La broma d'un edil del PP de València en la dana després de l'Es-Alert: “He telefonat al 112 perquè m'atenguen de l'ensurt del so de l'alerta”
LLEGIR EN CASTELLÀ
Vaja per davant que ningú resistix l'escrutini dels seus missatges en l'àmbit privat, però hi ha certs missatges de WhatsApp especialment inoportuns, encara que siguen llegits a bou passat. Jose Marí Olano, regidor del PP de València i pes pesant de l'equip de l'alcaldessa María José Catalá, va bromejar en un xat intern minuts després de l'enviament de l'Es-Alert per la dana del 29 d'octubre de 2024, tràgica jornada que va acabar amb 230 morts. “Jo he telefonat al 112 perquè vingueren a atendre'm de l'ensurt que m'he emportat amb el so de l'alerta”, va escriure Marí Olano en referència al missatge automàtic enviat als mòbils per Emergències de la Generalitat a les 20.11 del dia dels fets, quan ja hi havia desenes i desenes de morts sobre el terreny i un nombre incalculable de ciutadans atrapats per les inundacions. La broma va ser la seua única intervenció en tot el dia en el xat, al qual ha tingut accés elDiario.es.
Dos de les principals institucions controlades pel PP de Carlos Mazón —la Generalitat i l'Ajuntament de València— van encarar la resposta a l'emergència de la dana amb carrils paral·lels, distància i una certa desigualtat pel que fa amb l'agilitat de cadascuna.
El grup de WhatsApp dels regidors de l'Ajuntament de València (lliurat per l'alcaldessa a la jutgessa de la dana després de la seua declaració testifical del passat 8 de juliol) permet fer-se una idea de la resposta per part de l'equip del PP en el consistori, que va convocar la reunió del Centre de Coordinació Operativa Municipal (Cecopal) només un minut després que els arribara que s'havia activat l'alerta roja per a la província de València.
El xat, reproduït intregament al final d'aquesta informació, també acredita la presència continuada de l'alcaldessa María José Catalá, en contrast amb la desconnexió de Carlos Mazón del grup de WhatsApp del Consell, especialment quan el president es va tancar amb Maribel Vilaplana en un reservat del restaurant El Ventorro en un llarg dinar i una llarga sobretaula en els moments clau de la gestió de l'emergència.
Les primeres converses ressenyen les queixes de l'equip de Catalá davant els avisos d'Aemet, tal com va escriure Pilar Esquible, assessora de premsa, a les 8.51: “Que s'aclarisca Aemet amb les alertes, els mapes i els colors, si us plau”.
Un altre missatge, escrit per Catalá a les 8.52, resa: “És evident que no hi ha protocol per a aquestes situacions. Demà, a treballar-hi. Resulta il·lògic que suspenguem activitats a l'aire lliure a la ciutat i no avisem els coles que eviten els patis, per exemple. És una incoherència rere l'altra”.
Carlos Mundina, regidor del Cicle Integral de l'Aigua i de Cementeris, va advertir tres minuts després que els cementeris de la ciutat s'havien tancat. A les 8.58, Rocío Gil, edil d'Educació, va anunciar que havia ordenat que es tancaren els patis dels col·legis municipals.
Després de diversos intercanvis de missatges, Carlos Mundina va reenviar a les 10.19 un missatge sobre l'activació de l'alerta roja a tot el litoral de la província de València (incloent-hi, per tant, la capital). A penes un minut després, el vicealcalde i regidor de Protecció Civil, Juan Carlos Caballero, va anunciar la constitució del Cecopal. Dos minuts després, a les 10.22, l'alcaldessa Catalá va escriure que es reuniria el Centre Integral de Seguretat i Emergències (CISE) i va proposar que el seu equip valorara si s'emetia un comunicat sobre aquest tema.
L'enviament de “l'alerta del govern”
El xat inclou la preparació de la nota de premsa sobre la convocatòria del Cecopal, que va estar activat sota el comandament tècnic dels Bombers municipals des de sis hores abans que la Generalitat reunira el Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi). A la vesprada, a les 18.44, es va informar en el xat que s'havia habilitat un pavelló per a acollir possibles afectats per les inundacions.
I, a les 20.11, l'assessora Pilar Esquibel va escriure: “M'acaba d'arribar l'alerta del govern”, en referència a l'Es-Alert enviat pel Centre d'Emergències de la Generalitat. “I a mi”, va contestar l'edil María José Ferrer San Segundo. Esquibel va compartir una captura del text de l'alerta (que la jutgessa instructora de la causa considera tardana i errònia en el seu contingut) i també va especificar que era “la que entra automàticament per l'antena [de telefonia]”.
Hui minuts després, Marí Olano va escriure la seua extemporània broma, que no va obtindre cap resposta. Els missatges següents, reenviats per Carlos Mundina a partir de les 20.56, donaven compte de la situació sobre el terreny i al·ludien al fet que Sedaví estava amb “mig metre d'aigua” i que l'aigua del “barranc del Pollo [sic]” estava “arribant” a les pedanies de la Torre i de Forn d'Alcedo.
Dos minuts després, José Manuel Esteve, assessor de premsa de Catalá, va reenviar vídeos de les inundacions que atribuïa a la pedania de la Torre. A les 21.00, el regidor Carlos Mundina va reenviar un missatge que deia: “Sembla que el barranc del Poio s'ha desbordat i afecta tota la zona”.
Llobet: “A les meues amigues ningú les ha ateses en una hora”
Després d'una successió de missatges de WhatsApp sobre l'afectació de les inundacions, a les 21.51, l'edil Jesús Carbonell (titular de l'àrea de Seguretat i Policia Local) va plantejar la possibilitat que el Govern de Pedro Sánchez assumira el comandament: “Jo em pregunte si no tocaria passar a nivell 3 i que ens ajudaren”. La regidora Paula Llobet va contestar quatre minuts després: “Jo crec que sí. Les meues amigues continuaven al sostre del cotxe fa 10 minuts. Ningú no les ha ateses en una hora. I ara estan sense bateria, o això vull pensar. I així estan en molts punts”.
Jesús Carbonell va remarcar a les 21.59: “Nivell 2 [de l'emergència] és perquè se suposa que podem arribar [a atendre la població amb recursos propis]. I, si no és així, aleshores és evident que hem de passar a nivell 3”. “O ens cauria el pèl”, va advertir l'edil. “Estic amb tu”, va contestar José Manuel Esteve.
La germana de l'alcaldessa, l'assessora Sonsoles Catalá, va alertar a les 22.45: “[La carretera] V-30 a l'altura de Paiporta i la Torre és un drama”. José Manuel Esteve va predir a les 23.17: “Serà gros. Aigua fins dalt a l'aeroport de Manises”.
Els mateixos edils del PP de València es van queixar del col·lapse del telèfon 112 d'Emergències de la Generalitat, un fet negat per Mazón aquella nit. Paula Llobet va escriure a les 23.36: “Això que el 112 no està col·lapsat... A mi m'arriba per molts fronts que no aconseguixen contactar-hi i això crea moltíssim nerviosisme. S'haurien d'habilitar més mitjans”.
L'alcaldessa Catalá va enviar el primer missatge al president Carlos Mazón a les 23.13 per informar-lo que estava a la central de la Policia Local de València. “És horrible. Hi haurà molts morts. Desenes segur ja”, va contestar Mazón.