LLEGIR EN CASTELLÀ
Les queixes sobre el transport públic solen estar en el rànquing de perjudicis en totes les enquestes municipals. Si un pregunta a qualsevol veí què hauria de canviar a la seua ciutat, la cosa més habitual és que plantege que aspectes sobre neteja, seguretat i transport. En el cas de València, les queixes sobre el transport públic estan en el ‘top 10’ de problemes que subratllen els veïns, enquestats periòdicament per l’Ajuntament. La preocupació va darrere del problema de l’habitatge, al capdavant dels maldecaps de mitja Europa, així com de la neteja, la seguretat i, evidentment, la dràstica DANA del 29 d’octubre passat, que va arrasar l’àrea metropolitana i les pedanies sud de la ciutat.
L’últim baròmetre municipal, publicat el juliol passat, amb dades del mes anterior, apunta a un canvi en la percepció del transport públic de la capital. El servei, que estava bastant ben valorat en anys anteriors, ha començat a descendir. En un any han coincidit nombroses obres a la ciutat que compliquen els desplaçaments, com les de l’avinguda de Pérez Galdós, que se solapen amb les obres de la línia del metro que porta a la platja, forçant els autobusos urbans en temporada alta i, a més, un conflicte amb la Generalitat Valenciana sobre el descompte dels abonaments, que ha portat l’Empresa Municipal de Transport (EMT) a demanar un crèdit de 40 milions d’euros.
Les enquestes posen números a les converses quotidianes. L’últim baròmetre puntua el servei d’autobús amb un 6,6, encara un aprovat. No obstant això, el 2024, el servei rebia un 7,2; són sis punts percentuals menys en un exercici. El 31,3% dels enquestats creu que ha millorat, el 52% que continua igual, i el 15,4% restant que ha empitjorat. En la mateixa enquesta, en què es preguntava per les principals preocupacions, els veïns també demanaven més línies, freqüència, parades de transport públic.
En aquest baròmetre, centrat en innovació, es va preguntar també sobre aplicacions per a millorar la qualitat de vida emprant la intel·ligència artificial. El 33% dels enquestats, el segon percentatge més elevat, creuen que la prioritat ha de ser la millora del transport públic i la mobilitat sostenible. El 26% ho consideren la seua segona prioritat. Els problemes de trànsit i de mobilitat passen de ser el huité problema per a la ciutadania el desembre del 2024 (5,3%) al quart problema el juliol del 2025 per a un 5,1% de les persones enquestades.
El març del 2023, poc abans de les eleccions municipals, l’equip de govern de Compromís i el PSPV va publicar un baròmetre exclusiu de mobilitat a la ciutat. Segons aquest estudi, els valencians puntuaven amb un 7,9 sobre 10 la facilitat per a desplaçar-se amb autobús per la ciutat. Era la millor puntuació, només per darrere de desplaçar-se caminant, una cosa relativament fàcil en una ciutat mitjana i plana. El 44% dels enquestats van considerar que el consistori hauria de potenciar aquest mitjà de transport públic, el primer en prioritats.
En aquest baròmetre, prop de la meitat dels enquestats consideraven que els desplaçaments amb autobús urbà eren “còmodes”. Es tracta de la resposta a un qüestionari que demanava aplicar un adjectiu a diferents mitjans de transport. El 44% va apuntar aquesta opció, mentre que el 29% van considerar que és lent i el 28%, barat. L’autobús va ser el mitjà considerat més còmode per als enquestats, per damunt del metro. Un 35% dels enquestats va apuntar que havia substituït els seus desplaçaments amb cotxe o moto per l’autobús per a anar a treballar. Més d’un 80% demanaven millorar el transport públic, un percentatge similar al que destacava que la ciutat estava molt ben dotada o ben dotada quant a aquest servei de mobilitat.
El 2024, ja amb l’equip de govern del PP i Vox, l’EMT va publicar una enquesta pròpia sobre el servei, una enquesta de satisfacció de clients. El consistori va destacar que “atorga un històric índex del 8,39 davant el 7,66 de l’últim estudi fet el 2017, abans de la pandèmia”. Es va elaborar entre gener i febrer d’aquest any, després dels primers sis mesos de mandat.
Pla rector: 10 noves línies
A València i la seua àrea metropolitana es registren més de 6 milions de desplaçaments diaris en una població que no para de créixer. El 40% utilitzen l’autobús urbà en aquests trajectes. Amb aquest panorama, l’EMT va presentar fa poc un pla director, que preveu crear 10 línies noves en els pròxims tres anys, entre les quals, les més pròximes, les que connecten els nous barris de Turianova i la reactivada Sociòpolis. El pla pretén crear 23,8 km de nous carrils bus, i arribar a un total de 123 km, i algunes línies circulars per a millorar la connexió dels barris.
L’oposició en mobilitat, capitanejada per Compromís, que detenia aquestes competències en els dos mandats anteriors, qüestiona el pla rector, assenyalant que oblida aspectes clau com la nova línia de tramvia, que afectarà el recorregut de desenes d’autobusos. La coalició va criticar que el model “porta a porta” implica que l’autobús “tarde una vida” a fer un recorregut i que passen desenes de vehicles per les parades. Són, a parer seu, “poc competitius” respecte del vehicle privat.
El regidor de Compromís Giuseppe Grezzi també va considerar que la línia 96, una nova circular, representa un “contrasentit”, perquè “replica en recorregut i intencions el servei que ja ofereix Metrovalència amb les seues línies 5, 6, 7 i 8 (cosa que significaria un malbaratament de diners públics duplicant el servei existent), sinó que, com es pot comprovar posant el plànol de la seua línia sobre el mapa de les existents, més del 50% del trajecte que diu que farà el du a terme ja exactament igual l’actual línia 92 de l’EMT, encara que amb la Malva-rosa i no el passeig de Neptú com a origen i destinació”.