Eivissa i Palma lideren el trànsit de jets a Espanya: “Els rics són els principals causants de la crisi climàtica”

Els aeroports de Palma i Eivissa han registrat enguany, fins al mes d’agost, 12.227 i 11.439 operacions amb jets privats, respectivament, la qual cosa suposa un descens de l’1% —en el cas del primer— i un increment del 5% —en el cas del segon—, segons les darreres dades de l’Associació Europea d’Aviació Empresarial (EBAA, per les seves sigles en anglès). Aquestes dades impliquen que ambdós aeroports es mantenen entre els onze europeus amb més moviments de jets privats, només per davall de París (Le Bourget), Niça, Ginebra, Farnborough (Hampshire, Regne Unit), Londres (Luton i Biggin Hill), Milà, Zurich i Istanbul (Atatürk). Durant els mesos de juliol i agost, Eivissa s’ha situat en setena i cinquena posició amb més sortides d’avions privats, mentre que Palma ocupa la desena posició del mes de juliol. AENA no ha respost a la consulta d’elDiario.es en relació amb la política que seguirà en els pròxims anys l’empresa semipública, i si continuarà l’actual tendència del trànsit de jets privats.

“Els megarrics són els principals causants de la crisi climàtica, els efectes de la qual colpegen de manera desproporcionada els països més empobrits”, afirma Karen Killeen, portaveu d’Extinction Rebellion Eivissa. Segons dades de Transport & Environment, organització sense ànim de lucre amb seu a Brussel·les, l’1% de la població és responsable del 50% de les emissions globals. L’ONG, que estudia les repercussions del transport sobre el medi ambient i el clima, considera que els multimilionaris que viatgen en jet privat exerceixen “un paper desmesurat” pel que fa a les emissions contaminants.

Entre 2005 i 2019, les emissions de CO2 a l’atmosfera a conseqüència del trànsit de jets privats varen augmentar un 31%. En una hora de vol es poden emetre fins a dues tones de gasos de diòxid de carboni. “Són la cúspide de la injustícia climàtica”, assenyala Killen. De fet, els jets privats són entre 5 i 14 vegades més contaminants que els avions comercials, si tenim en compte la proporcionalitat (és a dir, els passatgers), i 50 vegades més que els trens, segons els informes de Transport & Environment.

Els jets privats són entre 5 i 14 vegades més contaminants que els avions comercials, si tenim en compte la proporcionalitat (és a dir, els passatgers), i 50 vegades més que els trens

Les ONG proposen gravar els jets privats

Aquesta diferència augmentarà a mesura que els usuaris de jets privats es decantin per avions més grans i més contaminants que les seves alternatives comercials, assenyala l’estudi. Aquesta organització promou un acord per prohibir els jets privats que utilitzin combustibles fòssils a partir de 2030 i, fins llavors, que s’incrementin els impostos al sector per destinar-los a l’adaptació de la indústria de l’aviació de cara al futur. Així, proposen gravar amb un impost sobre els bitllets de tots els vols privats que surtin d’Europa amb almenys 3.000 euros, cosa que permetria recaptar, segons les estimacions de l’organització, “diversos centenars de milions d’euros, que s’haurien de destinar exclusivament a finançar el desenvolupament de les noves tecnologies d’aviació”.

“Hi ha empreses que ofereixen serveis de transport de luxe per portar els seus clients a l’hotel o a determinats esdeveniments”, afirma Pere Joan Femenia, portaveu de Fridays for Future Mallorca. Transport & Environment ha xifrat el patrimoni dels propietaris de jets privats en uns 1.300 milions d’euros. No obstant això, segons Femenia, els doblers que gasta aquest tipus de turisme no repercuteixen realment en la major part de la població local.

“És veritat que aquest tipus de turista gasta més doblers, però no arriben a tota la població, sinó que es concentren en determinades empreses i hotels que acaben acumulant-ne més, cosa que aprofundeix en les dinàmiques de desigualtat social”, analitza. Segons els activistes climàtics, sovint es tracta “d’empreses estrangeres que operen a les Balears, però que no generen riquesa per a la població local”.

És cert que aquest tipus de turista gasta més doblers, però no arriben a tota la població, sinó que es concentren en determinades empreses i hotels que acaben acumulant-ne més, cosa que aprofundeix en les dinàmiques de desigualtat social

Una anàlisi més recent d’Oxfam va revelar que els jets dels 23 “superrics” mundials van deixar el 2023 una empremta de carboni equivalent a la que qualsevol ciutadà mitjà deixaria en 300 anys de vida, o en 2.000 anys en el cas d’una persona de les més pobres del planeta. Segons aquesta anàlisi, van volar de mitjana 184 vegades, és a dir, 424 hores a l’aire. “Això equival a què cadascun d’ells hauria donat la volta al globus deu vegades”.

