LLEGIR EN CASTELLÀ
L'anunci és temptador: viles de luxe amb piscina a primera línia de mar, vistes de postal al Mediterrani i totes les comoditats incloses. Reserves en línia, pagament segur i la promesa d'unes setmanes de descans sense preocupacions. El que semblava unes vacances de somni a Mallorca per a desenes de turistes estrangers s'ha convertit en l'altra cara del paradís: reserves cancel·lades a última hora, milers d'euros sense retornar i maldecaps en els tribunals. Uns fets que no només afecten els propis visitants, sinó també a molts propietaris, que tampoc han vist ni un euro dels lloguers pactats. “Els recomano encaridament que no reservin allí i, si els afecta, que presentin una denúncia”, comenta des del país germànic una de les usuàries afectades.
L'empresa que es troba sota el punt de mira és Fincaurlaub.de, anteriorment MC-Fincaservice Touristik GmbH, que va ser fundada en els anys 90 i ja operava en el sector de lloguers vacacionals. Fincaurlaub.de té la seva seu a Munic, des d'on es dedica a la intermediació en l'arrendament turístic de cases especialment de luxe a Mallorca, Eivissa i els Alps. La mercantil forma part, a més, d'un conglomerat al capdavant del qual es troba Luxury Holiday Holding GmbH, que, com ha pogut comprovar elDiario.es, va entrar en concurs de creditors a la fi del passat mes de setembre. Aquest periòdic ha intentat posar-se en contacte amb l'empresa a través de diversos dels correus facilitats en el seu web i dels de les seves empreses associades, però no ha obtingut resposta. Tampoc a les trucades efectuades fins i tot als nombres d'emergències proporcionats en el portal de reserves.
D'acord amb els registres consultats per aquest mitjà, l'advocat Tobias Hirte ha estat nomenat administrador concursal provisional. Fins llavors, al capdavant del hòlding es trobava Jochen Schmidt, empresari alemany que en 2022 es va fer amb la direcció general de Fincaurlaub.de i va ampliar el negoci sota diferents marques. Aquest mitjà ha intentat posar-se en contacte amb ell a través del seu correu electrònic, però tampoc ha obtingut resposta.
L'aparador alemany de les cases de luxe de Mallorca
“Gaudeix de les seves vacances d'una manera diferent a cases de camp restaurades, finques típiques espanyoles o en còmodes viles i cases senyorials, ideals com a casa de vacances amb un toc exclusiu. Envoltades d'impressionants paisatges, les nostres cases vacacionals es troben sempre prop de les badies més belles”, pot llegir-se en una de les pàgines en línia en les quals es publicita Fincaurlaub.de.
Un cop d'ull a la web de Fincaurlaub.de permet endinsar-se en l'aparador de sumptuoses cases vacacionals, moltes de les quals únicament s'anuncien en aquest portal de reserves, en el d'altres marques associades i en la web d'altres intermediaris dirigits especialment a alemanys i britànics. Moltes de les finques ni tan sols compten amb la seva pròpia pàgina web i tampoc figuren en portals en espanyol. Algunes de les viles s'ofereixen per més de 1.000 euros la nit amb piscina, sauna i àmplies zones enjardinades, vistes a la mar i camps de golf a tan sols uns minuts amb cotxe. “Majestuoses vistes a la Serra de Tramuntana, el pintoresc poble de Deià i la mar. Amb ampli espai per a gaudir de l'aire lliure a qualsevol hora del dia, una generosa piscina d'aigua salada i un encantador jardí”, resa un dels anuncis.
Fincaurlaub.de anuncia sumptuoses cases vacacionals, moltes de les quals únicament es troben publicitades en portals dirigits especialment a alemanys i britànics. Algunes viles s'ofereixen per més de 1.000 euros la nit amb piscina, sauna i àmplies zones enjardinades, vistes a la mar i camps de golf a uns minuts amb cotxe
Atrets per la seva oferta, nombrosos turistes acudeixen a reservar. Paguen a compte i reben la confirmació. Teòricament, la transacció és immediata. No obstant això, en els últims mesos no han cessat les ressenyes de turistes que han abonat elevades quantitats que, denuncien, mai van arribar als propietaris. Tampoc els han estat retornats els pagaments. “Vam reservar una finca amb aquesta empresa per a setembre de 2025. Els diners no s'han pagat al propietari. Ningú en l'empresa contesta al telèfon i no s'han complert les promeses de pagament ni reemborsament; la quantitat en qüestió ascendeix a una xifra de quatre xifres”, denúncia des d'Alemanya una de les afectades, Aki N., qui assenyala que ha denunciat els fets davant la Policia de Múnic.
