L’Autoritat Portuària de València (APV) hauria infringit la Llei 19/2013, del 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern per ocultar durant mesos l’informe de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat (IGAE), malgrat haver-lo sol·licitat pels canals oficials tant mitjans de comunicació com partits polítics o diputats del Congrés. Tal com va revelar elDiario.es, el demolidor document de la IGAE apunta possibles tripijocs en processos de contractació de personal i en un contracte adjudicat a una consultora, que després es va deixar sense efecte.
Això es desprén de la resolució que ha remés el Consell de Transparència a l’Autoritat Portuària de València (*APV), després de la reclamació rebuda per part d’un interessat a qui l’APV va denegar còpia de l’informe de la Intervenció.
Sobre aquest tema, fonts de Transparència han confirmat a elDiario.es que, “amb data 1 de desembre, el Consell de Transparència i Bon Govern va resoldre una reclamació presentada davant l’APV en sentit estimatori, reconeixent el Consell el dret de la persona reclamant a accedir a la informació següent (degudament anonimitzada): document definitiu de l’auditoria de compliment i operativa: personal de l’Autoritat Portuària de València corresponent a l’exercici 2023 i 2024 efectuat per la Intervenció Regional de València de la IGAE. En aquesta resolució, el Consell insta, per tant, l’Autoritat Portuària a facilitar al reclamant la informació esmentada”.
Les mateixes fonts han afegit que el text de la resolució es publicarà en la pàgina web del Consell de Transparència una vegada que es tinga constància que s’ha rebut la notificació pels interessats i s’haja dut a terme l’obligada anonimització per compliment de la normativa en protecció de dades personals.
El grup Compromís-Sumar en el Congrés dels Diputats ha confirmat a aquest diari que, arran de la negativa al seu diputat Alberto Ibáñez a facilitar-los còpia de l’informe en primera instància, van cursar una reclamació davant el Consell de Transparència. També un periodista d’elDiario.es, a través del Ministeri de Transports i emparant-se en la Llei de transparència, va sol·licitar el document per a coneixement i informació a l’opinió pública pel fet de tractar-se el Port d’una entitat de dret públic. Però l’actitud de l’APV va ser la mateixa, amagar-lo per risc de ser “divulgat, fins i tot manipulat o utilitzat amb finalitats alienes a les previstes inicialment”.
Tal com va informar aquesta redacció, el Consell de Transparència ja va resoldre l’any 2023 que aquesta mena d’informes són de naturalesa pública i que s’han de facilitar, degudament anonimitzats si escau, a qui els sol·licite. Tant l’excusa del risc de manipulació com el fet que alguns dels processos de selecció que qüestiona l’informe de la IGAE estan judicialitzats, totes dues utilitzades per l’APV per a no fer-lo públic, són desmuntades en aquesta resolució de fa dos anys.
Tal és el zel de l’APV per a tractar d’amagar-lo que fins i tot l’han denegat a l’alcaldessa de València i consellera de l’organisme, María José Catalá, després de sol·licitar-li una còpia el grup municipal Compromís. En la seua resposta a la primera edil, l’APV argumenta que la informació de què disposen per raó del seu càrrec serà “confidencial, per a ús exclusiu intern i no podrà revelar-se a tercers”.
Un contracte i cinc places qüestionades
En el seu informe, la IGAE assenyala el contracte de Suport a la Gestió de Persones que es va arribar a adjudicar el 8 d’agost de 2024 a Andràs Abogados per 160.930 euros (IVA inclòs). No obstant això, tal com va avançar aquest diari i destaca l’informe, “aquest contracte va ser anul·lat per l’APV a instàncies de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, que havia incoat expedient, per considerar que el requisit d’experiència prèvia del plec per a acreditar la solvència no estava justificat, cosa que limitava la competència”. Amb posterioritat a unes al·legacions, l’APV, en vista que aquesta Comissió havia de recórrer a la via contenciosa administrativa, va desistir del procediment d’adjudicació.
En les seues al·legacions, l’APV s’oposa a la vinculació entre la tramitació del contracte de Suport a la Gestió de Persones i les modificacions en la Gestió de Recursos Humans, però la IGAE afirma que “la veritat és que són coincidents en el temps”.
En l’apartat ‘Anàlisi dels processos de contractació’ es posa en relleu que “la gestió de les places convocades per a personal exclòs de conveni resulta deficient, amb criteris restrictius que podrien conculcar els principis generals aplicables d’igualtat, mèrit i capacitat”. En aquest sentit, s’han detectat cinc places en què podria donar-se aquesta situació. “Les places convocades per al personal exclòs de conveni contenen requisits o mèrits que predeterminen d’una manera o altra el candidat seleccionat. Per tant, podrien no respectar-se els principis constitucionals d’accés a ocupació pública”, diu la Intervenció.
L’APV, en les seues al·legacions, es manifesta contrària i assenyala que respecta la legalitat i exerceix competències que li són pròpies, i aquests requisits són justificats, i resulten pertinents, ja que respecten els principis d’igualtat, mèrit i capacitat.
Investigació del Tribunal de Comptes
Per part seua, el Tribunal de Comptes ha obert diligències preliminars per a tractar d’esclarir si ha incorregut en responsabilitat patrimonial a conseqüència de diverses irregularitats que han sigut objecte d’investigació per part de l’Oficina de Conflicte d’Interessos (OCI). En concret, s’investiga si hauria incorregut en abast o malversació en l’administració dels fons públics, una infracció tipificada en l’article 177.1 apartat A de la Llei general pressupostària 47/2003 del 26 de novembre.
La investigació de l’òrgan fiscalitzador és a conseqüència d’un escrit de l’1 d’octubre passat pel qual es comunica la incoació per part de la Secretaria d’Estat de Funció Pública, de la qual depén l’OCI, d’un expedient sancionador contra la màxima responsable de l’APV per irregularitats constitutives d’infraccions administratives molt greus, previstes en la Llei 19/2013, del 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
D’aquesta manera, la Secretaria d’Estat esmentada sol·licita al Tribunal de Comptes que es facen les comprovacions escaients per a determinar si Chao hauria incorregut en abast o malversació en l’administració dels fons públics. L’obertura de les diligències per part del tribunal paralitza el procediment sancionador obert des de la Secretaria d’Estat de Funció Pública fins que hi haja una resolució de l’òrgan fiscalitzador.