LLEGIR EN CASTELLÀ
El retard de l’Ajuntament de València en el cobrament de l’ecotaxa per la prestació del servei de recollida i transport de residus sòlids urbans podria penalitzar els veïns de València si en aquest exercici acaben acumulant-se els pagaments corresponents al 2025, tot i que hauria d’haver-se girat la primera quota inclosa en el rebut de l’aigua, i al 2026.
Tenint en compte que, segons els barems aprovats pel consistori que dirigeixen el PP i Vox, la quantitat mitjana a abonar per habitatge serà de 90,59 euros a l’any, si finalment es passen al cobrament les quotes del 2025 i del 2026 durant aquest exercici, la càrrega fiscal que patiran les famílies serà del doble de la previsió, és a dir, de 181,18 euros.
L’equip de govern que dirigeix l’alcaldessa, María José Catalá, va anunciar divendres que les bonificacions a què es podran acollir determinats col·lectius es podran sol·licitar fins al 31 de maig, però, a preguntes d’elDiario.es no van aclarir el calendari en què s’inclourà en el rebut de l’aigua l’ecotaxa del 2025 i la del 2026.
Es tracta d’un gravamen de cobrament obligat des d’abril de l’any passat per a tots els consistoris, tal com es recull en la Llei de residus i sòls contaminats per a una economia circular que ve motivada per la Comissió Europea.
Aquesta nova taxa d’escombraries permet implantar sistemes de pagament per generació i reflecteix el cost real de la recollida i el transport dels residus urbans. La llei subratlla que els costos relatius a la gestió dels residus, incloent-hi els costos corresponents a la infraestructura necessària i al seu funcionament, així com els costos relatius als impactes mediambientals i, en particular, els de les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, hauran de ser sufragats pel productor inicial de residus.
L’ordenança fiscal aprovada pel govern municipal de València fixa diferents quotes en l’apartat dels habitatges. Fins a 65 m³, les llars pagaran 39 euros cada any. Un rebut que abonaran prop de la meitat dels contribuents (202.000 dels 408.000 rebuts). L’altra meitat pagaran entre 122 i 272 euros per casa i any en funció de la forqueta de consum en què estiga. A més, considerant tots els trams de tarifes previstos en l’ordenança en funció del consum d’aigua, el rebut mitjà domiciliari ascendirà a 90,59 euros i el rebut mitjà de les activitats econòmiques a 243,02 euros. L’Ajuntament preveu recaptar per aquesta nova ecotaxa 45,7 milions d’euros a l’any.
La regidora d’Hisenda, María José Ferrer San Segundo, ha explicat sobre aquest tema que “amb les propostes del Partit Popular els ajuntaments podrien assumir almenys part del cost del servei i estendre les bonificacions en aquesta taxa”, les tarifes de la qual a l’Ajuntament de València, com ha remarcat, han sigut determinades pels tècnics municipals atés el consum d’aigua potable, ja que, davant l’absoluta falta de criteris per part de la llei estatal, es considera el millor indicador indirecte de la generació de residus, i està, a més, coordinat amb el mateix criteri que empra l’Emtre pel que fa al tractament i l’eliminació de residus.
Bonificacions aprovades
El ple de l’Ajuntament aprovarà la modificació de l’ordenança que regula l’ecotaxa per a ampliar fins al 31 de maig de 2026 el termini per a sol·licitar els beneficis fiscals següents per a la taxa corresponent a l’any 2025 i servirà també per a la del 2026 (es podran acumular les reduccions i les bonificacions).
En primer lloc, hi haurà una reducció del 30% a famílies nombroses (3 o més fills, amb caràcter general) per a l’habitatge habitual (amb concessió automàtica quan es dispose de bonificació en IBI i possibilitat d’acollir-s’hi els arrendataris); reducció del 30% per a l’habitatge habitual de famílies amb escassos recursos (unitat familiar els ingressos de la qual no superen l’Iprem referit a 14 pagues); bonificació de 10 euros a usuaris que utilitzen ecoparcs almenys una vegada a l’any; bonificació de 50 euros a activitats econòmiques que utilitzen sistemes de recollida municipal de paper i cartó “porta a porta”; bonificació del 10% a empreses de distribució alimentària i restauració que tinguen establits en col·laboració amb entitats d’economia social sense ànim de lucre, sistemes de gestió que reduïsquen els residus alimentaris de manera significativa i verificable (menjadors socials); no subjecció d’activitats que tinguen contractat gestor de residus autoritzat per a la recollida de totes les fraccions que generen, acreditant que és així davant l’Ajuntament.
El PSPV i Compromís critiquen el possible cobrament doble de la taxa
Des del grup municipal socialista tenen clar que legalment és molt complicat evitar que en aquest exercici es giren els cobraments corresponents al 2025 i al 2026, la qual cosa consideren una pèssima gestió de l’equip de Catalá que pagaran els veïns de València. Així doncs, consideren difícilment justificable des del punt de vista jurídic sostindre en el temps el cobrament a any vençut per a evitar que s’ajunten dues taxes en un mateix any.
Sobre aquest tema, el portaveu socialista en l’Ajuntament de València, Borja Sanjuan, ha denunciat l’aprovació definitiva del basurazo de Catalá pel qual imposarà un rebut de més de 100 euros de mitjana a cada habitatge de la ciutat. Sanjuan, a més, ha retret al govern del PP i de Vox que la seua mala gestió suposarà que les famílies valencianes hagen de pagar dues vegades el 2026 per la taxa del 2025 i per la del 2026.
El responsable socialista ha afegit que, malgrat els seus anuncis, Catalá ha disparat els impostos a la ciutat des que va arribar-hi. “Amb el basurazo del PP, els valencians i valencianes paguen més impostos des que Catalá és alcaldessa, però no solament això, sinó que enguany, per la seua mala gestió, els valencians hauran de pagar el rebut dues vegades. És a dir, cada veí o veïna de la ciutat de València haurà de pagar més de 200 euros per a poder quadrar els comptes municipals de María José Catalá”, ha continuat.
La regidora de Compromís, Eva Coscollà, ha criticat que “el Govern de Catalá ha anunciat hui que amplia el termini per a sol·licitar les bonificacions, però cal assenyalar que ho fa perquè no tenia alternativa: l’ordenança fixava el 31 de març i encara no han formalitzat el contracte per a gestionar i notificar la taxa de residus”.
Coscollà ha comentat que “entre els regidors del PP i els de Vox han sigut incapaços de posar en marxa una taxa clau per a quadrar el pressupost i ara rectifiquen per pura ineptitud; a més, no van establir més bonificacions no perquè la llei no ho permeta, sinó perquè necessitaven recaptar diners per a tapar el forat de la seua falsa rebaixa fiscal, sent totalment interessada la seua lectura del caràcter no deficitari”. Per tant, “no estem davant un alleujament fiscal com pretenen vendre, sinó un exemple més d’improvisació i trilerisme”, ha lamentat.