🎧El sofà contra la pista
Iniciem una nova temporada de Sampleòpolis amb l’equip al complet: Laura Martínez, Eva Manuel, Aurora Mora i Jordi Coll, des de Ràdio Godella. I ho fem proposant-vos un recorregut per una de les transformacions conceptuals més fascinants de la música electrònica dels anys noranta.
En «El sofà contra la pista» prenem com a punt de partida l’escena post-rave britànica que va sorgir al voltant de l’explosió de l’acid house i de la cultura rave. En aquest primer episodi, seguirem el rastre d’aquells moments en què la necessitat de ballar durant hores va començar a conviure amb una altra manera d’entendre la música: més pausada, atmosfèrica, psicodèlica i concebuda també per a l’escolta.
Durant gairebé una dècada, recorrerem l’evolució d’aquells sons i les seues múltiples ramificacions: ambient house, ambient techno, ambient dub i IDM, entre altres formes d’experimentació electrònica. Parlarem de les noves maneres d’escoltar música que van sorgir en els espais “chill out”, de les sessions que van convertir aquests racons en autèntics laboratoris sonors i del paper fonamental que van jugar les festes, els clubs, els segells discogràfics i les recopilacions en la consolidació d’aquesta escena.
El nostre recorregut començarà al Regne Unit, però prompte creuarem fronteres per arribar a altres punts d’Europa i dels Estats Units. Un mapa sonor que connecta ciutats i escenes aparentment allunyades i que mostra com aquella mutació de la cultura rave va acabar obrint les portes a una nova sensibilitat electrònica.
Abans d’endinsar-nos en aquesta aventura, com sempre, repassarem algunes de les novetats discogràfiques que ens han acompanyat durant les darreres setmanes. I com a bomba final, retrem homenatge a una figura que va contribuir a portar els sons ambientals cap a nous territoris: William Ørbit, DEP.
Tracklist Sampleòpolis T7E01 · El sofà contra la pista
00. [Sintonia] Delay Grounds x wordcolour - Crash Bash Party at BUFO’S (Two [Is Greater Than] One, Pressure Dome, 2023)
01. Agnes Obel - The meaning of flowers (The meaning of flowers, Deutsche Grammophon, 2026)
02. Space Afrika - MLN feat. Tony Njoku (Quiet storm, Dais Records, 2026)
03. Chestnut People - II.2 (Chestnut People Volume 2, Naff Recordings, 2026)
04. Actress - Withending (Radical frame, Ninja Tune, 2026)
05. Jennifer Loveless - Felt that (Familiar, Running Back, 2026)
06. A Guy Called Gerald - Voodoo Ray ( Rham!, 1988)
07. 808 State - Pacific State (Quadrastate, Creed/ZZT, 1989)
08. The KLF - Madrugada Eterna (Chill Out, KLF Communications, 1990)
09. The Orb - a Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules from the Centre of the Ultraworld (Loving you) (WAU! Mr. Modo Recordings, 1989)
10. The Orb - Blue Room (U.F.Orb, Big Life, 1992)
11. Sandals, Leftfield - Nothing (Extended version) (Nothing, FFRR, 1992)
12. Tranquility Bass - Cantamilla (Broadcast Standard) (Broadcast Standard Issue No. 1, Exist Dance, 1994)
13. Coldcut - Autumn Leaves (Irresistible Force mix) (Autumn Leaves remixes, Ahead of Our Time, 1992)
14. A Positive Life - The Calling (loved'ub mix) (The Calling EP, Beyond, 1993)
15. The Higher Intelligence Agency - Delta (Colourform, Beyond, 1993)
16. Speedy J - De-Orbit (Rise, Plus 8, 1991)
17. Plaid - Object Orient (Bytes, Warp, 1993)
18. Aphex Twin - Ageispolis (Selected Ambient works 85-92, Apollo, 1992)
19. Robert Leiner - Aqua viva (Visions of the past, Apollo, 1994)
20. Biosphere - Cloudwalker II (Microgravity, Origo Sound, 1991)
21. Techno Animal - Flight Of The Hermaphrodite (Re-Entry, Virgin, 1995)
22. The Future Sound of London - Cascade (Lifeforms, Virgin, 1994)
23. Gas - 2.02 [untitled] (Gas, Mille Plateaux, 1996)
24. Sun Electric - Parallax (Present, Apollo, 1996)
25. Thomas Felhmann - Face the day (Good Fridge, Apollo, 1998)
26. William Ørbit - Ogive Number 1 (Pieces In A Modern Style, WEA, 2000)