“Vam reservar una finca amb aquesta empresa per a setembre de 2025. Els diners no s'han pagat al propietari. Ningú en l'empresa contesta al telèfon i no s'han complert les promeses de pagament ni reemborsament; la quantitat en qüestió ascendeix a una xifra de quatre xifres
“Les oficines fa mesos que estan tancades”
Igual que aquesta turista, l'administradora d'una de les finques afectades assegura a elDiario.es que ha anomenat insistentment a l'empresa, que li deu més de 23.000 euros, i que les oficines “fa mesos que estan tancades”. Es refereix a la delegació amb la qual compta Fincaurlaub.de a la zona de Santa Ponça, on, subratlla la societat en el seu web, el seu equip està a la disposició dels clients “també durant la seva estada a les cases vacacionals”. “El nostre personal multilingüe li mostrarà la seva finca/vila i serà el seu contacte personal”, afegeix. Dies enrere, aquest periòdic es desplaçava fins a la zona per a comprovar in situ l'estat de les oficines. Finestres tancades i un silenci permanent. Ningú obre les portes.
No és d'estranyar. La propietat va decidir recentment posar a la venda el local per 595.000 euros, tal com constava fins a aquest mateix dimarts a la web d'una consultora immobiliària. Tal com confirmen fonts d'aquesta, l'edifici, que s'anunciava com un “extraordinari” local comercial situat “en un dels destins costaners més privilegiats de la zona sud-oest de Mallorca”, al costat del “prestigiós port esportiu de Port Adriano”, i com “una oportunitat única per a qualsevol inversor que busqui un espai comercial en una localització privilegiada”, ja ha estat comprat.
Les denúncies -de les quals va informar en primícia el periòdic Mallorca Magazin- repeteixen pràcticament el mateix patró: turistes que han pagat per endavant diversos milers d'euros per a gaudir d'una setmana en una vila mallorquina i que, a pocs dies de la seva arribada, han rebut un escarit correu en el qual se'ls notifica la cancel·lació de la reserva. Els propietaris, per part seva, asseguren que, malgrat que en anys anteriors no van tenir cap problema, des de l'any passat van començar de deixar de cobrar les quantitats pactades. D'acord amb les informacions de Mallorca Magazin, les quantitats defraudades ascendirien a més de 100.000 euros.
Les denúncies repeteixen pràcticament el mateix patró: turistes que han pagat per endavant diversos milers d'euros per a gaudir d'una setmana en una vila mallorquina i que, a pocs dies de la seva arribada, han rebut un escarit correu en el qual se'ls notifica la cancel·lació de la reserva. El suposat frau podria ascendir a més de 100.000 euros
En una ressenya en la pàgina de Facebook de Fincaurlaub.de, Aki N. adverteix a futurs clients que no reservin ni paguin, al mateix temps que assegura que continuarà “lluitant” fins a recuperar els diners. Recrimina, a més, que el gerent de l'empresa intermediària publiqui en les seves xarxes socials “fotos de vacances i vols amb un jet privat”: “Està vivint enganyosament a costa d'altres persones”.
Turistes sense vacances, propietaris sense ingressos
L'administradora d'una de les finques amb la qual aquest mitjà s'ha posat en contacte recorda que l'any passat van començar a tenir problemes amb algunes reserves. “Els clients reservaven, però no pagaven tot junt, sinó que ho feien en diverses vegades. Ens van deixar a deure uns 3.500 euros. Vaig començar a reclamar-ho durant tots els mesos d'hivern, parlant amb la noia de l'empresa amb la qual solia parlar, i al maig d'enguany ens van pagar aquest deute”, assenyala J. P., administradora amb el seu marit d'un habitatge vacacional a Santanyí. La dona, no obstant això, afirma que, encara que els va semblar “estrany” i després de 34 anys administrant el lloguer de la finca mai havien tingut “cap problema”, va interpretar l'incident com “una cosa burocràtica”. “La treballadora amb la qual parlava em va dir que hi havia hagut un malentès”, relata.
L'administradora d'una de les finques amb la qual aquest mitjà s'ha posat en contacte recorda que l'any passat van començar a tenir problemes amb algunes reserves: 'Els clients reservaven, però no pagaven tot junt, sinó que ho feien en diverses vegades'
Després d'això, explica que, a principis d'aquest estiu, altres clients van reservar una estada de tres setmanes, però tampoc van rebre els pagaments. “Vaig reclamar i l'empresa em va dir: 'Ja t'ho pagarem, no et preocupis'. Després van venir altres clients una setmana i aquests sí que em van pagar”, prossegueix l'administradora, qui recorda, amb tot, que en 2024 tenien una petició de diverses persones per a allotjar-se dos mesos a la casa durant la passada temporada estival. “És una cosa poc habitual, però va pensar: 'Que bé, no tindrem l'estrès d'estar cada dues o tres setmanes canviant clients'. I a més era per gairebé 19.000 euros”, comenta, subratllant que tant el seu marit com ella han “invertit molt a la casa”.
