Rebuig a la retallada de Rajoy en el Parc Central

Tornada a la casella d’eixida del Parc Central. El Govern central ha presentat aquest dimarts un avantprojecte alternatiu –elaborat de manera unilateral– davant de les altres dues administracions implicades, l’Ajuntament de València i la Generalitat Valenciana. I la resposta que ha obtingut ha estat clara: enuig i rebuig per la retallada que planteja la nova proposta i pels efectes que tindria sobre el Pla General d’Ordenació Urbanística (PGOU).

La negativa al projecte ha estat plantejada per l’alcalde de València, Joan Ribó, i la consellera d’Habitatge i Obres Públiques, María José Salvador, i obligarà que una comissió formada pel Govern central, l’Ajuntament i el Consell es reunisca amb l’objectiu d’acostar postures. Encara que, de moment, estiguen molt allunyades.

La proposta presentada pel secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Julio Gómez-Pomar, suposa una reconsideració del Parc Central que s’havia d’executar. I això ha revoltat les dues administracions locals. Retalla en quasi la meitat el cost de la inversió –que passaria de 2.800 milions d’euros a 1.426 milions– ja que redueix de dos a un els nivells de soterrament de l’estació.

La reducció dels nivells, no obstant això, té un impacte directe sobre el plantejament previst. Com que es queda a un nivell i ha d’integrar-hi diferents modalitats de transport –rodalies, AVE, etc.–, els gratacels que es preveia construir en el Parc Central no es podrien bastir en el lloc fixat. Això comportaria retocar el PGOU –amb la qual cosa s’alentiria encara més l’inici del Parc Central– i faria més inviable una construcció fonamental, perquè de les plusvàlues obtingudes es finançaria la part que hauria d’abonar l’Ajuntament –un 25%, com la Generalitat–. Una operació urbanística que al seu dia va estar envoltada de polèmica i va ser criticada per l’oposició d’esquerres.

Gomar ha justificat la solució adoptada argumentant que soterrar a dos nivells comportaria un augment del 60% del cost del projecte. No obstant això, ha reconegut que amb això les torres d’habitatges no es podrien edificar tal com estava previst, perquè afecta el PGOU. “Això és el que cal discutir”, ha afirmat.

A més, Foment planteja executar el projecte en tres fases. En la primera, se soterrarien les vies d’alta velocitat i convencionals fins al pont de Giorgeta; en la segona fase, es faria el soterrament d’ambdues estacions en un únic nivell; i en la tercera i última, s’enllaçaria amb el túnel passant que construiria Adif. “Hi havia una sèrie d’elements com l’estació d’Aragó i l’estació Universitària, i hem vist que en cap moment hi estan quantificades”, ha criticat l’alcalde.

Ribó, mentre Salvador assentia amb el cap mostrant sintonia, ha censurat que “el projecte original tinga un estudi informatiu i aquest siga només un avantprojecte, amb la qual cosa s’ajornaria la posada en marxa almenys cinc anys”. I ha considerat el corredor mediterrani, el túnel de Serradora, l’eix passant i l’estació nova com a “part de la mateixa solució”.

“L’avantprojecte s’ha elaborat de manera unilateral, sense reunir-se tècnics de les tres administracions implicades”, ha censurat Salvador. “És inviable i no té un calendari de compliment”, ha afegit. El tren del Parc Central continua encallat.