La Mesa de les Corts veta preguntes del PSPV sobre les oposicions de la mà dreta de Mazón en Emergències
LLEGIR EN CASTELLÀ
La Mesa de les Corts Valencianes, presidida per Vox i amb majoria del PP, veta preguntes de l’oposició sobre la mà dreta de Carlos Mazón en Emergències durant la dana. L’òrgan de govern de la cambra ha rebutjat la tramitació d’una bateria de preguntes del PSPV sobre el procés selectiu que va superar Alberto Martín Moratilla, nomenat director general d’Emergències després de l’eixida de Vox del Consell.
El director general llavors, hui alt càrrec en els bombers d’Alacant, va aprovar un curs per a ascendir a l’escala de comandament dels serveis de prevenció, extinció d’incendis i salvament (Speis), serveis que existeixen en les tres capitals de província i en les diputacions. El sindicat Comissions Obreres va denunciar una sèrie d’incongruències en el procés, que consideren irregular: Moratilla va fer les pràctiques un mes abans que s’iniciara formalment el curs, segons consta en la resolució de l’Agència Valenciana d’Emergències. Les va fer dies abans de ser nomenat per Mazón responsable d’Emergències, en un càrrec just per davall del secretari autonòmic Emilio Argüeso. Segons el sindicat, la realització d’unes pràctiques de manera extemporània és motiu de suspens, i el director general hauria d’haver fet el curs de nou en la convocatòria següent. El Consorci de Bombers d’Alacant va remarcar a elDiario.es que, pel que competeix a aquest òrgan, el procés és correcte.
Vista la denúncia sindical, el PSPV va demanar una bateria de documentació a la Conselleria d’Emergències, dirigida per Juan Carlos Valderrama. Els socialistes van requerir qüestions molt concretes sobre el procés selectiu, apel·lant a una resolució de l’inspector en cap de bombers a Alacant, i van preguntar per què Martín Moratilla fa les pràctiques abans del termini i mesos després.
La Mesa de les Corts Valencianes, reunida el 5 de maig passat, va considerar que l’enunciat de les preguntes “inclou la identificació de diverses persones que no tenen transcendència pública” a la Comunitat Valenciana, encara que només una esmenta un funcionari que no ha sigut un alt càrrec del Consell. Per això, l’òrgan ha traslladat al PSPV que ha acordat “suspendre la tramitació de les preguntes esmentades” i requerir al partit que les reformule.
Ascensos en temps rècord
El sindicat CCOO va qüestionar la trajectòria professional de Martín Moratilla, un professional d’emergències molt pròxim a Mazón. Segons l’escrit sindical, Martín Moratilla va convalidar la part teòrica del curs de comandaments de bombers abans de ser nomenat director general, i va presentar les pràctiques poc abans d’entrar en el càrrec, abans fins i tot que començara el curs de l’Institut Valencià de Seguretat Pública. Segons la denúncia sindical, primer va ser suspés, però finalment va aprovar passat el curs i va prendre possessió de la seua plaça el juny del 2025. El 13 de maig va cessar a petició pròpia com a director general per a culminar el procés, segons va anunciar la portaveu del Consell llavors, Susana Camarero. El juny del 2025, quan Moratilla va superar el procés i va prendre possessió de la seua nova plaça a Alacant, la Generalitat va crear una direcció general que coordinara els Speis i va recuperar l’alt càrrec.
El gener del 2026, Martín Moratilla va tornar a deixar l’executiu autonòmic a petició pròpia. El 20 de gener va ser nomenat per la Diputació inspector en cap del servei operatiu del Consorci Provincial de Bombers d’Alacant. Són dos escalons per damunt de la seua categoria i ha de romandre dos anys en la categoria d’oficial per a poder ascendir a inspector. La designació és “accidental”, segons el decret, fins que es resolga definitivament el procés selectiu: l’acompliment serà “des del 20 de gener i fins a la resolució del procés selectiu corresponent, i serà abonat mensualment a l’interessat, previ informe del seu acompliment”.
Martín Moratilla ha sigut el càrrec més longeu en la direcció d’Emergències després de la dana. La Guàrdia Civil el situa a ell i al sotssecretari de la Conselleria de Justícia, Ricardo García, com les dues persones que van obtindre el 30 d’octubre i el 2 de novembre de 2024 còpia de la telefonada entre l’Aemet i Emergències de la Generalitat Valenciana del matí del dia de la dana que es va difondre manipulada a diversos mitjans de comunicació.