La Fundació Franz Weber exigeix la fi dels espectacles amb dofins i lleons marins a Marineland Mallorca

Europa Press

0

La Fundació Franz Weber ha demanat que es prohibeixin els espectacles amb dofins i lleons marins a Marineland Mallorca, com a “exemple” del que “no s'hauria de fer” en un recinte que té com a objectiu “conservar” la fauna silvestre en captivitat.

L'entitat ha lamentat aquest dimecres en un comunicat que, mentre Europa avança cap a la fi d'aquestes funcions, aquesta situació es manté a Balears “per culpa d'una Llei de Protecció dels Animals que va buidar de contingut qualsevol proposta per reconvertir zoològics i aquaris”.

Segons ha destacat la fundació, la legislació vigent avala els espectacles públics amb cetacis --com els dofins--, “el qual interès científic o educatiu és nul”. Tanmateix, la llei prohibeix a altres animals silvestres criats en captivitat actuar en circs, cosa que ha considerat “una contradicció evident”.

Els estudis científics “demostren com la captivitat afecta la salut orgànica dels cetacis” i constaten que “impacta negativament” sobre el funcionament cerebral d'aquests animals, que tenen unes condicions singulars per la grandària dels seus cossos i cervells, comportament altament social, rangs territorials molt alts o una esperança de vida elevada.

El captiveri implica instal·lacions petites, falta o reducció d'exercici i limitació d'interaccions socials amb individus de la mateixa espècie, la qual cosa impedeix el desenvolupament de comportaments normals de socialització, cures, recerca d'aliments o el recorregut de grans distàncies.

“Cosificació” dels animals

La fundació ha reivindicat que la llei “hauria d'abordar l'ús d'animals” que realitzen parcs com Mundomar --a Benidorm--, en el qual els espectacles “envernissats” d'activitat educativa “suposen una forma de cosificació” dels animals.

Segons ha indicat, aquest recinte també ofereix la possibilitat de “trobar-se” amb els cetacis i lleons marins, cosa que “encara qüestiona més la pervivència d'aquests espectacles en la llei”.

Així, aquests animals es converteixen en “mers objectes d'entreteniment” i la dinàmica diària “no aporta en absolut cap valor a la seva conservació” ni a la “pedagogia amb el públic assistent”.

L'entitat ha criticat que Espanya sigui el país amb més delfinaris oberts de la Unió Europea i que contribueixi “a un model de captivitat per simple negoci”.

D'acord amb les dades de la fundació, prop d'un centenar de dofins i unes sis orques són forçades a realitzar salts i trucs “que res tenen a veure amb el seu comportament natural”.