Catalunya Opinión y blogs

Sobre este blog

Primera jornada de vaga a Alstom contra l'acomiadament de 193 treballadors

La primera jornada de vaga contra l'Expedient de Regulació d'Ocupació a Alstom ha estat un èxit de seguiment. Els treballadors han seguit la consigna d'aturar la producció de forma unànime.

A primera hora del matí els operaris s'han concentrat davant la porta de la fàbrica, a Santa Perpètua de la Mogoda i han protestat contra l'ERO, que amenaça a deixar a l'atur 193 operaris dels 600 que té la fàbrica.

La direcció de la multinacional justifica la presentació de l'expedient argumentant que no té feina per mantenir la plantilla actual. Els representants dels treballadors neguen aquest extrem i afirmen que precisament s'ha reduït el nombre de comandes per poder retallar personal.

La primera jornada de vaga serà seguida, si no hi ha acords, per tres més. La primera va començar a darrera hora del vespre i dura 24 hores. Les altres vagues estan previstes per als dies 29, 30 i 31 de juliol. Abans s'hauran de celebrar tres reunions corresponents al període de 30 dies de consulta que fixa la llei en presentar-se un ERO.

La planta de Santa Perpètua ja va patir un ERO anteriorment. Fa dos anys es van fer fora treballadors, però com hi va haver més comandes es van tornar a contractar, recorda el prsident del comitè d'empresa, Gabriel Moreno.

Joan Carles Gallego, secretari general de CCOO, ha participat en les mobilitzacions davant la fàbrica i ha explicat que aquest és “un conflicte que afecta al futur industrial” de Catalunya en un sector, el ferroviari, que és “estratègic”. Per aquest motiu, ha dit, “el govern de la Generalitat no pot mirar cap a un altre costat, i s'ha de posar al costat dels treballadors”.

Cal recordar que Alstom és un feu sindical d'UGT. El secretari general d'aquest sindicat a Catalunya, Josep Maria Àlvarez, és treballador en excedència d'aquesta indústria, de llarga tradició reivindicativa.

Hereva de La Maquinista

Alstom transport és una multinacional, d'origen francès, que fa algunes dècades va comprar la societat catalana Maquinista Terrestre i Marítima, especialitzada, primer, a fabricar motors de vaixells i més tard a fabricar locomotores. Una de les primeres decisions preses després de l'adquisició va ser traslladar la planta de producció a Santa Perpètua de la Mogoda, on va fer una fàbrica nova. Els terrenys, situats al barri de Sant Andreu on durant molts anys havia estat la Maquinista, es van requalificar com a equipaments comercials i es van vendre a una multinacional que hi va situar el centre comercial. L'operació va ser considerada especulativa en el seu temps.

Un cop en la nova ubicació, Alstom va amenaçar els governs autonòmic i central diversos cops amb tancar la fàbrica si no se li adjudicaven comandes corresponents a les renovacions de material ferroviari, tant a Espanya com a Catalunya i a Barcelona. Sempre afirmava que les plantes productives havien d'estar a prop d'on hi havia demanda. I, sigui per aquest motiu o fruit de guanyar concursos, part dels grans contractes d'àmbit ferroviari van anar cap a la planta catalana. La presentació d'expedients de regulació d'ocupació coincideix ara amb la minsa capacitat de compra de productes ferroviaris que sembla que té el mercat espanyol.

La primera jornada de vaga contra l'Expedient de Regulació d'Ocupació a Alstom ha estat un èxit de seguiment. Els treballadors han seguit la consigna d'aturar la producció de forma unànime.

A primera hora del matí els operaris s'han concentrat davant la porta de la fàbrica, a Santa Perpètua de la Mogoda i han protestat contra l'ERO, que amenaça a deixar a l'atur 193 operaris dels 600 que té la fàbrica.