Més d’un milió d’euros des de l’any 2012 fins al 2022 és el que hauria donat en subvencions a dit l’alcalde de Peníscola, Andrés Martínez (PP), al Club de Futbol Sala Peníscola. Això es recull en la querella admesa a tràmit contra l’alcalde i que investiga el jutjat de Primera Instància i Instrucció número 2 de Vinaròs, que indaga possibles irregularitats en les ajudes que el Patronat Municipal de Turisme de la localitat castellonenca i s’imputen presumptes delictes de malversació, prevaricació, falsedat documental i estafa a Martínez.
Aquestes ajudes, que ascendeixen a una quantitat total d’1.154.745 euros, s’haurien donat primer a través del Patronat de Turisme i de l’equip de govern després. Precisament el Patronat de Turisme és la peça troncal per la qual dijous passat Andrés Martínez va haver d’assistir a declarar com a investigat, per presumptament no complir la llei de modernització d’administracions legals del 2003 per no haver dissolt aquest patronat fins al 2015, malgrat que hi havia dos informes de la secretaria que ho aconsellaven així anys abans.
Segons diu en l’escrit de la querella, l’any 2012, quan el club militava en la segona divisió, el Patronat de Turisme li va atorgar una subvenció per import de 13.500 euros, a raó de “conveni de col·laboració”. El 2013, encara en la mateixa categoria, el club va firmar un altre conveni de col·laboració amb el patronat per 16.500 euros.
Mesos més tard, i quan el club ja havia ascendit a la primera divisió, el 20 de novembre de 2013, un dia abans que l’Ajuntament de Peníscola acordara la dissolució del Patronat de Turisme, aquest va firmar un conveni per import de 115.000 euros amb el club per a aquella temporada.
El març del 2014 la interventora de l’Ajuntament de Peníscola va redactar l’informe de fiscalització 2014/2015 en què posava objeccions a la factura de 70.000 euros del club FSP i al conveni, i afirmava que s’havia produït un mix entre el contracte de patrocini i el conveni per la percepció d’una subvenció. Assenyalava així que el contracte “no ha sigut aprovat per cap òrgan administratiu, ni està signat pel secretari de la corporació, ni s’ha sol·licitat informe previ de fiscalització, ni tan sols l’existència de crèdit adequat i suficient sense haver-se respectat la normativa de la llei de contractes del sector públic”. Afegia que “la fiscalització dels patrocinis publicitaris s’ha de formalitzar a través d’un contracte privat” en què “ha d’estar justificada la necessitat i la idoneïtat del contracte”, i “ha d’haver-hi una equivalència entre les prestacions, d’acord amb els preus vigents de mercat”.
El 2015, el club va tornar a rebre l’import de 121.000 euros provinent d’un altre conveni de patrocini de subvenció amb la Regidoria de Turisme.
El 2016, com que ja s’havia dissolt el Patronat, l’Ajuntament va fer un concurs de patrocini per a clubs esportius d’elit per un import novament de 121.000 euros. L’objecte del patrocini era difondre la imatge de Peníscola en esdeveniments esportius i la seua oferta turística en 15 partits i 10 esdeveniments més. L’anunci de licitació es va publicar en el BOP de Castelló el 3 de març i es donava als candidats 5 dies de marge, però es va substituir per dues setmanes més després, el 17 de març, en què s’allargava el termini a 8 dies.
Els requisits que s’establien eren: “Ser un club esportiu d’elit. Incloure la marca de Peníscola en la imatge del club. Incloure la imatge de Peníscola en totes les retransmissions. Incloure el logotip de Peníscola en les samarretes. Acreditar-se aquesta promoció almenys en 15 partits i 10 esdeveniments”. Davant aquests condicionants, el denunciant assenyala que el concurs estava “falsejat”, perquè “cap altre club complia les característiques anteriors”, i que la segona convocatòria del concurs es va fer “amb la finalitat de dissimular que al concurs solament es podia presentar el Club FSP”.
El 2017 les circumstàncies es van repetir, la mateixa quantitat i requerint que fora un club d’elit, cosa que únicament complia el Club de Futbol Sala Peníscola. El denunciant assenyala que “el que es va fer per part de l’Ajuntament va ser continuar atorgant subvencions al Club FSP perquè es mantinguera en primera divisió, camuflant-ho com a promoció turística per a la ciutat de Peníscola”. I el mateix es va repetir el 2018.
Per al 2019, la quantitat va ascendir a 133.100 euros i l’únic que s’hi va presentar va tornar a ser el Club de Futbol Sala Peníscola. El 2020 es van tornar a repetir les circumstàncies, però les bases es van aprovar i publicar després d’haver-se fiscalitzat la despesa. Això va desembocar en el fet que l’informe de fiscalització de la interventora apuntara una objecció per la falta d’aprovació i publicació de les bases en el BOP. Finalment, l’adjudicació va ser de 126.445 euros (el 95% de la quantitat de la dotació de la subvenció).
El 2021 es van aprovar les bases del concurs de la temporada 2020/2021 per un import de 133.100 euros, i la interventora va emetre una objecció perquè es fera un pagament anticipat del 95% de l’import de la subvenció amb la concessió, amb caràcter previ a la justificació. No obstant això, mitjançant resolució de l’Alcaldia, es va acordar alçar l’objecció feta per la interventora –sense cap justificació sobre això– i atorgar el pagament del 95% de la quantitat. Aquell any mateix, el club de futbol sala tornava a baixar a segona divisió.
Ja en la categoria de plata la situació canviava, i també van canviar els requisits per a obtindre la subvenció. Així doncs, mentre que per a la temporada anterior es requeria participar “en competicions nacionals de la màxima categoria de l’esport corresponent”, per a la temporada que començava en segona divisió únicament demanava que estiguera “en competicions nacionals de l’esport corresponent”. El Club de Futbol Sala Peníscola va tornar a presentar-s’hi i l’import rebut va tornar a ser de 133.100 euros.