LLEGIR EN CASTELLÀ
Acaba una de les principals batalles de la guerra contra la recerca universitària del fill de l’alferes jurídic que va participar en el procés que va desembocar en la condemna a mort del poeta Miguel Hernández.
La secció primera de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem (TS) no ha admés el recurs del fill d’Antonio Luis Baena Tocón contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) que va descartar el juny del 2024 que la Universitat d’Alacant (UA) eliminara de la xarxa un treball acadèmic del catedràtic Juan Antonio Ríos Carratalá, tal com demanava el fill de l’alferes jurídic. La sentència del TSJCV avalava la sentència inicial del Jutjat Contenciós Administratiu número 3 d’Alacant, una mena d’al·legat a favor de la llibertat d’expressió i de la recerca científica.
La providència del TS, del 2 de juliol passat, acorda la no admissió a tràmit del recurs pel fet de mancar “ d’interés cassacional objectiu”. La resolució, que és ferma, recorda que hi ha jurisprudència sobre dret a l’oblit de les dades d’una persona morta, “citada per la sentència recorreguda”.
També considera que “s’evidencia” que l’escrit del recurs suposa una “mera discrepància” amb la sentència del TSJCV. L’alt tribunal autonòmic imposa les costes processals al fill de Baena Tocón.
Tots els fronts del fill de Baena Tocón
El descendent de l’alferes jurídic va emprendre una batalla jurídica en diversos fronts arran que el catedràtic Ríos Carratalá publicara un treball acadèmic sobre el citat procés, en què Baena Tocón va participar.
A més de la sentència del TS que impedeix que la UA elimine l’article acadèmic, el fill de l’alferes també va veure que el mateix tribunal va donar la raó a Google i va rebutjar la possibilitat del dret a l’oblit de Baena Tocón i, per tant, que es desindexara el treball.
D’altra banda, un jutjat de Cadis va condemnar el reconegut investigador per intromissió il·legítima en el dret a l’honor de Baena Tocón, en una sentència que no és ferma i que va ser recorreguda per la Fiscalia.