pérez Llorca era alcalde abans de ser president, va assenyalar en el comunicat que la modificació està “dissenyada per a una realitat molt concreta, generant un règim singular que afecta únicament l’Ajuntament de València. Una llei de coordinació ha de respondre a l’interés general del sistema policial valencià, mai a les necessitats particulars d’una administració concreta”. Així mateix, va criticar que la modificació es tramite mitjançant una esmena a la Llei d’acompanyament, “alterant pilars bàsics del consens” de la Llei de coordinació.
“La Policia Local de la Comunitat Valenciana necessita normes estables, homogènies i orientades a l’interés general. No necessita reformes ‘a la carta’ que generen desigualtats entre municipis i qüestionen el model de carrera professional construït durant anys”, conclou el text.
També s’hi ha manifestat en contra el Sindicat Professional de Caps i Comandaments de la Policia Local de la Comunitat Valenciana (SIPROJEFES). Critica que es done la impressió que “la Policia Local de València constitueix l’eix sobre el qual ha de girar tot el sistema policial valencià i que la legislació autonòmica ha de modificar-se per a adaptar-se a les seues necessitats particulars”.
L’SPPLB i la UGT, que van donar suport a l’excepció per a les grans ciutats, ara la rebutgen perquè “no es reflecteix tot el que es va proposar, ja que no es recullen les categories d’intendent i inspector”. Exigeixen blindar “una reserva del 70% de les places per a promoció interna i del 15% per a mobilitat”, tal com es va acordar en la mesa de negociació de la ciutat de València. Defenen que s’ha d’incrementar considerablement la promoció interna ordinària en totes les categories i garantir-hi, “almenys”, un 70% de les places, però sobretot i especialment en les categories d’oficial i inspector.