La portada de mañana
Acceder
Zapatero tendrá que declarar ante el juez Calama por siete delitos
“Trump solo está ganando tiempo”: los iraníes afrontan con escepticismo el acuerdo
Opinión - 'El circo Andic y la responsabilidad de los medios', por Neus Tomàs

Podem ajorna la substitució de Martínez Dalmau enmig del malestar dels seus socis del Pacte del Botànic

0

Si hi ha alguna cosa per a la qual té facilitat l’esquerra, en el sentit més ampli de la paraula, són les guerres internes. La tradició és longeva i rica en anècdotes i porgues. Les batalletes internes desmoralitzen el seu electorat, donen munició a la premsa i solen acabar malament o molt malament. 

L’inici del curs polític s’ha vist entelat per l’eixida del vicepresident Rubén Martínez Dalmau de l’executiu valencià per les fortes desavinences internes amb l’actual direcció de Podem, que exerceix amb mà de ferro la portaveu parlamentària Pilar Lima. Sense moure un dit, el president Ximo Puig s’ha topat amb una baixa que ni vol ni li va bé, atesa la bona relació que mantenia amb Martínez Dalmau en contrast amb els sonats estira-i-amolla que ha mantingut amb la vicepresidenta Mónica Oltra, de Compromís. 

Així doncs, l’executiva de Podem, controlada pel sector de Pilar Lima, ha deixat en l'aire este dilluns el nomenament del professor Héctor Illueca al capdavant del departament d’Habitatge. Sense compareixença posterior i amb una explicació breu, Podem ajorna l’enèsim relleu amb el malestar afegit dels seus socis del Pacte del Botànic i, singularment, del socialista Ximo Puig, segons apunten fonts de l’executiu autonòmic.

Amb una insòlita celebració de les Falles pandèmiques, la celebració del 9 d’Octubre molt a la vora i l’horitzó de la gestió dels fons europeus per a la recuperació econòmica, el Govern valencià s’ha topat amb una baixa inesperada que anava coent-se des de fa mesos. La relació entre el president i Rubén Martínez Dalmau ha sigut bona i Puig ha vist amb cert espant l’escàndol intern dels seus socis morats.  

Martínez Dalmau ja va anunciar a Puig a l’inici de l’estiu que meditava seriosament tirar la tovallola. La gota que ha fet vessar el got, segons coincideixen diverses fonts consultades, ha sigut la disputa amb Lima pel càrrec de la Secretaria Autonòmica de Justícia (que, pel repartiment de càrrecs entre les tres formacions del Botànic, corresponia a Podem).

Martínez Dalmau va reunir el seu equip divendres per anunciar-los la intenció d’abandonar la vicepresidència i també va parlar per telèfon amb diversos càrrecs de Podem. A la vesprada, va saltar la notícia bomba, sense marxa enrere, a pesar que algunes fonts del partit morat afirmen que la intenció inicial del vicepresident era pressionar Pilar Lima perquè afluixara. Els milanta grups de Telegram que usen els dispars i incomptables corrents de Podem tiraven fum. 

Totes les travesses apunten al fet que el substitut de Martínez Dalmau serà Héctor Illueca (València, 1975), professor de la Universitat de València, actual director de la Inspecció de Treball i Seguretat Social i bregat en les guerres internes del partit. L’executiva de Podem ha celebrat una reunió sense compareixença posterior i ha ventilat la substitució de Martínez Dalmau amb un breu comunicat. 

“La direcció del partit morat està en permanent contacte i coordinació amb Rubén Martínez Dalmau i el seu gabinet amb la finalitat que l'acció de govern no es veja afectada”, resa el comunicat. A més dels elogis de rigor a les polítiques sobre habitatge pilotades per Martínez Dalmau, la formació ha agraït al PSPV-PSOE i a Compromís “les paraules de suport i respecte al vicepresident segon i a Podem”.

“Espectacle lamentable” és una expressió que han utilitzat aquests dies diversos dirigents de l’esquerra. “Pilar és molt desconfiada, no té organització, ni lideratge ni diputats que li donen suport”, assenyala una font del sector a l’esquerra del PSPV-PSOE i Compromís.

L’estil parc i ortodox de Lima ha sigut una constant que li ha suposat quedar-se en minoria en el grup parlamentari, en què únicament la secunda la diputada Cristina Cabedo. Per contra, els parlamentaris Naiara Davó, purgada en el seu moment pel pablisme, Ferran Martínez, Beatriu Gascó i Irene Gómez conformen un bloc opositor que, paradoxalment, és majoritari. 

La consellera Rosa Pérez Garijo, d’Esquerra Unida, l’altra integrant d’Unides Podem, ha lamentat “el soroll que es genera i que tapa en part la gestió i la faena que la coalició aporta al govern del Pacte del Botànic”. EUPV, que també forma part del grup parlamentari que lidera Pilar Lima, no amaga la seua disconformitat amb un relleu en què no ha pintat res. 

De moment, la comissió de seguiment del Pacte del Botànic ni està ni se l’espera.