L’organització posa com a exemple Elon Musk, propietari de dos jets privats, que va emetre 5.497 tones de CO2, cosa que una persona mitjana consumiria en 834 anys, o 5.437 anys en el cas d’algú pertanyent al 50% de la població més pobre. Els seus avions estan estacionats a l’aeroport de Van Nuys, a Los Angeles, el tercer més contaminant del món, on també tenen els seus jets privats Kim Kardashian i Jay-Z.

Oxfam va revelar que els jets dels 23 ‘superrics’ mundials van deixar el 2023 una empremta de carboni equivalent a la que qualsevol ciutadà mitjà deixaria en 300 anys de vida, o en 2.000 anys en el cas d’una persona de les més pobres del planeta

El 2023, els jets privats van produir fins a 19,5 milions de tones d’emissions de gasos d’efecte hivernacle, cosa que va suposar un augment del 25% en l’última dècada, segons un altre estudi recent del International Council on Clean Transportation (ICCT). Per exemplificar el que suposa aquesta xifra, l’ICCT explica que la quantitat equival a més emissions que tots els vols que van enlairar-se de l’aeroport de Londres Heathrow aquell any, incloent-hi els vols comercials.

Eivissa va ampliar la capacitat per acollir jets privats

En el cas d’Eivissa, un dels punts d’inflexió va arribar el març de 2016, quan es va aprovar la reforma de la zona de l’aeroport on estacionen els jets privats. “Aquesta ampliació va permetre acollir fins a 58 aeronaus i es va aprovar amb el vistiplau del Consell d’Eivissa quan aquest era governat per la coalició PSOE-Podemos, partits (sobretot l’últim) que sempre han estat crítics amb la massificació i el superlucre”, detalla el periodista i escriptor Joan Lluís Ferrer a Ibiza masificada. Así nos expropian la isla y nos expulsan de ella (Balàfia Postals, 2025).

En un context en què a Palma s’estan fent obres a l’aeroport de Son Sant Joan que acabaran el 2026, des de les organitzacions ecologistes i climàtiques hi ha temor que en un futur pròxim es plantegin projectes d’ampliació de les infraestructures d’Eivissa. Cal tenir en compte, a més, que l’aeroport eivissenc s’ubica al voltant del Parc Natural de ses Salines, de manera que aquest espai d’especial interès pels seus valors ecològics, paisatgístics, històrics i culturals podria veure’s afectat per nous impactes.

“Hi ha un interès a continuar atraient, des de les institucions, aquesta clientela de luxe”, insisteix Femenia, qui creu que existeix una “complicitat” per part de les institucions públiques “a l’hora de promocionar i fomentar aquest turisme d’elit, que inclou els jets privats”. Així, l’activista climàtic mallorquí recorda que els més de 12.000 jets privats que han aterrat a l’aeroport de Palma aquest 2025 contaminen “com la població total de Felanitx —gairebé 19.000 habitants— durant un any”. Afirma, a més, que encara que en el còmput global no és molt significatiu, s’està consolidant la ruta Palma-Menorca entre els jets privats. “Menorca és un lloc discret i atractiu, cosa que atrau el turisme de luxe”, opina.

“Les nostres illes són extremadament vulnerables al canvi climàtic; malgrat això, els nostres governants no fan res per prescindir del que més contamina”, coincideix Killeen, qui reivindica el “dret a protestar”, així com la urgència de “mesures contundents davant un desastre climàtic que ja és aquí”. Cal assenyalar que activistes de Futuro Vegetal i Extinction Rebellion Eivissa van ser detinguts, l’estiu del 2023, per a ruixar amb pintura biodegradable un jet privat a l’aeroport d’Eivissa. Per aquests motius, s’enfronten a una pena de presó d’un a tres anys i a una multa econòmica de 12 a 24 mesos, segons va informar aquest diari.

Les nostres illes són extremadament vulnerables al canvi climàtic; malgrat això, els nostres governants no fan res per prescindir del que més contamina

PP, PSOE i Vox van rebutjar un impost especial

El Congrés va rebutjar el 14 de maig una proposició no de llei (PNL) impulsada per Sumar per instar el Govern a imposar un impost especial als jets privats i als iots de luxe. PP, Vox i el PSOE van impedir que la iniciativa prosperés.

El text instava a “aprovar un nou impost que gravés les emissions ocasionades per l’ús de mitjans de transport de luxe, en concret els vols en jets privats i els viatges en iots de luxe”, amb l’objectiu d’ajudar a disminuir l’impacte ambiental que provoca el seu ús “abusiu” i finançar el “cost de mesures de democratització del transport com el bitllet únic i la millora de la xarxa ferroviària”.

La iniciativa només va comptar amb el suport de les formacions d’esquerra de l’hemicicle. PNV i Junts es van abstenir, i tant les dretes com el PSOE van rebutjar la PNL, que va obtenir 43 vots a favor, 290 en contra i 13 abstencions.