LLEGIR EN CASTELLÀ
Cinc persones connectades al servei de teleassistència de la Diputació de València van morir el 29 d'octubre del 2024, segons han confirmat a elDiario.es fonts de tota solvència. Aquestes cinc morts de persones usuàries del sistema d'atenció a persones grans i persones amb mobilitat reduïda de la institució provincial se sumen a les 37 persones del mateix sistema que ofereix la Generalitat i que van morir ofegades el dia de la dana. Les mateixes fonts expliquen que, pel que fa al mateix servei ofert per l'Ajuntament de València, cap dels seus usuaris va perdre la vida pel temporal d'inundacions de l'any passat i les conseqüències mortals del qual estan sent investigades pel jutjat d'Instrucció número 3 de Catarroja.
La jutgessa instructora de la causa que investiga com a homicidis imprudents les 229 morts el dia de la dana, ha sol·licitat a la Conselleria de Serveis Socials de la Generalitat que li remeta els plecs i el contracte del servei de teleassistència després de reconèixer el departament que dirigeix Susana Camareo que 37 dels seus usuaris van morir connectats al servei el 29 d'octubre passat. També va sol·licitar els protocols d'actuació per a“adopció de mesures preventives per salvaguardar la integritat física”dels usuaris“en casos de catàstrofe natural”.
En aquests moments, el servei de la Diputació de València no està sent investigat, ja que no es coneixia que havia morts connectats al seu sistema el dia de la dana. En concret van ser cinc com revela elDiario.es en exclusiva. Els plecs de condicions d'aquest servei contemplen protocols per realitzar “avisos de prevenció (calor, fred) o altre tipus d'anuncis generals a persones usuàries de teleassistència que l'empresa prestadora puga fer de manera coordinada amb les autoritats sociosanitàries territorials o estatals”. A més, el contracte també especifica que s'ha de garantir la“prevenció, detectant precoçment les situacions de risc que es puguen donar informant els familiars i els serveis socials municipals”. El PSPV-PSOE a la institució provincial ja ha demanat explicacions sobre la situació.
La vicepresidenta del Consell, Susana Camarero, va explicar en roda de premsa a preguntes d'aquest diari que la teleassistència “és un servei d'assistència i no d'emergències”. “En cap cas la teleassistència es pot convertir en un servei d'emergència, no podem donar una informació que desconeixem des dels serveis socials”, va dir la portaveu de l'Executiu autonòmic, que va defensar el bon funcionament de la prestació, de la qual va recordar que va ser adjudicada per l'anterior Govern del Pacte del Bo plecs compleix lempresa adjudicatària. En el cas de la Diputació de València, el servei que funcionava el dia de la dana també va ser adjudicat a l'etapa anterior.
Hi va haver telefonades d'avís sobre inundacions el dia de la dana
Aquestes paraules de Camarero contrasten amb algunes de les indagacions obtingudes en la investigació interna que s'estan realitzant per atendre les peticions de la jutgessa. Segons ha pogut saber elDiario.es, hi ha telefonades per part del servei de teleassistència el dia de la dana en què es va parlar amb els usuaris sobre la perillosa situació per a la seva integritat física per les pluges torrencials del 29 d'octubre. Fins i tot, confirmen les mateixes fonts, han quedat registrades gravacions en què es pot escoltar la desesperació de les víctimes parlant amb els teleoperadors a través del sistema i que finalment van morir ofegades.
El sistema de teleassistència, tant el de la Generalitat, com el de la Diputació de València i l'Ajuntament de València, està operat per la mateixa empresa i registra totes les converses entre els usuaris i les persones del servei que en fan el seguiment. El motiu és protegir les dos parts davant de possibles errors o negligències en un procés penal. En aquest cas, el que s'està revisant ara per petició de la jutgessa són aquests enregistraments el contingut dels quals serà revelat a la instructora per conèixer l'actuació del servei en aquesta jornada.
Com ha estat explicant aquest diari en els darrers dies, els plecs tècnics del contracte que han de ser lliurats a la jutgessa de Catarroja, preveuen una“resposta immediata davant situacions d'emergència, o d'inseguretat, solitud i aïllament” de les persones usuàries. Es tracta d'un ampli ventall de necessitats que presta un servei disponible les 24 hores dels 365 dies de l'any, molt valorat per les persones grans usuàries i els familiars.
L'empresa adjudicatària, a més, disposa d'un “protocol d'actuació davant de situacions de risc greu i emergència”, com ara pandèmies, “fenòmens meteorològics adversos (fortes nevades, pluges intenses”inundacions“ i ”incendis“.
El plec també indica:v“La teleassistència, a més de la resposta a una situació d'emergència, ha de proporcionar una sèrie d'atencions personalitzades per millorar les condicions de seguretat i companyia a la vida quotidiana de la persona, potenciar la independència i facilitar la integració en el seu entorn habitual de convivència, així com detectar”.
Entre els serveis a prestar s'inclou la “mobilització de recursos davant situacions d'emergència sanitària, domèstica o social”, a més del “seguiment periòdic ”des del Centre d'Atenció on les gestions dels dependents“, entre molts altres negociats.
La “comunicació d'emergència” es produeix “per situacions que impliquen risc per a la integritat física, psíquica o social de la persona usuària o el seu entorn, que requereix l'actuació i, si escau, mobilització immediata de recursos emergència o de forces de seguretat”.
“En tots els casos, es mantindrà contacte des de la central amb la persona en situació d'emergència, fins que aquesta siga solucionada”, indica el plec.
La Diputació de València es troba ara en una tessitura similar a la de la Generalitat, ja que haurà d'explicar, almenys públicament, el funcionament del sistema de teleassistència el dia de la dana. Des del març del 2019, la institució provincial ha pagat al voltant de 130.000 euros al mes pel servei de teleassistència domiciliària sense un contracte en vigor. L'empresa adjudicatària, Serveis de Teleassistència Domiciliària SA, ha continuat prestant el servei, que resulta essencial per a persones grans o en situació de dependència a la província, a través de facturació directa. Per aquest motiu, el govern de Vicente Mompó va treure la licitació el passat mes de juny a què opten quatre empreses.