L'afectada al·ludeix a diverses informacions publicades en la premsa local, en les quals Schmidt assegurava a mitjan agost comptar amb un inversor que invertiria “perquè tots els propietaris i clients rebin els seus diners”. Transcorreguts dos mesos des de llavors, J.P. assegura que no ha cobrat cap quantitat i assenyala que, de no cobrar en pròxims dies, interposarà una querella davant els tribunals.
El debat del lloguer turístic
Una de les notícies publicades aquest estiu sobre el suposat frau va ser rebuda, no obstant això, amb recel per part d'alguns residents de Mallorca. “No em fan ni una mica de pena”, comenta en Facebook un d'ells, qui afirma que el que sí que l'afecta és “la quantitat de gent que no pot accedir a un habitatge a l'illa”. En la seva opinió, els propietaris d'aquesta mena d'habitatges “tenen molta culpa”, al·ludint a la bombolla de lloguer vacacional que ha convertit moltes cases en actius especulatius. “El lloguer vacacional hauria d'estar prohibit, per a això ja estan els hotels, que no són pocs”, sosté el mateix usuari. Les valoracions posen sobre la taula el debat sobre fins a quin punt els amos d'aquestes finques -en molts casos adquirides com a inversió i destinades únicament al mercat estranger- tenen part de responsabilitat en la crisi residencial que sofreixen les illes.
No em fan ni una mica de pena, la qual cosa sí que em fa pena és la quantitat de gent que no pot accedir a un habitatge a l'illa, i aquesta gent té molta culpa, el lloguer vacacional hauria d'estar prohibit, per a això ja estan els hotels, que no són pocs
No en va, Balears s'ha reafirmat com la comunitat autònoma més cara per a adquirir una llar, sobretot en el cas de l'habitatge usat: un pis de 80 metres quadrats en l'arxipèlag costa de mitjana uns 413.000 euros -266.000 euros més que en 2015-, superant els 5.000 euros/m² de mitjana, d'acord amb les últimes dades de l'índex immobiliari de Fotocasa. El mateix portal apunta que, al juliol de 2025, el preu mitjà va superar al de la bombolla immobiliària en situar-se un 84% per sobre del màxim que va aconseguir a l'abril de 2007.
Mentrestant, nombroses propietats emblemàtiques de Mallorca han sortit al mercat immobiliari en els últims anys per a gaubança de grups d'inversió i estrangers amb gran poder adquisitiu, que han anat fent-se amb cadascuna d'elles per a convertir-les en una dels seus múltiples i luxoses residències i, en altres casos, per a treure el màxim profit a l'espai que ocupen i rendibilitzar-les amb la seva conversió en hotels o un altre tipus de negocis.
Una problemàtica que, unida a la turistificació que sofreix l'illa, ha reduït dràsticament l'oferta disponible per als residents locals. En aquest context, molts propietaris han vist en el lloguer vacacional un filó. El rendiment és molt major que el lloguer residencial i les plataformes en línia han facilitat la captació de clients internacionals. Una carrera per maximitzar beneficis que ha tibat encara més el mercat i ha contribuït a expulsar als residents cap a la perifèria o, directament, fora de l'illa.
Sobre aquest tema, l'administradora de la finca de Santanyí assevera que, si bé ni el seu marit ni ella són els propietaris de l'habitatge, el manteniment de la casa requereix de “moltes despeses”. “El jardiner, la neteja... Aquí no es poden fer negocis. Jo també pago els meus impostos. Després no et queda gens de benefici. Lloguem la casa per a cobrir despeses”, afegeix.
El presumpte frau no sols hauria deixat víctimes directes -turistes estafats i propietaris sense cobrar-, sinó que també posa de manifest els riscos d'un model basat en la mercantilització del dret a l'habitatge. La falta de regulació efectiva, l'opacitat de les plataformes i l'aposta cega pel turisme de luxe han creat un ecosistema on els diners ràpids pesen més que la seguretat jurídica o l'accés a l'habitatge. Mentre Mallorca es promociona com a destí d'elit, amb viles de milions d'euros convertides en reclam vacacional, milers de famílies residents busquen desesperadament un pis assequible per a poder viure.