Vox posa en el punt de mira la fiscal delegada per al Tràfic d'Éssers Humans de Castelló en assegurar que li va filtrar informació d'una investigació
LLEGIR EN CASTELLÀ
David Muñoz, el diputat de Vox a les Corts Valencianes que va presumir d'haver rebut “informació privilegiada” de la fiscal que, juntament amb la Guàrdia Civil, va desmantellar una organització criminal dedicada a l'explotació laboral d'éssers humans a Nules per criticar el procés de regularització d'immigrants impulsat pel Govern, ha posat en un compromís el Ministeri Públic. La responsable d'aquella operació va ser la fiscal delegada per al Tràfic d'Éssers Humans de la Fiscalia Provincial de Castelló, qui, preguntada per elDiario.es, ha declinat fer comentaris sobre l'assumpte.
Muñoz va fer aquest comentari després de les rèpliques a l'oposició en una comissió de les Corts Valencianes, després de deixar-se un micròfon obert, que va captar tota la conversa i va ser emesa al canal de YouTube de les Corts. El diputat ultra, elegit per la circumscripció de Castelló i llicenciat en Dret, va comentar al seu company d'escó: “Què t'ha paregut l'ús d'informació privilegiada? No sé si ho sap algú. Ho sé perquè m'ho ha dit la fiscal”. El parlamentari feia referència a una intervenció anterior en què va assegurar que els beneficiaris de la xarxa de tràfic de persones desmantellada a Nules eren ciutadans pakistanesos, “tots en procés de regularització per les instruccions del Govern d'Espanya”.
L'ús d'aquesta suposada informació, que el diputat atribuïx a “la fiscal”, tenia com a objectiu atacar el procés de regularització impulsat pel Govern i vincular la immigració amb la delinqüència. El diputat va dir en la comissió que la “concentració demogràfica”, en referència a la immigració, “s'ha convertit en caldo de cultiu per a la delinqüència i l'assentament d'estructures de crim organitzat”, per parlar de la trama desmantellada a Nules.
Després de conéixer-se aquestes paraules i davant la gravetat dels fets, diversos diputats de Vox, inclosa la presidenta de les Corts, Llanos Massó, també elegida per la circumscripció de Castelló, han tractat de llevar importància a l'assumpte, qualificant-lo d'“anècdota” i obviant la revelació de dades sensibles de la investigació, com la possibilitat que els detinguts pogueren acollir-se al procés de regularització per a treballar durant un any. El partit ultra tracta de llevar ferro a l'assumpte assegurant que la informació que revela Muñoz ja era coneguda. La Guàrdia Civil va emetre un comunicat en què apuntava que alguns beneficiaris de la trama eren d'origen pakistanés, igual que les seues víctimes, però no feia cap al·lusió al procés de regularització, en el qual se centra l'atac de Vox. Muñoz és vicepresident de Vox Castelló, número dos de la presidenta de les Corts, que forma part del nucli dur del partit a escala estatal.
Tant el PSPV-PSOE com Compromís han anunciat “accions legals” per a aclarir els fets i la suposada filtració. També ho ha fet la delegada del Govern a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, qui ha assegurat que l'actuació del diputat de Vox i les seues declaracions mereixen, com a “mínim”, una investigació, i que el seu partit està estudiant els mecanismes per a arribar “fins a les últimes conseqüències”. Compromís ha presentat una queixa a la Inspecció de la Fiscalia, i el grup Sumar, del qual forma part la coalició, ha registrat preguntes al Congrés reclamant una investigació sobre “l'ús de dades confidencials en el procés de regularització”.
Segons han explicat a elDiario.es fonts coneixedores del cas, correspondria a la Fiscalia Provincial de Castelló actuar d'ofici i elevar l'assumpte a la Fiscalia General de l'Estat (FGE), bé per a donar suport a la fiscal l'actuació de la qual ha sigut posada en qüestió, bé per a aclarir fins al final una possible filtració d'informació. Al tancament d'aquesta edició, la FGE no havia rebut cap escrit sobre aquest assumpte procedent de la Fiscalia de Castelló.
La informació difosa pel diputat podria ser falsa o, almenys, no ajustar-se del tot a la realitat dels fets, segons ha pogut saber aquest periòdic. No obstant això, fins al moment ni la Fiscalia Provincial de Castelló ni la mateixa fiscal al·ludida han eixit a desmentir el que podria ser un bàndol pronunciat per un diputat en seu parlamentària, encara que fora a través d'un micròfon obert. De fet, la difusió dels àudios de David Muñoz ha generat una notable preocupació en diferents sectors de la ciutadania, ja de per si alarmats per l'ús que alguns responsables polítics fan de la justícia.
Es va desmantellar una xarxa de tràfic amb fins d'explotació laboral i es va alliberar 80 persones
L'abril passat, la Guàrdia Civil va informar d'una gran operació contra el tràfic d''éssers humans amb finalitats d'explotació laboral. La investigació va ser duta a terme per la Policia Judicial de la Guàrdia Civil a Castelló en coordinació amb la fiscal delegada per al Tràfic d'Éssers Humans de la Fiscalia Provincial i amb el suport de la Inspecció Provincial de Treball i Seguretat Social.
En la batuda es va detindre set persones i se'n va alliberar 80, la majoria homes, “en situació d'extrema vulnerabilitat que malvivien amuntegats en zulos, en molts casos sense aigua ni llum”. Gran part de les víctimes era d'origen pakistanés, igual que el matrimoni que es considera beneficiari de la trama.
Les víctimes eren captades als seus propis països mitjançant falses ofertes de treball difoses a través de les xarxes socials, aplicacions de missatgeria i contactes personals. Els prometien unes condicions laborals atractives a Espanya, amb salaris dignes, allotjament i manutenció. Això els generava un deute constant que s'utilitzava com a mecanisme de control. Les víctimes eren obligades a treballar llargues jornades al camp, principalment en la recol·lecció agrícola, amb jornades de fins a 12 hores seguides. A més, va destacar l'Institut Armat, “no tenien contracte laboral ni cap documentació que regularitzara la seua situació, la qual cosa incrementava la seua vulnerabilitat”.
La responsable de la Fiscalia delegada d'Estrangeria a Castelló porta més de 20 anys exercint aquestes competències. És una professional de reconegut prestigi, que ha rebut premis, mencions i felicitacions públiques per la seua trajectòria. Ha impartit cursos, xarrades i formacions. És també fiscal delegada de menors i ha participat en nombrosos fòrums contra la violència de gènere i com a experta en el Fòrum Valencià d'Abolició de la Prostitució, impulsat per la Generalitat Valenciana sota el govern socialista. Ara, Vox la posa en el punt de mira per a reforçar el seu discurs xenòfob al Parlament autonòmic.